زخم عفونی چیست؟

به حمله یک یا چند نوع میکروارگانیسم به بافت ها زخم عفونی گفته می شود. این عفونت ها با تحریک سیستم ایمنی بدن سبب التهاب و آسیب به بافت می شوند. عفونت که بهبود زخم را به تاخیر می اندازد، ممکن است از لحاظ زیبایی باعث ایجاد اسکار نیز شود. اکثر عفونت ها مانند عفونت بریدگی یا التهاب فولیکول مو که به یک قسمت کوچک محدود می شود معمولا خود به خود درمان می شود.

با این حال، زخم های بزرگ ، ممکن است پایدار باشند و با درمان بهبود نیابند و حتی ممکن است به شرایطی تبدیل شوند که زندگی را تهدید کنند.

زخم ها با توجه به علت، محیطی که در آن شکل می گیرند، میزان شیوع آنها، تمیزی یا کثیفی، گروه بندی می شوند.

درمان زخم عفونی

عفونت های سطحی پوست:

معمولا در لایه های بیرونی پوست عفونت های سطحی رخ می دهد ، اما ممکن است تا لایه های زیری پوست نیز پیشرفت کند.

اغلب باکتری های فلور نرمال مثل استافیلوکوک و استرپتوکوک سبب عفونت های باکتریایی می شود. علت عفونت ، باکتری تشکیل دهنده کلنی و باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک مانند MRSA (متی سیلین مقاوم به استافیلوکوکوس اورئوس) نیز می تواند باشد. چنین عفونت هایی به درمان بیشتر مقاوم هستند و باعث عوارض بیشتر می شوند.

عفونت های باکتریایی پوستی :

– فولیکولیت

– ایمپتیگو

– اریزیپل

– سلولیت: به التهاب بافت های زیر جلدی و بافت همبند سلولیت گفته می شود که اغلب باعث قرمزی و تورم می شود.

زخم های بستر: این زخم ها در بیماران وابسته به بستر و افرادی که نیاز به مراقبت های طولانی مدت دارند مشاهده می شود. از آنجا که این زخم ها ممکن است شامل باکتری های مختلف باشند، در مورد نحوه درمان بیمار آزمایش ها اطلاعات زیادی ارائه نمی دهند.

– فاشئیت نکروزان: عفونتی است که می تواند به سرعت منجر به از بین رفتن پوست، بافت چربی، بافت عضلانی و فاشیا که اطراف بافت عضلانی را احاطه کرده شود. استرپتوکوک گروه A علت این عفونت ها است که گاهی اوقات باکتری گوشت خوار نیز نامیده می شود.

علت دیگر عفونت های رایج پوستی مانند شکستگی مو و پای ورزشکار بیشتر قارچ ها هستند. قارچ ها روی خارها و گیاهان مرده یافت می شود و این باعث عفونت زخم های عمیق می شود. عفونت های مخمری با گونه های کاندیدا در دهان یا در سایر قسمت های مرطوب پوست رخ می دهد.

درمان زخم عفونی

تروما:

تروما گروه بزرگی از آسیب های ناشی از نیروهای فیزیکی است و شامل سوختگی  و تروما (صدمات ناشی از حوادث ترافیکی، بریدگی با چاقو و سایر ابزارهای تیز و زخم های گلوله ) است.

نوع عفونت های قربانیان مبتلا به تروما، عمدتا بستگی به محیط آسیب، اندازه آسیب، میکروب های موجود در پوست بیمار، سلامت عمومی و وضعیت ایمنی بدن دارد.

بعد از جراحی:

قسمت های جراحی شده معمولا با پوست نرمال و یا  دستگاه گوارش دچارعفونت می شود. در عفونت های سطحی نیز همان میکروب ها دیده می شود. با قرار گرفتن در معرض میکروب در محیط بیمارستان نیز عفونت ایجاد می شود. باکتری های آلوده در محیط بیمارستان مانند MRSA اغلب نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت بالایی دارند.

زخم های عمیق جراحی می تواند هم با میکروب های هوازی سطحی و هم میکروب های بی هوازی در بافت های عمیق بدن آلوده شود.

درمان زخم عفونی

سوختگی ها:

علت سوختگی می تواند مایعات داغ ، آتش و دیگر منابع گرما، مواد شیمیایی، اشعه خورشید، الکتریکی و به ندرت تابش هسته ای باشد . سوختگی های درجه یک به لایه اپیدرم و سوختگی های درجه دوم به لایه میانی مربوط می شود. سوختگی های درجه سه اغلب سبب آسیب رساندن به بافت های زیرین می شود و از تمام لایه های پوست عبور می کند.

سوختگی های سطحی معمولا به درمان نیازی ندارند. در سوختگی های عمیق،  زخم در ابتدا تمیز نیست و به دلیل محافظت نشدن پوست ، فلور طبیعی بیمار به سرعت با تشکیل کلنی ها، سبب عفونت زخم، سپسیس و نارسایی های متعدد می شود. در ابتدا، عفونت های باکتریایی رخ می دهد. اگر با درمان آنتی بیوتیکی کنترل نشود، می تواند دچار عفونت های قارچی و ویروسی نیز شود.

علائم و نشانه ها:

در جای زخم:

– قرمزی

– تورم

– احساس گرما در محل زخم

– حساسیت

– چرک

– درد و / یا خارش

– تب بالا

درمان زخم عفونی

درمان زخم عفونی:

با مراقبت و درمان مناسب زخم در مراحل اولیه می توان خطر ابتلا به عفونت زخم را کاهش داد.    باکتری های سطحی و عفونت های ویروسی معمولا خود به خود درمان می شوند. آنتی بیوتیک موضعی در برخی از عفونت های باکتریایی ممکن است کافی باشد. برخی از موارد ممکن است نیاز به دبریدمان داشته باشند. عفونت های عمیق و مقاوم، به درمان آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیاز دارند.

اوزون تراپی در عفونت زخم:

استفاده از اوزون تراپی در درمان عفونت های موضعی ممکن است موجب تسریع در بهبود زخم شود. برای افزایش شانس درمان علاوه بر این درمان ها، می توان از کیسه زدن و ماساژ درمانی استفاده کرد. استفاده از این روش ها به تنهایی برای درمان توصیه نمی شود. در عفونت های مقاوم و زخم های عمیق، دبریدمان و درمان با آنتی بیوتیک های مناسب باید ترکیب شوند.

درمان زخم عفونی

Source: www.ozontedavisi.net


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *