زخم های پا به دلیل دیابت امروزه به کابوس بسیاری از بیماران دیابتی تبدیل شده است. اگر زخم پای دیابتی به موقع با روش ها و پروتکل های درمانی مناسب درمان نشوند ، حتی ممکن است باعث از دست دادن اندام در بیماران شود.

زخم هایی که به دلیل آسیب به عروق و اعصاب در پای افراد دیابتی باز می شود و برای مدت طولانی بهبود نمی یابد ، به عنوان زخم پای دیابتی تشخیص داده می شود. ۲۵٪ بیماران دیابتی احتمالاً با این مشکل روبرو می شوند.

ما در مورد نحوه درک زخم پای دیابتی و اینکه چه نوع اقدامات احتیاطی برای زخم پای دیابتی مخصوصاً در تابستان باید انجام شود ، توضیحاتی ارائه می دهیم.

آیا قطع پا در زخم پای دیابتی ضروری است؟

یک فرد چگونه متوجه زخم پای دیابتی می شود؟

اگر زخم پای دیابتی بیماران به هر دلیلی مدت زمان طولانی بهبود نیابد ، این یکی از علائم مهم زخم پای دیابتی است. در این حالت بیماران دیابتی باید زخم روی پاهای خود را به خوبی مشاهده کنند و به آنها توصیه می شود برای گرفتن پشتیبانی حرفه ای به یک متخصص مراجعه کنند.

روند درمان زخم پای دیابتی چگونه کار می کند؟

در زخم پای دیابتی، روند از دو طریق پیشرفت می کند.

  1. تنظیم عوامل ایجاد کننده زخم:

اول از همه ، بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی باید سطح قند نامنظم را به سطح استاندارد برساند و با نظم پایدار پیشرفت کند.

اگر بیمار به دلیل دیابت دچار انسداد عروقی شده باشد ، باید میزان و سطح انسداد آن مشخص شود و درمان با توجه به نتیجه تشخیص برنامه ریزی شود.

لازم است سطح نوروپاتی ، یعنی آسیب عصبی در ناحیه زخم مشخص شود و درمان مناسب با توجه به نتیجه ترتیب داده شود.

  1. مرحله دوم یک فرآیند حرفه ای مراقبت از زخم است که با پروتکل مناسب تهیه شده است:

پانسمان و پیگیری منظم بیمار باید با تعیین محصولات مراقبت مناسب از زخم با شرایط زخم توسط متخصص یا تیم مراقبت از زخم انجام شود. پیگیری منظم در درمان های زخم بسیار مهم است. باید بررسی شود که آیا عفونت در زخم ایجاد می شود یا خیر ، و در صورت لزوم با توجه به روند بهبود پروتکل درمان باید تغییر کند. با پیگیری منظم می توان به این روند رسید.

در زخم پای دیابتی ، از بین بردن عفونت در صورت وجود و بستن زخم با برداشتن بافت مرده ضروری است.

پس از طی این دو مرحله ، روند درمان زخم ناشی از دیابت به پایان می رسد.

آیا قطع پا در زخم پای دیابتی ضروری است؟

در صورت عدم درمان ، عواقب آن چه خواهد بود؟

اگر زخم پای دیابتی درمان نشود یا دیر درمان شود ، بیمار ممکن است اندام خود را از دست بدهد. علاوه بر این ، ممکن است منجر به مشکلات اضافی مانند از دست دادن بینایی و مشکلات کلیوی در بیمار شود ، زیرا بر وضعیت سلامت عمومی بیمار تأثیر منفی می گذارد. حتی می تواند با تأثیر منفی بر وضعیت عمومی بیمار ، مشکلات جدی ایجاد کند که می تواند باعث از دست دادن زندگی شود.

آیا قطع پا در زخم پای دیابتی ضروری است؟

در بسیاری از بیمارانی که به کلینیک زخم مراجعه کردند ، با تصمیمات قطع عضو زودهنگام مواجه شدیم. ما بیمارانی داشتیم که با تصمیم بر قطع عضو زیر زانو ، بالای زانو یا سطح مچ پا از مراکز دیگر به کلینیک ما مراجعه کردند و با داشتن پروتکل درمانی مناسب ، ما توانستیم از اندام بیمار محافظت کرده و از بریدگی پا جلوگیری کنیم و اطمینان حاصل کنیم که بیماران ما از سلامتی و راحتی بیشتری برخوردار هستند.

با توجه به اینکه در هر ۲۰ ثانیه در جهان یک فرد پای خود را از دست می دهد ، قبل از تصمیم گیری در مورد قطع عضو باید تمام روش های درمانی امتحان شود و در صورت عدم نتیجه گیری ، تصمیم به قطع آن گرفته شود. زیرا ۵۰٪ بیماران قطع عضو شده به طور متوسط پس از ۵ سال ​​می میرند یا باید برای بار دوم قطع عضو شوند.

آیا قطع پا در زخم پای دیابتی ضروری است؟

تابستان زمان خطرناکی برای زخم پای دیابتی است. اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افزایش زخم ها در این دوره چیست؟

بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی باید به ویژه مراقب رژیم خود باشند و هرگز نباید رژیم خود را که توسط متخصصان داده می شود تغییر دهند. بیماران باید بطور منظم  داروهای دیابتی  تحت نظر متخصص را استفاده کنند. بعلاوه ، بیماران نباید در ماه های تابستان با پای برهنه در اطراف دریا و استخرها حرکت کنند و مراقب سوختگی و بریدگی ها باشند.

بیماران دیابتی در این ماه ها نباید از ورزش خود غافل شوند ، حداقل پیاده روی منظم برای سلامتی آنها مهم است.

آیا می توان از زخم پای دیابتی جلوگیری کرد؟

برای محافظت در برابر زخم پای دیابتی ، باید سطح قند بیمار دیابتی ثابت باشد. به منظور ثابت نگه داشتن سطح قند ، توصیه می شود از داروهای داده شده به بیمار به موقع و به طور منظم تحت کنترل متخصص استفاده شود.  دو نکته مهم که بیماران دیابتی باید به آنها توجه کنند تا خطر زخم پای دیابتی را به حداقل برسانند. معاینه منظم متخصص ، تغذیه و ورزش مناسب است.

آیا قطع پا در زخم پای دیابتی ضروری است؟

Source: www.meraklihastalar.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *