اصطلاح “پای دیابتی” به ترکیبی از تغییرات دردناک اعصاب ، استخوان ها ، عضلات و رگ های خونی در دیابت جبران نشده اشاره دارد. این می تواند به توسعه گانگرن اندام منجر شود.

چه زمانی سندرم پای دیابتی رخ می دهد؟

یکی از مشکلات دیابت نقض گردش عروق است. و اول از همه ، این امر در مورد اندام های تحتانی صدق می کند.

بدون تغذیه کافی ، پوست به ویژه در برابر زخم آسیب آسیب پذیر است. در این حالت ، بهبود کند است.

علاوه بر این ، دیابتی ها ، اگرچه هیچ مشکلی ویژه برای افراد سالم ایجاد نمی کنند هوای سرد را تحمل نمی کنند. نقض هدایت عصبی در پاها ، پلی نوروپاتی دیابتی نامیده می شود.

توجه به پیشگیری از پای دیابتی

یک فرد سالم می تواند هنگامی که احساس درد می کند به موقع عمل کند. بیماران دیابتی از این فرصت محروم هستند. آنها تا زمانی که ناحیه پوست آلوده و گانگرن ایجاد شود ، معمولاً به خراشیدگی ، ساییدگی و زخم های جزئی توجه نمی کنند.

مشکل دیگر: با وجود پلی نوروپاتی ، پوست توانایی تعریق خود را از دست می دهد و همیشه خشک می ماند. شکستگی پوست به تدریج منجر به زخم می شود. از آنجا که چنین ضایعات با هیچ دردی همراه نیست ، فرد اقدامات کافی را انجام نمی دهد و فقط با تهدید قطع عضو اسیر می شود.

عوامل زیر در ظهور پای دیابتی نقش دارند:

آسیب کلیه (نفروپاتی): باعث تورم اندام می شود. کفش های روزانه سبب فشار پا می شوند ، که می تواند باعث ایجاد زخم و خراشیدگی شود. اگر اقدامات احتیاطی کافی انجام نشود ، چنین سطوح آسیب دیده با ضایعات زخم پر می شوند.

مشکلات بینایی: ممکن است یک فرد با اختلال در بینایی متوجه نشود که در کجا قرار دارد. یک شاخه یا ماسه که به صورت تصادفی در زیر پاهای شما قرار می گیرد می تواند باعث صدمات جدی شود.

اصول پیشگیری از پای دیابتی در دیابت:

اقدامات پیشگیرانه برای دیابت با شناسایی عوامل خطر زخم آغاز می شود:

  • بیماری های عروقی پاها
  • نوروپاتی محیطی دیابتی
  • تورم
  • تغییر شکل پا

توجه به پیشگیری از پای دیابتی

اگر عامل خطری وجود نداشته باشد ، ماهیت پیشگیری به دستور دادن بیمار به مراقبت از پا ، انتخاب کفش و کفی مناسب کاهش می یابد.

در صورت وجود عوامل خطر ، پیشگیری به:

  • آموزش مراقبت از پوست پا
  • معاینات دوره ای پزشکی
  • احتمالاً کفش و جوراب خاصی دارند

اهمیت کنترل قند خون دیابتی:

بازگشت قند خون به حالت عادی ، هدف هر بیمار دیابتی است. هر یک از آنها معنی خاص خود را از غلظت گلوکز “هدف” که باید حاصل شود ، دارند.

این رقم با در نظر گرفتن سن بیمار ، شدت دیابت ، آسیب شناسی های مرتبط با آن ، رفاه عمومی توسط متخصص تعیین می شود.

پیروی از رژیم غذایی خاص و مصرف داروهای کاهش دهنده قند از نکات مهم در پیشگیری از عوارض دیابت است.

توجه به پیشگیری از پای دیابتی

قوانین بهداشت:

خصوصیت زخم پا در دیابت این است که آنها معمولاً بدون درد هستند. در عین حال ، زخم ها بسیار سخت بهبود می یابند. این با کاهش جزئی حساسیت و همچنین نقض گردش خون توضیح داده می شود. همچنین باید در نظر داشت که مراقبت از پا تنها بخشی از اقدامات پیشگیری از “پای دیابتی” است.

لازم است این قوانین را رعایت کنید:

  • هنگام کوتاه کردن ناخن ها ، مراقب باشید ، با حرکات افقی سوهان، ناخن را صاف کنید.  گوشه های ناخن را قطع نکنید. پوست خشن پا را با مواد شیمیایی و اشیاء تیز لمس نکنید.
  • حتما پا را تمیز نگه دارید. روزانه با آب ملایم و صابون بشویید.
  • اگر پوست پاها خشک است ، آن را چرب کنید.
  • برای جلوگیری از صدمات تصادفی از پیاده روی برهنه خودداری کنید
  • وسایل برقی را روی پاهای خود قرار ندهید یا در نزدیکی رادیاتور ننشینید. از اثر گرم کردن تمرینات ژیمناستیک ، ماساژ سبک یا جوراب پشمی گرم استفاده کنید .
  • به یاد داشته باشید که پاها باید روزانه معاینه شوند. اگر ترک و زخم ظاهر شد ، سریعاً به یک متخصص مراجعه کنید.
  • در صورت آسیب تصادفی (خراشیدگی ، بریدگی) ، آنها را با محلول های ضد عفونی کننده درمان کنید. حداکثر زمان بهبودی از ۱۰ تا ۱۴ روز است.

توجه به پیشگیری از پای دیابتی

توجه به انتخاب کفش:

این قوانین فقط برای افراد دیابتی صدق نمی کند. هر شخصی می تواند آنها را رعایت کند. اصل انتخاب کلی به این شرح است:  کفش ها باید مانند دستکش بدون آسیب رساندن به پوست ، بدون خراشیدگی و زخم روی پا بنشینند. به طور طبیعی ، افراد مبتلا به دیابت مجبور نیستند در مورد مد کفش با پاشنه های ۱۲ سانتی متری فکر کنند.

به طور خاص ، پوشیدن کفش مخصوص برای افرادی که این عوارض دیابت را دارند ، صدق می کند:

  • بی حسی پاها
  • آسیب به عروق پاهای دارای تصلب شرایین
  • تغییر شکل پاها
  • وجود ضایعات و (یا) قطع عضو

  اصول کلی در انتخاب کفش :

  • جنس مواد تولیدی کفش ، چرم نرم با کیفیت بالا است. کفش هایی که نوک باریک یا بیش از حد سخت دارند نباید پوشیده شوند. این بدان معناست که توزیع وزن روی پا اشتباه و خطر آسیب دیدگی پاها افزایش می یابد.
  • شما نمی توانید کفش هایی با درزهای داخلی و سفت و سخت بخرید
  • کفش را به اندازه کافی پهن انتخاب کنید تا فضای کافی برای جا دادن کفی ارتوپدی وجود داشته باشد.
  • کفش نباید زیاد روی پا شل باشد زیرا این امر می تواند باعث خراشیدگی و کالوس شود.
  • بهترین کف سخت است. ارتفاع مطلوب پاشنه ۴ سانتی متر است.

معاینات متخصص:

برای تشخیص به موقع زخم ، همه افراد دیابتی باید سالانه تحت بررسی های پیشگیرانه قرار بگیرند.

در صورت وجود عوامل خطر ، اگرچه  هر ۱ تا ۶ ماه است ، اما باید به قسمت های تغییر شکل یافته و مناطق خطر توجه ویژه ای شود.

توصیه های دیگر برای جلوگیری از عوارض:

عنصر دیگر پیشگیری استفاده از دارو است. پای دیابتی – جدی ترین عارضه بیماری قطع عضو است. اگر همه اقدامات پیشگیرانه انجام شود ، خطر ابتلا به گانگرن به حداقل می رسد.

نکته اصلی این است که در صورت بروز هرگونه آسیب به پاها ، به متخصص مراجعه کنید.  پانسمان و داروهای مدرن به شما امکان می دهد تا روند کار را به سرعت متوقف کرده و بهبودی پوست را تسریع کنید.

کمک خوب در درمان ، رژیم کم کربوهیدرات است که به شما امکان می دهد سطح قند خون خود را عادی کنید. شاید این بهترین راه برای جلوگیری از عوارض  باشد.

توجه به پیشگیری از پای دیابتی

چرا روش های پیشگیرانه لازم است؟

بیش از یک چهارم دیابتی ها مبتلا به سندرم پای دیابتی هستند. هرچه تجربه بیماری طولانی تر شود ، احتمال بروز چنین عارضه ای بیشتر است. دیواره رگ از کمبود اکسیژن رنج می برد ، گلوکز وارد سلول نمی شود ، در نتیجه ، لومن جریان خون باریک می شود ، جریان خون کند می شود ، لخته های خون تشکیل می شود. بافت عضلانی در انتهای عصب اکسیژن و مواد غذایی لازم را تغذیه نمی کند. زخم های تروفیک رخ می دهد ، حساسیت پا کاهش می یابد ، عملکرد محافظتی پوست کاهش می یابد (مقدار قابل توجهی از دیابت باعث ایجاد بیماری های قارچی در پاها می شود).

راهنمای پیشگیری از سندرم پای دیابتی:

اصول یک روش عملی ، تجربه دیرینه  در کمک به بیماران دیابتی ، اساس این یادداشت را تشکیل می دهد. این روش های مراقبت  ، از جمله پیروی از قوانین ساده ای است که همه می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. پیشگیری از سندرم پای دیابتی در خانه آسان است. تحقق آگاهانه این نیازها به بیماران با تجربه دیابتی طولانی مدت اجازه می دهد تا از ضایعات عفونی پاها ، نکروز بافت و گانگرن جلوگیری کنند.

مراقبت از پا:

  1. بهداشت شخصی برای پیشگیری از سندروم پای دیابتی مهم است: پاها را دو بار در روز (صبح و عصر) با آب ولرم بشویید ، از شوینده های نرم با اثر ضد باکتری استفاده کنید و به آرامی آنها را با یک حوله نرم خشک کنید.
  2. توصیه می شود به منظور متوقف کردن عفونت میکرو تروما ، روزانه پوست پا را برای آسیب های جزئی ( ترک ، خراشیدگی) و بیماری های قارچی بررسی کنید. برای درمان زخم ها ، نمی توانید از فرآورده های الکلی استفاده کنید. هنگام کوتاه کردن ناخن های خود ، سعی کنید لبه های تیز باقی نماند تا صفحه ناخن باعث تحریک رشد ناخن در بافت های نرم انگشت نشود.
  3. خشکی پوست پاها به مرطوب کننده و تغذیه منظم نیاز دارد – از یک کرم غنی با روغن های طبیعی ، عصاره های گیاهی ، مواد ضد میکروبی استفاده کنید. رطوبت بیش از حد شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان قارچی ایجاد می کند.
  4. کالوس قابل بریدن نیست! بهتر است از وسایل مدرن با خاصیت لایه برداری ملایم استفاده شود یا از متخصصان کمک بگیرید.
  5. امتناع از پوشیدن جوراب های مصنوعی – عرق کردن پا و رطوبت به خوبی از بین می رود. محصولات ساخته شده از مواد طبیعی را که باندهای سفت و محکم ندارند و جریان خون را مسدود نمی کنند ، ترجیح دهید.

تغذیه مناسب:

برای کاهش اثر مخرب قند بر روی اندام ها و رگ های خونی ، لازم است که سطح طبیعی گلوکز در خون حفظ شود. به خصوص برای بیماران دیابتی ، رژیم غذایی با مقدار کمی کربوهیدرات ساده بهتر است. وعده های غذایی مکرر در پرس های کوچک به نگه داشتن میزان قند بین ۷-۶ میلی مول در لیتر کمک می کند. این شامل سبزیجات ، میوه ها  (سیب ترش ، انگور فرنگی ، زغال اخته) ، سوپ های بدون چربی ، غلات ، گوشت های بدون چربی است. غذاهای چرب ، سرخ شده ، شیرینی ، میوه های شیرین (موز ، خربزه) ، نوشیدنی های الکلی و گازدار ، شکلات از این قاعده مستثنی هستند.

سبک زندگی سالم:

ایمنی قوی به بدن کمک می کند تا با میکروارگانیسم های بیماری زا مبارزه کند ، سریع تر بهبود یابد و سلامت بیمار را در سطح بالایی حفظ کند. روش های بسیاری برای حمایت از سیستم ایمنی وجود دارد:

  • مصرف ویتامین
  • نداشتن استرس
  • در هوای تازه قدم زدن
  • فعالیت بدنی متوسط
  • شنا کردن

ورزش و ژیمناستیک:

برای عادی سازی جریان خون ، حساسیت به اندام تحتانی ، تسکین درد ، ماساژ پا و ژیمناستیک مخصوص توصیه می شود. تمرینات ساده  به راحتی در خانه انجام می شود.

اضافه وزن ، ایستاده کار کردن ، حمل بارهای سنگین باعث افزایش بار روی پا می شود. سعی کنید بیشتر استراحت کنید ، بیشتر بنشینید ، در مسافت طولانی پیاده روی نکنید.

پیشگیری از پای دیابتی در دیابت:

دیابت در نتیجه اختلال جدی در سیستم غدد درون ریز ایجاد می شود ، که باعث ایجاد فرایندهای خطرناک در بدن می شود. این منجر به تعداد زیادی عارضه در بیمار می شود که جدی ترین آن پای دیابتی است.

سندرم پای دیابتی در دیابت با صدمات شدید در اندام مشخص می شود ، که می تواند در پیشرفته ترین موارد منجر به قطع عضو پاها شود. درمان پای دیابتی ، به خصوص در مراحل بعدی ، هنگامی که این بیماری نه تنها پوست بلکه عضلات ، استخوان ها و مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد بسیار دشوار است.

بنابراین ، پیشگیری مناسب از پای دیابتی برای کلیه افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار مهم است. این امر به محافظت از فرد در برابر آسیب و نجات جان خود کمک می کند زیرا این بیماری  یکی از شایع ترین دلایل مرگ در میان دیابتی ها است.

علت اصلی بروز سندرم پای دیابتی ، قند خون مزمن است که به طور مداوم در قند خون بالا خود را نشان می دهد.  این یک جبران ضعیف برای دیابت است که منجر به ایجاد همه عوارض دیابت از جمله آسیب پا می شود.

غلظت بالای گلوکز در خون باعث از بین رفتن دیواره رگ های خونی و آسیب جدی به سیستم قلبی عروقی می شود. خصوصاً کشنده  ترین تأثیر دیابت در سیستم گردش خون محیطی است که باعث اختلال در خون رسانی در اندام فوقانی و تحتانی می شود.

در نتیجه ، بافت پاها احساس کمبود جدی اکسیژن و مواد مغذی می کنند که منجر به نکروز تدریجی   می شود. گردش خون ناکافی همچنین باعث از بین رفتن الیاف عصبی می شود که محدودیت های حساسیت را مختل می کند و آنها را در معرض آسیب های مختلف ، بریدگی ، پیچ خوردگی ، تغییر شکل ، سوختگی قرار می دهد.

علت سندرم پای دیابتی:

  1. آنژیوپاتی – آسیب به عروق محیطی قلب
  2. نوروپاتی – تخریب انتهای عصب محیطی
  3. نوروواستئوآتروپاتی – بیماری های مختلف استخوانی: پوکی استخوان ، آسیب مفاصل ، افزایش شکنندگی استخوان ، شکستگی های پاتولوژیک
  4. آسیب دیدگی شدید پا ، ایجاد تغییر شکل
  5. بیماری های عفونی و قارچی پوست
  6. اختلال قابل توجه در سیستم ایمنی

در جلوگیری از پای دیابتی به ویژه ، انتخاب کفش مهم است. حتی کوچک ترین ناراحتی هنگام پوشیدن آن می تواند عواقب جدی برای بیمار دیابتی مانند ایجاد زخم های مزمن و تغییر شکل پا ایجاد کند.

هنگام انتخاب کفش ، شما باید مدل های راحت ساخته شده از مواد طبیعی را انتخاب کنید که به تنفس پا اجازه می دهد. این از اهمیت زیادی در دیابت برخوردار است ، زیرا نقض انتقال حرارت و تعریق بیش از حد می تواند منجر به ایجاد عفونت قارچی شود.

علاوه بر این ، برای پیشگیری و درمان ناهنجاری پا ، بیمار می تواند از کفی های ارتوپدی مخصوص استفاده کند ، که راحتی و محافظت از پاها را فراهم می کند.

نحوه انتخاب کفش مناسب:

اساس پیشگیری از پای دیابتی ، درمان صحیح دیابت ، یعنی نظارت منظم بر قند خون است. بهتر است سطح گلوکز در بدن به حد ممکن نزدیک به حد نرمال باشد و بیش از ۶.۵ میلی مول در لیتر نباشد.

برای این کار ، بیمار باید روزانه انسولین تزریق کند یا داروهای کاهش دهنده قند مصرف کند. علاوه بر این ، برای اصلاح موثر سطح قند خون ، بیمار باید از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کند و مرتباً ورزش کند.

مراقبت مناسب از پا ، به همان اندازه مهم است ، که باید تفاوت قابل توجهی با آنچه در افراد عادی پذیرفته شده است ، داشته باشیم. لازم به یادآوری است که با این روش های بهداشتی ، حساسیت کف پا در بیماران دیابتی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این بدان معنی است که آنها نمی توانند درد و دما را به طور مناسب ارزیابی کنند.

علاوه بر این ، افراد با قند خون بالا باید از کوچک ترین آسیب دیدگی در پاهای خود نیز اجتناب کنند ، زیرا در اثر دیابت ، زخم ها بسیار بد بهبود می یابد و به راحتی آلوده می شوند. این امر می تواند منجر به ایجاد زخم تروفیک و نکروز بافت و از بین رفتن اندام در آینده شود.

قوانین مراقبت از پا:

ماساژ منظم پا برای دیابت با کمک به عادی سازی گردش خون در پاها ، کم کردن فشار عضلات و بهبود تحرک مفصل در برابر تغییر شکل محافظت می کند. ماساژ پا می تواند به طور مستقل یا توسط  متخصص انجام شود.

برای جلوگیری از پای دیابتی ، ماساژ باید با حرکات ملایم انجام شود و از مالش پوست جلوگیری شود. برای اینکه به پوست آسیب  نرسد ، لازم است در طول ماساژ از روغن ماساژ یا کرم استفاده شود.

پس از اتمام ماساژ ، باید پاهای خود را با آب  ولرم بشویید ،  سپس با یک حوله نرم خشک کنید ، با کرم مرطوب کنید که از ایجاد پای دیابتی جلوگیری می کند و جوراب های تمیز بپوشید.

ورزش منظم  همچنین می تواند برای سلامت پا در دیابت مفید باشد.

Source: www.diabetesstressrelief.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *