آسیب دیدگی سوختگی که یکی از جدی ترین صدمات به بدن انسان شناخته شده است ، علاوه بر شعله ، آب داغ  و شوک الکتریکی می تواند با آسیب های کشنده ریه و مغز در اثر سوختن در منطقه بسته دیده شود و همچنین با تشعشعات و اشعه آفتاب می تواند ایجاد می شود. اگرچه سوختگی ها اغلب صدمه به پوست است ، اما در جایی که بافت های عمیق نیز تحت تأثیر قرار می گیرند ، می توان با سوختگی شدید و شوک الکتریکی روبرو شد.

 زخم سوختگی برخلاف سایر آسیب ها ، شرایطی است که اکثر جامعه حتی به شکلی بسیار خفیف تجربه می کنند.  تقریباً همه ما سوختگی با مایعات داغ یا سوختگی سطحی با جسم گرم  داشته ایم. در نتیجه ، همه ما از ناراحتی چنین جراحاتی آگاه هستیم.  احتمالاً این نیز اطلاعاتی راجع به دردی که سطح پوست بیشتر از آن خواهد داشت به ما می دهد. در واقع ، در اشکال شدید آن ، زخم سوختگی می تواند شدیدترین شکل ترومای تهدید کننده زندگی به حساب آید. در صورت زنده ماندن ، این نوع صدمات به هر طریقی زندگی فرد را تغییر می دهد. به ظاهر ، عملکرد مستقل در جامعه و به تبع آن وضعیت روانی فرد بسیار تأثیر می گذارد.

درمان زخم سوختگی

کمک های اولیه:

مهم ترین کاری که می توان برای جلوگیری از آسیب دیدگی در اثر سوختگی انجام داد ، انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز سوختگی است. به همین دلیل، به خصوص برای به حداقل رساندن سوختگی کودکانی که در آشپزخانه و در خانه اتفاق می افتند اقدامات بسیار ساده باید در نظر گرفته  و دنبال شود. شایع ترین نمونه آسیب دیدگی سوختگی جزئی ، نوعی سوختگی است که با پوسته پوسته شدن با مایعات داغ دیده می شود که در کودکان بین ۰ تا ۵ سال مشاهده می شود. با وجود تمام اقدامات صورت گرفته ، باید کمک اولیه دقیق و مؤثر که باید در چنین شرایطی انجام شود وجود داشته باشد.

پس از آسیب دیدگی در اثر سوختگی ، خنک کردن ناحیه آسیب دیده با آب داغ تنها ۲۰-۱۵ دقیقه  در زیر آب شیر ، آسیب های سطح سلول سوختگی را به میزان قابل توجهی محدود می کند و از افزایش درجه سوختگی به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند. مهم است که در قسمت سوختگی (به ویژه پمادها یا مواد دیگری که بعداً تمیز کردن آنها دشوار است) چیزی نمالید. بعد از خنک شدن این ناحیه ، باید با یک پارچه تمیز یا حوله پوشانده شود – این امر در کنترل درد به دلیل تماس ناحیه سوختگی با هوا – و گرفتن پشتیبانی حرفه ای بسیار مفید است. با توجه به اینکه اکثریت افرادی که در معرض این نوع آسیب هستند ، کودکان هستند ، تنها با مراقبت و پانسمان زخم که باید بلافاصله پس از آسیب دیدگی انجام شود از درد جلوگیری  می شود.

درمان زخم سوختگی

اهداف درمان:

هدف از درمان در سوختگی های بزرگ ، آوردن بیمار به وضعیت قبل از آسیب و بازگشت آن به جای خود در جامعه با پتانسیل غیرقابل تغییر ، علاوه بر بقای بیماران است. ماهیت زخم سوختگی اغلب این هدف را غیرممکن می کند ، اما هدف باید ثابت باشد و درمان از جنبه های زیر به حداکثر برسد:

– ظاهر؛ بازگرداندن ویژگی های قبلی زیبایی ناحیه آسیب دیده تا حد امکان از نظر رنگ پوست ، ساختار ، کانتور.

– عملکرد؛   بازیابی توانایی انجام حداکثر زندگی در خانه ، کار و فعالیت های خصوصی. این اغلب بدان معنی است که تلاش جراحی ترمیمی لازم برای محافظت از دامنه حرکتی مفاصل ، محافظت از ساختارهای حیاتی و آوردن بیمار به موقعیت قبل از آسیب است.

– عاطفی؛ کمک به بهبود روانی پس از یک آسیب  جدی و مخرب. لازم است در طی فرایند طولانی درمان دردناک و استرس زا ، به بیماران و نزدیکان آنها کمک کنیم. مواجهه با محرومیت پس از از دست دادن یکی از اعضای خانواده و دوستان برای بیماران کاملاً متداول است.

درمان زخم سوختگی

مراقبت از زخم و درمان جراحی:

مسئله چگونگی بهبود زخم سوختگی ، همه به عمق سوختگی مرتبط است. به همین دلیل ، متخصصی که با سوختگی روبرو است ابتدا باید برای تعیین عمق سوختگی تلاش کند. به عنوان یک اطلاعات کلاسیک ، عمق سوختگی با بیان درجه بین ۱ تا ۴ تعریف می شود. بر اساس این:

سوختگی درجه یک:

این یک سوختگی با ضخامت جزئی است ، لایه بالایی پوست آسیب دیده ، آفتاب سوختگی نمونه ای از این نوع سوختگی است ، دردناک است و ظرف ۷ روز بهبود می یابد. به بیماران کرم برای مرطوب نگه داشتن نواحی سوختگی توصیه می شود.

سوختگی درجه ۲:

سوختگی با ضخامت جزئی ، یعنی آسیب پوستی با ضخامت کامل وجود ندارد. لایه بالایی پوست کاملاً آسیب دیده و لایه زیرین نیز تا حدی آسیب دیده است. قسمت بالایی موها ، چربی و غدد عرق روی پوست آسیب دیده ، اما بهبود با مراقبت از خود زخم حاصل می شود. با تاول مشخص می شود. دردناک است و اگر به آن مراقبت نشود ، به راحتی به سوختگی درجه III تبدیل می شود

درمان زخم سوختگی

سوختگی درجه ۳:

تمام لایه های پوست سوخته ، یعنی با ضخامت کامل. بدون درد است و بافتی که در اثر سوختگی مرده ، اسکار نامیده می شود.

سوختگی درجه ۴:

اینها صدماتی است که در آن پوست و بافت های زیر پوستی کاملاً آسیب دیده و بافت های مهمی مانند استخوان و مفاصل دیده می شود.

Source: www.mustafadeveci.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *