زخم پای دیابتی چیست؟

زخم های ایجاد شده در پای افراد دیابتی، زخم هایی هستند که بیشتر بیماران دیابتی ممکن است به آن دچار شوند. زخم بیشتر در قسمت های تحتانی پا ها ایجاد می شود. زخم پای دیابتی عامل اصلی قطع عضو تحتانی است. با این حال با اقدامات درمانی مناسب و مهم تر از آن پیشگیری از به وجود آمدن این زخم ها می توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

سالانه 30-20 هزار نفر به دلیل ابتلا به دیابت پای خود را از دست می دهند

زخم پای دیاتی چرا به وجود می آید؟

عواملی چون نوروپاتی دیابتی و نبود حس در پاها، به وجود آمدن زخم های سطحی و عدم توجه به آن ها، افزایش سطح قند خون بیمار، رعایت نکردن نکات بهداشتی و سبک زندگی علل به وجود آمدن زخم پای دیابتی است.

در مواردی که بیمار دارای مشکلات دیگر سلامتی چون مشکلات کلیوی، چشمی، مشکلات قلبی و عروقی و کلسترول خون بالا، و اضافه وزن باشد احتمال بروز زخم پای دیابتی نیز بیشتر می شود.

در افراد مبتلا به دیابت، بهبود و درمان زخم ها ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد . دلیل این امر نبود گردش خون کافی در اندام هاست که می تواند زمینه ورود آلودگی و ایجاد عفونت در زخم ها را ایجاد کند.

با کنترل دیابت و مراقبت های لازم، افراد می توانند سرعت بهبود زخم ها را بیشتر کرده و شانس ابتلا به عفونت را کاهش دهند.

سالانه 30-20 هزار نفر به دلیل ابتلا به دیابت پای خود را از دست می دهند

دیابت و بهبود زخم :

ایجاد زخم های جزئی، بریدگی ها، و سوختگی ها بخشی جداناپذیر از زندگی هر فرد هستند. با این حال به وجود آمدن این زخم ها در افراد دیابتی می تواند مشکل ساز شود و مسائل جدی سلامتی را به وجود آورد.

در افراد مبتلا به دیابت، زخم ها به کندی بهبود می یابند و یا در مواردی به طور کامل درمان نشده و هرگز بهبود نمی یابند. در برخی از این موارد عفونت به وجود می آید و عفونت ها نیز ممکن است بدتر شود. عفونت می تواند به بافت و استخوان های نزدیک سطح زخم و یا حتی قسمت های دورتر گسترش یابد. در بعضی موارد و در صورت نبود مراقبت های لازم عفونت می تواند تهدید کننده زندگی فرد و کشنده باشد. حتی در مواردی که عفونت وجود نداشته باشد ، بهبود آهسته زخم ها می تواند بر بهداشت عمومی و کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر بگذارد. بریدگی ها و زخم های روی پا می تواند بر راه رفتن و فعالیت های روزانه ی بیمار تاثیر بگذارد و روند عادی زندگی وی را به خطر بیاندازد.

یکی از مهم ترین مشکلات ناشی از دیابت ، زخم پا و عفونت های ناشی از آن است. تقریباً ۲۰-۱۵ درصد بیماران در دوره ای از زندگی خود در پاها دچار مشکل می شوند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که تقریباً ۴-۲ درصد بیماران دیابتی زخم هایی روی پاهای خود دارند. اگر این بیماران به درستی درمان نشوند ، ۱۰ درصد از آنها مجبور به قطع پاها از زیر یا بالای زانو هستند. از آنجا که بیماران دیابتی معاینه منظم ندارند ، زخم های پا غیر قابل درمان می شوند.

طبق تحقیقات علمی ، در جهان هر ۲۰ ثانیه یک بیمار پای خود را به دلیل دیابت از دست می دهد. با توجه به این نسبت همچنین مشخص شد هر سال در پای حدود ۳۰۰ هزار نفر بیمار،  زخم پای دیابتی ایجاد می شود و شناخته شده است که ۳۰-۲۰ هزار نفر از این بیماران پای خود را از دست می دهند.

سالانه 30-20 هزار نفر به دلیل ابتلا به دیابت پای خود را از دست می دهند

باید کنترل های پای دیابتی انجام شود:

به ویژه در طی روند اپیدمی ، متأسفانه بیماران دیابتی معاینه منظم لازم را انجام نمی دهند ، “این منجر به تشکیل زخم در پای این بیماران شده و بدلیل عدم دسترسی به درمان مناسب ، زخم ها بدتر یا حتی غیر قابل درمان می شوند. “عدم درمان زخم های پای دیابتی ها ، متأسفانه منجر به از دست دادن پا می شود.

حتی در اپیدمی از پای خود خوب مراقبت کنید:

با توجه به اینکه زخم های پای دیابتی و عفونت برای بیماران دیابتی سرنوشت نیست بلکه یک عارضه قابل پیشگیری است ، کسانی که زخم پا دارند نباید از بررسی های منظم خود در روند اپیدمی غافل شوند. “برای این ، بیماران دیابتی باید هم سطح قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند و هم از لحظه تشخیص ، مرتباً مراقبت از پا را انجام دهند. در صورت ایجاد زخم و عفونت ، آنها باید درمان خود را در واحدهای تخصصی انجام دهند. افزایش آگاهی در مورد این موضوع و آگاهی دادن به جامعه در مورد این موضوع  مانع از رفتن اندام می شود. افزایش تعداد مراکز و واحدهایی که این مسئله را درمان می کنند مانع قطع عضو پا در بیماران می شود. همانند همه بیماری های عفونی ، نکته مهم در این بیماری محافظت است. به همین دلیل ، ما همه دیابتی ها را صدا می کنیم.  از پاهای خود مراقبت کنید.

سالانه 30-20 هزار نفر به دلیل ابتلا به دیابت پای خود را از دست می دهند

Source: www.cumhuriyet.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *