پای دیابتی چیست؟ چگونه شکل می گیرد؟ دلایل آن چیست؟

زخم پا یک مشکل شایع در افراد دیابتی است که زندگی بیمار را تهدید می کند. مطالعات نشان می دهد که تقریباً ۱۵-۱۰٪ از بیماران دیابتی در بعضی از دوره زندگی دچار زخم پای دیابتی می شوند. این بدان معناست که ۱ تا ۱.۵ میلیون دیابتی در مقطعی از زندگی مجبور به مقابله با زخم پای دیابتی می شوند.

بدترین اثر این زخم ها این است که ممکن است برخی از این بیماران در معرض قطع عضو باشند.مطالعات نشان می دهد که بیماران دیابتی در مقایسه با جمعیت عادی ۱۵ برابر بیشتر در معرض قطع عضو قرار دارند.

پیش بینی شده است که نیمی از بیماران مبتلا به قطع عضو طی ۲ سال اندام دیگر خود را از دست دهند و طی ۴ سال جان خود را از دست دهند. بنابراین ، درمان دیابت و زخم های مرتبط با دیابت باید جدی تر از سایر بیماری ها باشد.

مراقبت از پای دیابتی

دو اختلال اصلی در ایجاد زخم در بیماران دیابتی نقش دارد. اولین و مهمترین آنها آسیب عصبی به نام نوروپاتی است و دیگری واسکولوپاتی یعنی آسیب رگ.

نوروپاتی حرکتی منجر به ضعف عضلات پا ، نوروپاتی حسی ، از بین رفتن احساس درد و نوروپاتی اتونوم با خشکی پا منجر به وجود یک نقص در پا ، عدم درد و خشکی پوست می شود که در آن زخم راحت تر ایجاد می شود.

بیمار نمی تواند کالوس و درد زخم باز شده به دلیل کالوس را احساس کند. عفونت در زخم ایجاد می شود و به عمق پا رشد می کند. سرانجام با خروج ترشحات بیمار متوجه می شود اما در این مرحله زخم به ابعادی رسیده است که اندام را تهدید می کند و درمان آن دشوار می شود. به همین دلیل ، پیشگیری قبل از باز شدن زخم ، اصلی ترین درمان در بیماران دیابتی است.

علائم پای دیابتی چیست؟

هرگونه تغییر در پای بیمار دیابتی در تعریف “پای دیابتی” گنجانده شده است.

خشکی در پای این بیماران؛ تغییر شکل در انگشتان و پاها، کالوس های کف پا ، روی انگشتان پا ، در کناره های پا و روی پاشنه تغییراتی است که باعث باز شدن این زخم پاها می شود.

قرمزی پاها در بیمار دیابتی ، افزایش حرارت، درد ، تورم در پا یا انگشتان پا ، ترشح در زخم باید یک عفونت پای دیابتی را به ذهن آورد.

مراقبت از پای دیابتی

  مراقبت از پای دیابتی چگونه انجام می شود؟

اگر یک زخم روی پای بیمار دیابتی باز شود ، ابتدا از این زخم باید مراقبت شود. در مراقبت از این زخم ، پانسمان ناحیه زخم و همچنین از بین بردن فشار (استفاده از وسایل مخصوص و کفی برای جلوگیری از فشار بیمار بر روی زخم) ، درمان عفونت بیمار (تنظیم پانسمان مناسب و درمان آنتی بیوتیکی) ، در صورت وجود انسداد در شریان های ساق پا ، رفع آن با روش های جراحی یا آنژیو و  تنظیم سطح قند خون نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پس از بسته شدن زخم پای دیابتی بیمار ، قالب کف پای بیمار گرفته شده و کفی و کفش مخصوصی تهیه می شود تا از طریق انجام تحلیل راه رفتن ، مناطقی که فشار بیش از حد دارند را کاهش دهد. تمام کالوس های بیماران دیابتی باید پس از شروع پوشیدن کفی و کفش مناسب ، توسط متخصص در این زمینه به درستی تمیز شوند.

بیماران دیابتی باید به طور مرتب از مرطوب کننده های پوست استفاده کنند. در غیر این صورت ، خشکی پوست ممکن است باعث باز شدن زخم های جدید شود. بیمار طبق نظر متخصص باید هر ۱-۳ ماه به معاینه پای دیابتی مراجعه کند.

درمان و پیگیری سایر عوامل خطر بیمار نیز بسیار مهم است. کنترل سطح قند ممکن است مانع از باز شدن زخم جدید یا کند شدن پیشرفت نوروپاتی و واسکولوپاتی شود.

این بیماران باید سیگار را ترک کنند  ، سطح کلسترول و فشار خون آنها باید تحت کنترل باشد ، باید رژیم کمکی برای کاهش وزن فراهم شود و در صورت امکان باید به طور منظم به ورزش تشویق شوند.

مراقبت از پای دیابتی

پانسمان پای دیابتی چگونه انجام می شود؟

درمان پای دیابتی فقط پانسمان زخم نیست. زخم پای دیابتی از جمله جراحاتی است که متخصصان آموزش دیده در این زمینه باید به آن رسیدگی کنند. شرایطی که هم بیمار و هم اندام آنها را به خطر بیندازد ، با درمانی که در زمان مناسب و توسط متخصص انجام می شود قابل پیشگیری است.

بنابراین ، پس از مشاهده زخم پای دیابتی ، در اسرع وقت باید با متخصص مراجعه شود.

بیمار باید به عنوان یک کل در نظر گرفته شود و درمان با یک رویکرد جامع انجام شود. زخم را هرگز نباید باز گذاشت و تا زمانی که به متخصص مراجعه نشود ، نباید با آب در تماس باشد. پس از تمیز کردن زخم و محیط اطراف با محلول ضد عفونی کننده مناسب ، باید آن را با یک پانسمان تمیز بسته و تا زمان پانسمان بعدی بسته نگه داشت.

بیمار نباید روی پایی که زخم وجود دارد قدم بگذارد. از پوشیدن کفش هایی که پا را فشار می دهند یا ناحیه زخم را لمس می کنند ، باید خودداری شود.

مراقبت از پای دیابتی

Source: www.acibadem.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *