زخم های دیابتی یکی از رایج ترین و خطرناک ترین مشکلاتی هستند که در بدن افراد دارای دیابت ایجاد می شوند. این زخم ها بیشتر در نواحی اطراف پا بروز پیدا می کنند و در صورت عدم درمان به موقع سبب اختلال در گردش خون، بیماری های عروقی و نهایتا قطع عضو خواهند شد.

به طور حتم برای بیماران دیابتی سوالات متفاوتی در این خصوص پیش می آید که پاسخ به آنها باید به طور دقیق توسط پزشک داده شود. جهت راحتی بیماران دیابتی در این مقاله مجموعه ای از سوالات متداول و مهم در مورد این نوع از زخم ها، چگونگی درمان و تشخیص آنها از منابع روز و معتبر خارجی گردآوری شده است. بدین طریق افراد دیابتی تا حدود زیادی قادر به جلوگیری از انتشار این زخم ها خواهند بود.

سوالات متدوال زخم های دیابتی

زخم های دیابتی به چه نوع زخم هایی گفته می شود؟

دیابت یکی از بیماری های بسیار خطرناک به شمار می رود که در صورت عدم کنترل و کاهش، منجر به ایجاد زخم های دیابتی خواهد شد. این زخم ها به طور معمول در پاها و اندام تحتانی بدن پدیدار می شوند و ممکن است حتی با یک خراش و بریدگی کوچک نیز تشدید پیدا کنند.

در صورتی که درمان های به موقع روی این زخم ها صورت نگیرد، عفونت به سرعت پخش می شود و زخم های باز ایجاد خواهد شد. زخم های باز دیابتی در موارد شدید و حاد ممکن است منجر قطع عضو این بیماران شود.

چرا ترمیم زخم در افراد دارای دیابت کندتر از سایر افراد است؟

افراد دیابتی سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد سالم دارند. زیرا دیابت آنزیم ها و هورمون هایی را در بدن تولید می کند که سیستم ایمنی آن را کاهش خواهند داد. از این رو با کوچکترین خراش و ضربه، احتمال ایجاد عفونت در بدن آنها افزایش پیدا می کند. زخم های دیابتی در مراحل اولیه باید درمان شوند تا احتمال پخش شدن عفونت و گسترش آنها در بدن کاهش پیدا کند.

همچنین کسانی که از دیابت رنج می برند باید به طور مرتب تحت نظر پزشک قرار گیرند و سطح دیابت خود را کنترل کنند. دیابت کنترل نشده سبب کاهش گردش خون در بدن می شود. این امر بدن افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه مواد مغذی و مورد نیاز جهت ترمیم زخم ها به آنها نخواهد رسید. به همین دلیل زخم ها در بدن افراد دیابتی خیلی کندتر از افراد عادی بهبود پیدا خواهند کرد.

سوالات متدوال زخم های دیابتی

چه افرادی ممکن است به زخم پای دیابتی مبتلا شوند؟

هر فرد دیابتی در صورت عدم کنترل این بیماری ممکن است به این زخم ها مبتلا شود. با این حال زخم پای دیابتی بیشتر در مردان مسن، افراد انسولینی، بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، چشم و بیماران قلبی، افراد دارای وزن زیاد و معتاد به مشروبات الکلی و دخانیات اتفاق می افتد.

زخم پای دیابتی نوعی زخم باز است که حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به آن مبتلا خواهند شد. در صورت عدم درمان به موقع این زخم ها ممکن است نیاز به بستری افراد دیابتی در بیمارستان باشد. از بین افرادی که به زخم پای دیابتی مبتلا هستند حدود ۱۴ الی ۲۴ درصد آنها دچار قطع عضو در اندام تحتانی خواهند شد. با این حال مطالعات نشان داده است که پیشگیری از زخم پا در این افراد به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

چه عواملی زخم های دیابتی را ایجاد خواهد کرد؟

زخم دیابتی در پا خطرناک ترین نوع این زخم ها به شمار می رود. زیرا افرادی که دارای دیابت شدید هستند با گذشت زمان حس در پاهای خود را از دست می دهند. این امر نیز به دلیل گردش خون ضعیف و آسیب به سیستم عصبی در اثر افزایش سطح گلوکز خون ایجاد می شود.

از این رو هر گونه زخم و دردی که روی اندام های تحتانی این بیماران ایجاد شود، حس نخواهد شد. عدم حس درد در این بیماران مشکلات زخم های دیابتی را در آنان افزایش خواهد داد. زیرا اکثر این افراد علائم هشدار دهنده ای را در خصوص پیدایش این زخم ها دریافت نخواهند کرد. در نتیجه این زخم ها در مراحل ابتدایی درمانی نمی شوند و با گذشت زمان تشدید پیدا خواهند کرد که تنها درمان آنها قطع عضو است.

سوالات متدوال زخم های دیابتی

اقدامات پیشگیری از شیوع زخم دیابتی چیست؟

جلوگیری از ایجاد این زخم ها در همه افراد دیابتی امکان پذیر نیست و دشوار خواهد بود. با این وجود انجام برخی از اقدامات کمک خواهد کرد تا بهبودی در این زخم ها سریع تر حاصل شود.

  • کنترل مداوم سطح گلوکز خون
  • رعایت رژیم غذایی با کاهش مصرف کربوهیدرات ها
  • انجام ورزش به صورت مرتب
  • استفاده از داروهای کنترل کننده قند خون
  • مراقبت از پاها در برابر ضربه و بریدگی
  • رعایت بهداشت پاها و شستن مرتب آنها

آیا درمان زخم های دیابتی ممکن است؟

از آنجایی که این زخم ها به درمان فوری و جدی نیاز دارند، هر گونه اهمال در این خصوص سلامتی افراد دارای دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو درمان این زخم ها باید به صورت زیر انجام شود.

  • ناحیه مورد نظر باید با آب خنک جوشانده شده یا آب مقطر شستشو شود. سپس خشک کردن زخم ها با حوله ای تمیز صورت گیرد.
  • استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک با دستور پزشک روی زخم به جلوگیری از انتشار عفونت و گسترش زخم کمک می کند.
  • پوشاندن زخم با باند استریل و پانسمان های احیا کننده از جمله اقدامات ضروری است که جهت درمان زخم های دیابتی به کار می رود.
  • برخی از زخم های حاد ممکن است نیاز به درمان های تخصصی تر مانند دبریدمان داشته باشند. از این رو مراجعه به مرکز درمانی و بهداشتی جهت بهبودی این زخم ها واجب است.
  • با توجه به نوع زخم ها امکان استفاده از روش هایی نظیر: درمان با سلول های بنیادی و جراحی زخم نیز وجود دارد.
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک جهت درمان این زخم ها با تجویز پزشک صورت می گیرد.

سوالات متدوال زخم های دیابتی

درمان های خانگی جهت بهبود زخم دیابتی چیست؟

در کنار درمان های پزشکی و بهداشتی، برخی از درمان های خانگی به کاهش روند گسترش زخم ها و جلوگیری از عفونی شدن آنها کمک بسیاری می کنند. البته درمان های پزشکی باید در وهله اول جدی گرفته شود. زیرا زخم های دیابتی بسیار جدی هستند و به سرعت به زخم های باز تبدیل خواهند شد. از این رو هر گونه درمان خودسرانه ممکن است عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد. با این وجود درمان های خانگی زیر نیز در کنار درمان های دارویی موثر واقع می شوند.

  • استفاده از عسل جهت کاهش التهابات و تسکین درد
  • قرار دادن زردچوبه روی زخم به دلیل خاصیت ضد باکتری، ضد التهاب و مرطوب کنندگی زخم
  • ماساژ گیاه آلوئه ور روی زخم جهت کاهش درد و التهاب
  • روغن نارگیل کاهش دهنده عفونت، التهاب و مرطوب کننده زخم

در نتیجه …

زخم های دیابتی به زخم هایی گفته می شود که در بدن افراد دارای دیابت حاد ایجاد می شوند. این زخم ها بیشتر در اندام تحتانی به خصوص پای این بیماران بروز پیدا می کنند و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است منجر به قطع عضو شوند.

به دلیل گردش خون ضعیف در بدن این بیماران به سیستم عصبی آنان آسیب وارد می شود. در نتیجه احساس درد در صورت بروز زخم از بین می رود. از این رو اکثر بیمارانی که به این زخم ها مبتلا می شوند در مراحل اولیه متوجه ایجاد آنها نخواهند شد. از این رو چک کردن مداوم بدن باید به صورت روزانه توسط این افراد انجام شود.

Source: www.woundsource.com, www.uofmhealth.org, www.keystonewoundcare.co


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *