زخم دهانه رحم یکی از بیماری های بسیار شایع در بانوان است. بسیاری از افراد معتقد هستند اگر درمان نشود، ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری مانند سرطان رحم به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که به خانم ها توصیه می شود هر چند وقت یکبار سراغ بررسی کامل بدنشان بروند و از سلامتی خود اطمینان کامل حاصل کنند.

حال اینکه چگونه این زخم در دهانه رحم ایجاد می شود، باید ذکر کرد که سلول های داخل رحم به جای اینکه در داخل به تکامل بپردازند، این کار را بیرون از آن انجام می دهند و لکه قرمزی را خارج از رحم ایجاد می کنند که همان زخم های دهانه رحم است.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این بیماری به دست آورید، همراه ما باشید؛ زیرا در این مقاله قصد داریم همه اطلاعات لازم درباره این مریضی بخصوص را در اختیار شما قرار دهیم و راه های درمانی را به شما معرفی کنیم.

همه چیز درباره زخم دهانه رحم و درمان آن

آیا زخم دهانه رحم با سرطان ارتباط دارد؟

بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند زخم های دهانه رحم همان مرحله اول سرطان است. به این دسته از افراد باید بگویم که نگران نباشید؛ زیرا این بیماری شایع در بانوان هیچ ارتباطی با سرطان رحم ندارد پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

با این حال این به معنی بیخیال شدن در درمان بیماری نیست؛ بلکه شما باید زخم های رحم را هرچه زودتر در زمان مناسبی درمان کنید که مشکلی به وجود نیاید. به هر حال هر بیماری هرچقدر هم بی خطر باشد در صورتی که درمان نشود ممکن است باعث پیشرفت بیماری شما شود.

بهترین کار این است که هر چند وقت یکبار به پزشک مخصوص زنان مراجعه کنید و جلوی شیوع این بیماری را بگیرید.

چگونه از این بیماری مطلع شویم؟

معمولا بسیاری از خانم ها علائمی را در رابطه با این بیماری زنانه مشاهده نمی کنند، اما این مسئله نباید شما را نسبت به آن دلسرد کند و باعث شود که برای زخم های داخلی خود هیچ پیگیری انجام ندهید. البته در بعضی مواقع خانم ها علائمی را مانند درد یا خونریزی در طول و بعد از رابطه جنسی، احساس درد در طول یا بعد از غربالگری رحم، ترشحات خفیف مخاط و لکه بینی در بین دوره ها مشاهده می کنند که ممکن است نشانه ای از زخم های دیواره رحم باشد.

درصورتی که هر یک از این موارد را مشاهده کردید، حتما با پزشک معالج خود در میان بگذارید و از او راهنمایی دریافت کنید.

همه چیز درباره زخم دهانه رحم و درمان آن

چرا زخم دهانه رحم به وجود می آید؟

این بیماری شایع به دلایل مختلفی در بدن رخ می دهد که باید به تغییرات هورمونی، مصرف قرص های ضد بارداری، بارداری و سن افراد اشاره شود. در ادامه درباره هرکدام از این علل اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

تغییرات هورمونی دلیل بیماری دهانه رحم

در بسیاری از موارد پیش می آید که افراد با تغییرات هورمونی خود دچار بیماری شایع زخم های رحم می شوند. معمولا افرادی که دوره یائسگی را گذرانده اند، دچار این مریضی نمی شوند، اما کسانی که در سنین بارداری قرار دارند، بیشترین خطر ابتلا شامل حالشان خواهد شد.

قرص های ضد بارداری

همانطورکه می دانید، استفاده از قرص های ضد بارداری باعث می شود که هورمون های بدن شما دچار تغییراتی شود. قاعدتا این تغییرات ممکن است بیماری زخم رهانه رحم را برای شما ایجاد کند. پس در استفاده از این قرص ها کمی محتاطانه تر عمل کنید.

بارداری

در این دوران که یکی از لذتبخش ترین دوره ها برای بانوان است، شاید به دلیل تغییرات هورمونی که در بدنشان اتفاق می افتد، زخم های دهانه رحم را تجربه کنند. این مسئله برای هیچ خانمی خوشایند نخواهد بود.

سن بانوان

با توجه به اینکه بیماری شایع زخم های دهانه رحم در سنین پایین رخ می دهد، بانوانی که سن کمی دارند یا در دوران بلوغ به سر می برند، باید مراقبت های بیشتری را نسبت به افراد دیگر انجام دهند.

همه چیز درباره زخم دهانه رحم و درمان آن

راه های تشخیص زخم دهانه رحم

معمول ترین راه تشخیص معاینات لگنی توسط پزشک متخصص است که صورت می گیرد، اما در صورتی که دهانه رحم شما قرمز تر از حد معمول باشد پزشک باید مطمئن شود که مبتلا به سرطان نیستید پس از راه های دیگری مانند تست پاپ، کولپوسکوپی و بیوپسی استفاده می کند. در همه این روش ها نمونه کوچکی از دهانه رحم شما برداشته می شود که آزمایش شود که مطمئن شوید هیچ مشکلی در رابطه با سرطان برای شما وجود ندارد.

درست است که این بیماری هیچ ربطی به سرطان های دهانه رحم ندارد، اما نباید فراموش کرد که علائم اولیه سرطان نیز مانند این بیماری با قرمزی زیاد دهانه رحم شروع می شود. به همین دلیل است که پزشک باید این شک را از خود دور کند و مطمئن شود که قرمزی تنها به دلیل زخم های دهانه رحم است.

پس هنگامی که از شما درخواست می شود این نمونه برداری ها را انجام دهید، دچار استرس یا ترس بیهوده نشوید؛ زیرا این کار برای اطمینان از سلامت شما صورت می گیرد و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

چگونه بیماری زخم های دهانه رحم را درمان کنیم؟

با توجه به اینکه بیماری دهانه رحم هیچ ضرری برای شما ایجاد نمی کند، راه درمانی خاصی ندارد. تنها در صورتی که فرد دچار خونریزی شود، پزشک تشخیص می دهد از راه های درمانی ویژه ای مانند دیاترمی که از طریق گرما باعث از بین رفتن زخم های دهانه رحم می شود، کرایوتراپی که به وسیله دی اکسید کربن یخ زده زخم ها را کنترل  می کند و نیترات نقره استفاده می کند.

بعد از اینکه درمان صورت گرفت، به احتمال زیاد پزشک توصیه می کند که برای ۴ هفته از رابطه جنسی و استفاده از تامپون جلوگیری کنید که در این مدت زخم های شما درمان شود. همچنین در صورتی که دارای علائمی مثل تخلیه ای که با بوی بد همراه بود، خونریزی شدید پس از یک دوره متوسط و خونریزی مداوم بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید و این مشکل را بررسی نمایید. این علائم ممکن است از بروز عفونت یا نوعی بیماری زمینه ای جدید هشدار بدهد.

پس در صورت مشاهده هر یک از علائم غیر طبیعی سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید و همه شرایط را با او در میان بگذارید.

همه چیز درباره زخم دهانه رحم و درمان آن

کلام آخر

با توجه به اینکه زخم دهانه رحم بیماری مضری نیست؛ پس هیج جای نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت. این بیماری موجب هیچ عارضه پزشکی نمی شود و ارتباطی با سرطان دهانه رحم نخواهد داشت. حتی مادران بارداری که دچار این زخم ها می شوند، نباید نگرانی داشته باشند. زیرا همان طور که گفته شد آسیبی به شما یا جنینتان وارد نخواهد شد.

در صورتی که بانوان هیچ علائمی مانند درد یا خونریزی نداشته باشند، راه درمانی برای آنها انجام نمی شود و زخم های ایجاد شده خود به خود بهبود می یابند. در بسیاری از مواقع افراد اطلاعی از این بیماری پیدا نمی کنند و  به همین دلیل این زخم ها به راحتی درمان می شود. فقط در صورتی که درد یا ناراحتی برای شما ایجاد کند، متوجه خواهد شد که مبتلا به این بیماری هستید و باید از راه های درمانی استفاده کنید.

Source: www.medicalnewstoday.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *