زخم بستر چیست؟

زخم بستر زمانی اتفاق می ‌افتد که فرد در بستر و یا بی‌حرکت باشد، بیهوش باشد یا قادر به احساس درد نباشد و به طور کلی نتواند درد های موجود در بدن خود را احساس کند. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی ویلچر یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند. زخم بستر همچنین آسیب های فشاری، زخم های فشاری، زخم های فشاری یا زخم های پوستی نامیده می شود. زخم بستر می تواند یک مشکل جدی در میان سالمندان و یا افراد ضعیف باشد. آن ها می توانند با میزان فعالیت ها و مراقبت هایی که فرد دریافت می کند مرتبط باشند. اگر یک فرد بی حرکت یا در بستر، چرخانده نشود، به درستی در موقعیت قرار نگیرد و از تغذیه و مراقبت از پوست خوب استفاده نشود، زخم بستر ایجاد می شود. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون و تغذیه نا مناسب در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

زخم بستر اغلب در قسمت ها و نواحی مانند: ناحیه باسن روی دنبالچه یا باسن، پاشنه پا، تیغه های شانه، پشت سر پشت و کناره های زانو رخ دهند.

دانستنی های مربوط به زخم بستر و درمان آن
دانستنی های مربوط به زخم بستر و درمان آن

علائم اولیه و ثانویه و عواملی که باعث ایجاد زخم بستر می شوند:

زخم بستر به ۴ مرحله از کم شدت تا شدید ترین تقسیم می شود. که این مراحل هستند: 

  • مرحله ۱: ناحیه قرمز به نظر می رسد و در لمس گرم احساس می شود. با پوست تیره تر، این ناحیه ممکن است رنگ آبی یا بنفش داشته باشد. همچنین ممکن است فرد از سوزش، درد یا خارش شکایت کند. 
  • مرحله ۲: ناحیه آسیب دیده تر به نظر می رسد و ممکن است زخم باز، خراش یا تاول داشته باشد. فرد از درد قابل توجهی شکایت دارد و ممکن است پوست اطراف زخم تغییر رنگ دهد. 
  • مرحله : این ناحیه به دلیل آسیب در زیر سطح پوست ظاهری شبیه دهانه دارد.
  •  مرحله ۴: ناحیه به شدت آسیب دیده و زخم بزرگی وجود دارد. ماهیچه ها، تاندون ها، استخوان ها و مفاصل می توانند درگیر شوند. عفونت در این مرحله یک خطر قابل توجه است.

نشانه هایی که می توانند برای زخم بستر خطرناک باشند:

در بستر بودن، بیهوش بودن، ناتوانی در احساس درد یا بی حرکت بودن، خطر ایجاد زخم بستر را افزایش می دهد. این خطر در صورتی افزایش می‌ یابد که فرد چرخانده نشود، به درستی در موقعیت مناسب قرار نگیرد، یا تغذیه مناسب و مراقبت از پوست ارائه نشود. افراد مبتلا به دیابت، مشکلات گردش خون و سوء تغذیه بیشتر در معرض خطر هستند.

علائم هشدار دهنده زخم بستر عبارتند از:

  • تغییرات غیرمعمول در رنگ یا بافت پوست.
  • تورم تخلیه چرک مانند ناحیه ای از پوست که نسبت به نواحی دیگر در هنگام لمس سرد تر یا گرم تر احساس می شود.
  •  مناطق مناقصه زخم بستر بر اساس عمق، شدت و سایر ویژگی ها در یکی از چندین مرحله قرار می گیرد. 
  • درجه آسیب پوست و بافت از تغییر در رنگ پوست تا آسیب عمیق شامل عضلات و استخوان متغیر است.

سه عامل اصلی در ایجاد زخم بستر عبارتند از:

  1. فشار: فشار مداوم بر هر قسمت از بدن شما می تواند جریان خون به بافت ها را کاهش دهد. جریان خون برای رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به بافت ها ضروری است. بدون این مواد مغذی ضروری، پوست و بافت های مجاور آسیب می بینند و ممکن است در نهایت بمیرند. برای افراد با تحرک محدود، این نوع فشار در مناطقی اتفاق می افتد که به خوبی با ماهیچه یا چربی پوشانده نشده اند و روی استخوان قرار دارند، مانند ستون فقرات، دنبالچه، تیغه های شانه، باسن، پاشنه پا و آرنج. 
  2. اصطکاک: اصطکاک زمانی رخ می دهد که پوست روی لباس یا ملافه ساییده شود. این می تواند پوست شکننده را در برابر آسیب، آسیب پذیرتر کند، به خصوص اگر پوست مرطوب نیز باشد.
  3.  برش: برش زمانی اتفاق می افتد که دو سطح در جهت مخالف حرکت کنند. به عنوان مثال: هنگامی که یک تخت در بالای سر قرار می گیرد، می توانید در رختخواب به پایین سر بزنید. همان طور که استخوان دنبالچه به سمت پایین حرکت می کند، پوست روی استخوان ممکن است در جای خود بماند یا اساساً در جهت مخالف کشیده می شود.

عوارض زخم بستر که می تواند بیماری هایی دیگر به همراه داشته باشد:

زخم ‌های فشاری یا بستر می‌توانند باعث بیماری ‌های دیگر شوند و رنج قابل‌توجهی ایجاد کنند و درمان آن هزینه بر باشد. برخی از عوارض عبارتند از :

  • اتساع مثانه، عفونت استخوان، پیارتروز، سپسیس، آمیلوئیدوز، کم خونی، فیستول مجرای ادرار، گانگرن و به ندرت تبدیل بدخیم.

اگر افراد مبتلا به زخم فشاری از درمان توصیه شده پیروی نکنند، در عوض ممکن است سروما، هماتوم، عفونت یا باز شدن زخم ایجاد کنند و زخم ها ممکن است دوباره عود کنند. افراد فلج بیش ترین احتمال عود زخم بستر را دارند. در برخی موارد، عوارض ناشی از زخم های بستر می تواند تهدید کننده زندگی باشد. شایع ترین علل مرگ و میر ناشی از نارسایی کلیه و آمیلوئیدوز است. زخم‌ های فشاری یا بستر نیز دردناک هستند و افراد در تمام سنین و تمام مراحل زخم فشاری درد را گزارش می‌کنند.

برای جلوگیری از زخم بستر چه باید کرد؟

دانستنی های مربوط به زخم بستر و درمان آن
دانستنی های مربوط به زخم بستر و درمان آن

با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد. روش های دیگر برای پیشگیری از زخم بستر و جلوگیری از بدتر شدن زخم های موجود عبارتند از: 

  • چرخش و تغییر موقعیت هر ۲ ساعت یک بار.
  • نشستن عمودی و صاف روی ویلچر
  •  تغییر وضعیت هر ۱۵ دقیقه.
  •  ارائه بالشتک نرم در ویلچر و تخت برای کاهش فشار.
  •  ارائه مراقبت خوب از پوست با تمیز و خشک نگه داشتن پوست.
  • ارائه تغذیه خوب زیرا بدون کالری کافی، ویتامین ها، مواد معدنی، مایعات و پروتئین، زخم بستر نمی تواند بهبود یابد، مهم نیست که چقدر خوب از زخم مراقبت می کنید.

اگر زخم بستر دارید چه زمانی باید حتماً به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم هشدار دهنده زخم بستر را مشاهده کردید، موقعیت خود را تغییر دهید تا فشار وارده بر آن ناحیه کاهش یابد. اگر در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز علائمی مانند: عفونت، تب، ترشح از زخم، زخمی که بوی بد می دهد، تغییر رنگ پوست، گرما یا تورم در اطراف زخم، فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 در صورت وجود موارد زیر فوراً مشاوره پزشکی دریافت کنید:

 پوست قرمز و متورم، چرک ناشی از زخم فشاری یا زخم پوست سرد و ضربان قلب سریع، درد شدید یا بدتر، دمای بالا. این علائم می تواند نشانه یک عفونت جدی باشد که باید در اسرع وقت درمان شود.

نکته هایی برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر :

پیشگیری کامل از زخمبستر یا زخم فشاری ممکن است دشوار باشد، اما کار هایی وجود دارد که شما یا افراد با مراقبتتان می توانید برای کاهش خطر انجام دهید. این کار ها شامل موارد زیر می باشند: مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید. اگر خودتان نمی توانید موقعیت خود را تغییر دهید، یکی از بستگان یا مراقبان باید به شما کمک کند.

 هر روز پوست خود را از نظر علائم و نشانه های اولیه زخم فشاری بررسی کنید، اگر در بیمارستان یا خانه مراقبت هستید این کار توسط تیم مراقبت شما انجام می شود. 

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی پروتئین کافی و انواع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، اگر نگران رژیم غذایی خود هستید یا از کسی مراقبت می کنید که ممکن است رژیم غذایی او ضعیف باشد، از پزشک عمومی یا تیم مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که به یک متخصص تغذیه معرفی کنند.

 ترک سیگار: سیگار کشیدن به دلیل آسیب وارده به گردش خون، احتمال ابتلا به زخم های فشاری را افزایش می دهد. پس برای جلوگیری از زخم بستر باید سیگار را ترک کنید.

برای درمان و بهبود زخم بستر چه باید کرد؟

  1. وزن خود را مرتباً تغییر دهید.
  2.  برای تغییر موقعیت حدوداً هر ساعت یک بار کمک بخواهید. 
  3. در صورت امکان خود را بلند کنید. 
  4. اگر قدرت بالاتنه کافی دارید، فشاری بر روی صندلی چرخ دار انجام دهید و با فشار دادن به بازوهای صندلی، بدن خود را از روی صندلی بلند کنید. 
  5. برخی از ویلچر ها به شما امکان می دهند آنها را کج کنید، که می تواند فشار را کاهش دهد. 
  6. کوسن یا تشکی را انتخاب کنید که فشار را کاهش دهد.
  7.  از بالشتک یا تشک مخصوص برای کاهش فشار استفاده کنید و به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بدن شما به خوبی قرار گرفته است. 
  8. از کوسن های دونات استفاده نکنید، زیرا می توانند فشار را روی بافت اطراف متمرکز کنند.
  9.  ارتفاع تخت خود را تنظیم کنید. اگر تخت شما می تواند در قسمت سر بالا باشد، آن را بیش از ۳۰ درجه بالا نبرید زیرا این به جلوگیری از برش کمک می کند.

راه های جلوگیری از بدتر شدن زخم بستر و کمک به بهبود و درمان آن ها عبارتند از:

 استفاده از پانسمان هایی که روند بهبودی را سرعت می بخشد و ممکن است به کاهش فشار کمک کند. حرکت کنید و مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید. استفاده از تشک‌ها یا بالشتک ‌های فوم استاتیک با طراحی خاص، یا تشک‌ها و بالشتک‌ های پویا که دارای پمپی برای تامین جریان ثابت هوا هستند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. روشی برای تمیز کردن زخم و برداشتن بافت آسیب دیده. جراحی برای برداشتن بافت آسیب دیده و بستن زخم گاهی اوقات در جدی ترین موارد استفاده می شود.


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *