حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که دست خود را با وسیله تیز بریده باشید و نگران عفونت نکردن یا بهبودی هر چه سریع تر این زخم ناشی از بریدگی باشید؟

همه ما در این شرایط به دنبال بهترین راه حل برای درمان هرچه سریع تر زخم های ناشی از بریدگی هستیم؛ زیرا عدم مراقبت صحیح از عضو آسیب دیده می تواند مشکل را حادتر کند. پس بهتر است مناسب ترین درمان را انجام دهیم تا از وخیم تر شدن این مسئله پیشگیری کنیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش علم و آگاهی پزشکان در روند بهبود سلامت، روش های پیشگیری و درمان جدید جای خود را به روش های قدیمی داده اند.

قطعا در هر شرایط سنی که باشید اطلاعاتی در زمینه اقدامات اولیه در شرایط بحرانی را دارید. با ما همراه باشید تا با روش های خانگی و معجزه آسای التیام زخم ها آشنا شوید.

در اینجا به چند روش خانگی با استفاده از مواد غذایی که به راحتی در هر خانه ای یافت می شود، اشاره می کنیم.

زردچوبه و درمان سریع زخم های ناشی از بریدگی

زردچوبه ادویه ای است که در هر آشپزخانه ای عامل خوش رنگی و طعم خوش غذاها است و در طب سنتی از سالیان پیش برای درمان مورد توجه بوده است. زردچوبه در طب سنتی به “عروق الصفر” معروف است. این ادویه پرخاصیت از خانواده زنجبیل است.

زردچوبه دارای خاصیت آنتی بیوتیکی بالایی است و مانع از عفونت در زخم های ناشی از بریدگی می شود. کافیست زمانی که بریدگی اتفاق می افتد مقداری زردچوبه را در ظرفی ریخته و با مقدار کمی آب مخلوط کنید؛ سپس آن را به شکل خمیری در آورده و در محل بریدگی قرار دهید. این ماده خمیری شکل به سرعت خونریزی را قطع می کند و به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی بالا مانع از تجمع آب در محل بریدگی شده و در نهایت زخم ناشی از بریدگی عفونت نمی کند.

سیر؛ بهترین گزینه برای مهار کردن خونریزی های شدید

سیر خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد باکتری دارد؛ این ویژگی باعث شده است که مهار کننده ای قوی در برابر خونریزی های شدید باشد.

برای متوقف کردن سریع خونریزی یک حبه سیر را برش داده و روی زخم قرار دهید و محل زخم را پانسمان کنید. سیر علاوه بر کنترل  خونریزی، در کاهش درد و التیام هر چه سریع تر زخم های ناشی از بریدگی موثر است.

عسل برای تنظیم PH محل زخم های ناشی از بریدگی

اگر مقداری عسل را روی زخم باز بمالید می توانید تاثیر قابل توجه آن را مشاهده کنید. عسل در بستن سریع محل بریدگی نقش مهمی دارد. همچنین مانع تجمع آب در محل زخم شده و در نهایت از عفونت کردن زخم جلوگیری می کند. خرید پانسمان عسل برای درمان زخم از بهترین گزینه ها می باشد.

عسل به دلیل داشتن PH اسیدی (بین ۳.۲ تا ۴.۵) زمانی که بر روی زخم قرار می گیرد باعث اسیدی شدن PH خون می شود که این امر موجب آزاد شدن بیشتر اکسیژن در محل زخم می شود، و در نهایت روند بهبودی کاهش می یابد.

درمان سریع زخم های ناشی از بریدگی

آلوئه ورا راه حلی برای کاهش حساسیت پوستی

آلوئه ورا یکی از تسکین دهنده های درد ناشی از بریدگی یا سوختگی به شمار می رود. آلوئه ورا علاوه بر داشتن خاصیت ضدالتهابی، در تسکین درد و همچنین کاهش حساسیت های پوستی اثربخش است.

یک برگ آلوئه ورا را برداشته و  لایه داخلی آن را از پایین به بالا برش دهید و مواد ژل مانند آن را با قاشق خالی کنید و در نهایت میکس کنید و در محل زخم یا بریدگی بمالید و پانسمان کنید.

همچنین شما می توانید این مخلوط خمیری شکل را با عسل مخلوط کنید و تاثیر معجزه آسای آن را نظاره گر باشید.

روغن نارگیل گزینه ای مناسب برای تسریع فرآیند التیام زخم

روغن نارگیل یکی از بهترین موادی است که برای تسریع فرآیند بهبودی و التیام زخم های ناشی از بریدگی موثر است. همچنین روغن نارگیل تسکین دهنده درد و مانعی در برابر عفونت کردن محل بریدگی و زخم است. روغن نارگیل به لایه های زیرین پوست نفوذه کرده و روند بهبودی را افزایش می دهد.

همچنین روغن نارگیل جریان خون را در محل آسیب دیده افزایش می دهد و با اکسیژن رسانی بیشتر در محل زخم های ناشی از بریدگی، روند بازسازی پوست را سریع تر می کند.

سرکه سیب برای از بین بردن میکروب ها در محل بریدگی

برای قطع کردن خونریزی های شدید تنها کافیست یک پنبه را گلوله کرده و به سرکه سیب آغشته کنید و روی محل بریدگی قرار دهید.

سرکه سیب سریعا پوست را در محل بریدگی مسدود کرده و خونریزی را متوقف می کند. سرکه سیب از آن جهت که دارای غلظت کم استیک اسید است باکتری ها و میکروب ها را در محل بریدگی از بین برده و مانع از عفونت کردن محل آسیب دیده می شود.

توجه داشته باشید که باید سرکه سیب را با مقداری آب رقیق کنید و در ۲ تا ۳ روز متوالی، چند بار در روز روی محل بریدگی قرار دهید.

پیاز؛ یک داروخانه گیاهی با دسترسی سریع و آسان

پیاز از زمان های قدیم به عنوان یک داروی خانگی گیاهی شناخته می شده است که با وجود آن دیگر نیازی به داروخانه ای با داروهای شیمیایی نیست.

برای زخم های ناشی از بریدگی مقداری پیاز را بر روی محل بریدگی قرار دهید تا خونریزی آن متوقف شود و با لایه نازک داخل پیاز محل بریدگی را پانسمان کنید.

اگر محل بریدگی شما عفونت کرده است باز هم راه حلی برای رها شدن از شر عفونت آن وجود دارد؛ مقداری پیاز را رنده کرده و با شیر مخلوط کنید و آن را در محل بریدگی قرار دهید. اجازه دهید که این ترکیب  خمیری شکل در هوای آزاد بر روی پوستتان خشک شود تا از شر عفونت آن خلاص شوید.

علاوه بر این پیاز برای از بین بردن اسکار (جای زخم) نیز خواص بی نظیری دارد.

درمان سریع زخم های ناشی از بریدگی

چای کیسه ای برای متوقف کردن خونریزی های سطحی

اگر دچار یک زخم سطحی یا خراش روی بدنتان شدید یک چای کیسه ای را درون آب گرم قرار دهید و سپس آن را به مدت ۱۰  دقیقه روی محل خراش یا بریدگی قرار دهید. چای کیسه ای دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است و خونریزی را متوقف می کند.

همچنین اگر کفش هایتان برای شما تنگ است و پای شما را می زند می توانید برای تسکین درد پای خود از این روش استفاده کنید.

غشا پوست تخم مرغ و ترمیم فوری پوست

در سال ۲۰۱۶ دانشمندان انگلیسی تحقیقاتی در راستای التیام زخم های ناشی از بریدگی توسط غشای تخم مرغ انجام دادند. آنها ثابت کردند که غشای پوست تخم مرغ شباهت بسیار زیادی به ساختار پوست انسان دارد و هنگاهی که زخم را با آن پانسمان می کنیم، از پوست در برابر باکتری ها و میکروب ها محافظت می کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده طبیعی است که بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده قادر است برخی از باکتری ها و ویروس ها را از  بین ببرد. همچنین این روغن برای کاهش درد مفید بوده و روند التیام را سریع تر می کند. مقداری از روغن درخت چای را بر روی زخم یا بریدگی بریزید و آن را با چسب زخم ببندید یا آن را پانسمان کنید.

برای افزایش اثربخشی به میزان مساوی روغن درخت چای را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و بر روی زخم های ناشی از بریدگی بریزید و پانسمان کنید.

علاوه بر این برای افزایش تاثیر در روند بهبودی زخم های ناشی از بریدگی مقداری از روغن درخت چای را با همان مقدار از روغن اسطوخودوس مخطوط کنید و بر روی زخم بمالید.

درمان سریع زخم های ناشی از بریدگی

کلام آخر

در این مقاله راهکارهای بسیار ساده و در دسترسی برای درمان زخم های بریدگی به شما ارائه دادیم. در شرایط اضطراری با روش های خانگی به سرعت امکان التیام زخم های خود را خواهید داشت. اگر در شرایطی قرار داشتید که دسترسی به یکی از این اقلام وجود نداشت روش دیگر را امتحان کنید. توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در شرایطی که زخم ها خیلی حاد و وخیم نیستند کاربرد دارند، در برخی موارد نیاز است بعد از انجام این اقدامات اولیه، حتما به پزشک مراجعه شود.

بنابراین انتظار می رود شما وضعیت و موقعیت را بررسی کرده و بهترین تصمیم و اقدامات را در این زمینه به عمل آورید که بهترین نتیجه و عواقب را به دنبال داشته باشد.

Source: www.food.ndtv.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *