قطع عضو یک عارضه مهم دیابت است.  اگر به دیابت مبتلا هستید ، احتمالاً پزشک توصیه کرده است که هر روز پای خود را چک کنید ، اما شاید دلیل آن را نمی دانید.  در ادامه بخوانید تا بدانید که چگونه دیابت می تواند منجر به قطع عضو و چگونگی کمک به جلوگیری از بروز آن شود.

 دیابت و قطع عضو

 چرا قطع عضو ضروری است؟

در بعضی موارد ، دیابت می تواند منجر به بیماری شریان محیطی (PAD) شود.  PAD باعث تنگ شدن رگ های خونی شده و جریان خون به پاها را کاهش می دهد.  همچنین ممکن است باعث آسیب عصبی شود که به نوروپاتی محیطی معروف است.  این می تواند از احساس درد شما جلوگیری کند.

اگر احساس درد نمی کنید ، ممکن است متوجه نشوید که زخمی در پاهای خود دارید.  ممکن است فشار خود را بر روی منطقه آسیب دیده ادامه دهید ، که می تواند باعث رشد و ابتلا به آن شود.

کاهش جریان خون می تواند بهبود زخم را کند کند.  همچنین می تواند باعث شود بدن شما در مبارزه با عفونت کمتر موثر باشد.  در نتیجه ، ممکن است زخم شما بهبود نیابد.  ممکن است آسیب بافتی یا مرگ (گانگرن) ایجاد شود و هرگونه عفونت موجود می تواند به استخوان شما گسترش یابد.

اگر عفونت متوقف نشود یا آسیب جبران ناپذیر باشد ، قطع عضو ممکن است لازم باشد.  شایع ترین قطع عضو در مبتلایان به دیابت ، انگشتان پا ، پا و پاهای پایینی است.

 آیا همه افراد مبتلا به دیابت با قطع عضو مقابله می کنند؟

قطع عضو فقط درصد کمی از مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهند.  مدیریت بهتر دیابت و مراقبت از پا باعث شده است که در ۲۰ سال گذشته قطع عضو اندام تحتانی کاهش یابد. البته که قطع عضو در افراد بالای ۲۰ سال شایع تر است.

با مدیریت مداوم دیابت ، مراقبت از پا و مراقبت از زخم ، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر قطع عضو خود را محدود کرده یا از بروز آن به طور کامل جلوگیری کنند.

 راه های جلوگیری از قطع عضو در صورت ابتلا به دیابت

بهترین راه برای جلوگیری از قطع عضو و سایر عوارض شدید دیابت ، مدیریت قند خون است.  روش های مختلفی وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید ، از جمله:

یک رژیم غذایی سالم از گوشت های بدون چربی ، میوه و سبزیجات ، فیبر و ورزش مجدد برای حداقل ۳۰ دقیقه در یک روز در نگه داشتن یک وزن سالم و فشار خون ، سطح قند خون مناسب بسیار موثر خواهد بود.

مراقبت مناسب از پا ممکن است به شما کمک کند تا از زخم ها  مشکل آفرین نشود.  برخی از نکات مربوط به مراقبت از پا عبارتند از:

روزانه تمام پای خود را چک کنید.  به دنبال قرمزی ، زخم ها ، کبودی ها ، تاول ها و تغییر رنگ ها باشید. از یک آینه بزرگنمایی استفاده کنید تا به شما در نگاه دقیق تر به پاهای خود کمک کند. اگر قادر به چک کردن پاهای خود نیستید ، بگذارید شخص دیگری آنها را برای شما بررسی کند .به طور مرتب پاهای خود را بررسی کنید. به طور مرتب بررسی کنید که آیا پای شما می تواند درجه حرارت گرم و سرد را احساس کند. جوراب های نازک و تمیزی که باند الاستیک ندارند استفاده کنید.  خون را در پاهای خود جاری کنید.

فوراً مشکلات پا و علائم نوروپاتی مانند بی حسی ، سوزش و سوزن زدن را به پزشک خود گزارش دهید.

( جوراب های دیابتی مناسب را پیدا کنید. )

 دیابت و قطع عضو

سایر مشکلات پا برای آگاهی از آنها :

مشکلات رایج پا که برای بیشتر افراد مضر است ممکن است در صورت ابتلا به دیابت به مشکلات اساسی تبدیل شود.

اگر هر یک از این شرایط پا را تجربه کردید ، برای ارزیابی با پزشک خود تماس بگیرید:

عفونت های قارچی ، مانند کف پا ورزشکار تا انتهای ناحیه پا و ساق پا  ، زگیل ، زخم ، درد مچ پا یا پاشنه پا

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

دیابت یک بیماری خاموش است.  اگر علائمی ندارید ، ممکن است فکر کنید که این بیماری تحت کنترل است و آن را جدی نمی گیرید.  اگر به دیابت مبتلا هستید و قند خون شما به خوبی مدیریت نشده است ، حتی اگر علائمی ندارید ، سریعاً آن را کنترل کنید.  از داروهای دیابت استفاده کنید و در مورد بهترین برنامه رژیم و برنامه ورزشی برای وضعیت خود با پزشک خود صحبت کنید.

 برای نگه داشتن پاهایی تا حد ممکن سالم چه باید کرد:

هر روز آنها را بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید.  برای کمک به جلوگیری از ترک خوردگی پوست ، از روکش سبک ژله نفتی استفاده کنید. از پزشک متخصص پزشک خود کمک بگیرید. ناخن های پا را خیلی کوتاه نکنید. پابرهنه در داخل خانه یا خارج از منزل نروید. اگر در یافتن کفش های راحت و مناسب با مشکل هستید ، با پزشک خود در مورد نسخه صحبت کنید.  کفش های دیابتی بسیار راحت و متناسب هستند . پوست خود را خیس نگه ندارید و پس از شست و شو ان را به ارامی خشک کنید.

Source: www.healthline.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *