زخم‌های بدخیم و یا به عبارتی زخم‌ سرطانی از دسته زخم‌هایی هستند که طی آن سلول‌ها رشد می‌کنند و در پی این رشد از زیر پوست به سمت بالا حرکت کرده و پوست را وچار شکاف می‌کنند که در نهایت زخم نمایان می‌شود. زخم‌های سرطانی تحت عنوان‌های مختلفی شناخته شده‌اند به طور مثال زخم‌های بدخیم و زخم‌های قارچی از نمونه‌ی این اسامی می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید در رابطه با هر زخمی چگونگی و نحوه‌ی درمان آن بسیار حائز اهمیت است، حال ما در اینجا به درمان زخم‌های بدخیم با استفاده از رادیوتراپی خواهیم پرداخت.

در روند درمان زخم با استفاده از رادیوتراپی می‌توان گفت که زخم‌ها در معرض اشعه با طول موج‌های مشخص قرار می‌گیرد و طی آن زخم به مرور خشک شده و در نهایت از بین خواهد رفت. اتواعی از سرطان‌ها می‌توانند سبب بروز زخم در بدن افراد مبتلا شوند که از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به سرطان ملانوما اشاره کرد. همچنین می‌توان بیان داشت که زخم‌های بدخیم ظاهری دلخراش و ناخوشایند را به همراه دارد و در برخی موارد نیز افراد مبتلا با درد نیز همراه هستند. نکته‌ی بسیار مهم و قابل توجهی که در رابطه با درمان این زخم‌ها وجود دارد زمان مناسب برای درمان می‌باشد چرا که عدم درمان به موقع زخم سبب بروز خونریزی و عفونت می‌شود که عواقب بسیار خطرناک و گاهی جبران ناپذیری را به همراه خواهد آورد.

رادیوتراپی زخم‌های بدخیم
رادیوتراپی زخم‌های بدخیم

چگونگی کارکرد رادیوتراپی در روند درمان زخم‌های بدخیم

در روند درمان زخم‌های بدخیم روش رادیوتراپی یکی از متداول‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود که در کوچک کردن و خشک کردن زخم به شدت تاثیرگذار است. طی فرایند رادیوتراپی اشعه با امواج مشخصی منتشر می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی خونریزی را کنترل کند و در روند بهبود زخم به طور موثری نقش ایفا کند. حال نکته‌ی مهم این است که بدانید رادیوتراپی در درمان سرطان نمی‌تواند موثر باشد فقط می‌تواند تا حدی کنترل زخم را در پیش بگیرد.

در مواردی ممکن است که پزشک مصرف آنتی بیوتیک را نیز تجویز کند که مصرف آن می‌تواند عفونت زخم را کنترل کند و به حداقل برساند.

روش‌های درمانی زخم‌های بدخیم با رادیوتراپی

طی روند درمانی با رادیوتراپی متخصصان به منظور درمان، زخم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و جلسات درمانی را با توجه به شرایط فرد تنظیم می‌کنند. طی این جلسات پزشک طول درمان را بر اساس موقعیت فرد بیمار تعیین می‌کند چرا که برای افراد مختلف متفاوت است و کاملا بسته به شرایط زخم و موقعیت فرد می‌باشد. به طور معمول می‌توان بیان داشت که ۱۰ جلسه در طی ۲ الی ۵ هفته برای جلسات درمانی با رادیوتراپی می‌توان در نظر داشت اما همان‌طور که در بالا بیان کردیم زمان دقیق بر اساس مطالعات پزشک قابل تعیین است.

عوارض رادیوتراپی زخم‌های بدخیم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مطلع بودن از عوارض زخم پس از درمان است. در رابطه با روند رادیوتراپی باید در نظر داشته باشید که پس از گذراندن روند رادیوتراپی ممکن است ظاهر زخم بدتر به نظر برسد چرا که طی این روند سلول‌های سرطانی از بین می‌رود و زخم گسترده‌تر نشان می‌دهد، اما باید بگوییم که هیچ نگرانی در این بابت وجود ندارد چرا که با گذشت زمان زخم روند بهبود خود را در پیش می‌گیرد.

از دیگر عوارض برای افرادی که جلسات رادیوتراپی را می‌گذرانند می‌توان به بروز احساس خستگی اشاره داشت. همچنین ممکن است ناحیه‌ی اطراف زخم قرمز شده و یا دچار خشکی شود که امری طبیعی است.

نتایج رادیوتراپی زخم‌های بدخیم

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم رادیوتراپی یکی از موثرترین روش‌ها در درمان زخم‌های بدخیم یا زخم‌های سرطانی محسوب می‌شود. در این باره باید در نظر داشته باشید که بلافاصله بعد از گذراندن جلسات رادیوتراپی نتیجه‌ی قابل مشاهده‌ای رویت نمی‌شود بلکه به مرور زمان طی ۱ الی ۲ هفته نتایج نمایان می‌شود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که مدت زمان لازم برای درمان زخم به عمق و سطح زخم بستگی دارد، بدیهی است که هر چه میزان زخم بیشتر و عمیق‌تر باشد زمان بیشتری را برای درمان نیاز دارد.

آیا رادیوتراپی تنها راه درمانی برای زخم‌های بدخیم می‌باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال پرتو درمانی یکی از روش‌های درمانی رایج است که بنابر تشخیص پزشک تجویز می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم بیماری سرطان نیازمند به کارگیری چندین روش درمانی می‌باشد و هر شخصی در واکنش به این بیماری عکس‌العمل‌های خاص خودش را دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که یک روش واحد در مدت زمان نسبتا کوتاهی نتیجه‌ی مطلوب را نمایان کند.

شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای درمان زخم‌های بدخیم به هیچ وجه مجاز نیستید که به طور انتخابی و بر اساس مشاهدات شخصی خود روشی را اتخاذ نمایید بلکه به طور حتم باید تحت نظر پزشک معتبر قرار بگیرید.


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *