پانسمان زخم:

یک پانسمان خوب باید بتواند یک یا چند عملکرد ذکر شده در زیر را انجام دهد.

محافظت: پانسمان از زخم در برابر ضربه ، تغییرات دما که سبب تحریک درد می شود و چشم کنجکاو دیگران محافظت می کند. یک باند ساده از سوالات ناخواسته و لکه های لباس ناشی از زخم محافظت می کند. علاوه بر این ، پانسمان محیط مناسبی را برای ترمیم بهینه زخم فراهم می کند. هنگامی که گردش خون مختل می شود ، زخمی که بهبود نمی یابد نمی تواند رطوبت خود را تأمین کند و خشکی ناشی از آن باعث از بین رفتن بافت می شود. از طرف دیگر ، سطح زخم ممکن است سبب ترشح مقدار زیادی اگزوداتیو شود ، که منجر به از دست دادن سوخت و ساز غیر ضروری می شود. اگرچه برخی از متخصصان معتقدند که بستن پانسمان از زخم در برابر آلودگی باکتریایی محافظت می کند ، اما در واقع زخم بخیه زده شده پس از چند ساعت درمان به راحتی آلوده نمی شود. پس از شروع مرحله التهابی ترمیم زخم ، اگر مشکلی در گردش خون وجود نداشته باشد ، زخم می تواند از خود محافظت کند.

جذب: پانسمان می تواند ترشح اگزوداتیو را که در سطح زخم ایجاد می شود ، جذب کند. این امر احتمال تکثیر باکتری ها و عفونت بعدی زخم را کاهش می دهد. پانسمان مرطوب مایعات را از زخم خارج می کند. بنابراین مانع از ایجاد پوسته روی زخم می شود.

به یاد داشته باشید ، نه سطح زخم و نه پوست استریل نیستند. باکتری ها به ناچار در این سطوح وجود دارند. اگر اجازه رشد باکتری ها را بدهیم ، البته بهای آن سنگین خواهد بود. تأخیر در ترمیم زخم به دلیل ایجاد عفونت و پایان رویداد با وجود اسکار ، هدفی است که ما نمی خواهیم.

فشار: یک پانسمان خوب برای جلوگیری از ورم در زخم باید بتواند فشار منطقی وارد کند. با این حال ، از فشار بیش از حد که می تواند باعث ایسکمی شود نیز باید خودداری کرد.

بی حرکتی: یک پانسمان خوب باید بتواند بی حرکتی را در ناحیه بهبود ایجاد کند. زخم مداوم در حال حرکت نمی تواند به سرعت و به خوبی زخم بی حرکت بهبود یابد.

مراقبت از زخم و هشدارها و توصیه هایی در مورد روند بهبود زخم
مراقبت از زخم و هشدارها و توصیه هایی در مورد روند بهبود زخم

ویژگی های یک پانسمان خوب:

همیشه باید توجه داشت که پانسمان برای شرایط زندگی بیمار مناسب باشد. انتخاب پانسمان ممکن است برای یک بیمار بستری متفاوت از بیمار اورژانسی باشد. یک پانسمان غیرکاربردی باعث کاهش انطباق بیمار می شود. بنابراین ، لایه بیرونی پانسمان باید تمیز ، صاف و مرتب باشد.

لایه اول پانسمان نباید به سطح زخم بچسبد. برای این منظور ، یک گاز استریل را ترجیح دهید. لایه دوم باید مایعات ترشح شده از زخم را جذب کند. در حالی که گاز استریل یا پدهای تا شده برای زخم های کوچک کافی است ، اما زخم های بزر گتر به تعداد زیادی گاز استریل با خاصیت جذب بالا نیاز دارند. پنبه بلوکی است که به طور عمومی در گازاستریل استفاده می شود.

مراقبت از زخم باز:

پانسمان هایی که روی ساییدگی ، سوختگی یا زخم های باز قرار می گیرند باید عملکردهای محافظتی ، جذب ، فشار و بی حرکتی را مانند زخم های بسته انجام دهند. با این حال ، پانسمان چنین زخم هایی نیاز به مراقبت دارد. آسیب های با ضخامت جزئی مانند سوختگی های سطحی و خراشیدگی باید از تمام اشیا خارجی تمیز شود و با یک لایه محافظ اما غیر چسبنده پوشانده شود. در حالی که این لایه برداشته می شود ، اپیتلیوم جدید هرگز نباید آسیب ببیند ، لایه دوم باید دارای خواص جاذب باشد. در حالی که پانسمان عوض می شود ، لایه بالایی بدون برداشتن لایه اول تغییر می یابد. اولین لایه با بهبود زخم جدا می شود.

پانسمان مرطوب:

پانسمان مرطوب و شاید یکی از پانسمان های جدید هیدروکلوئیدی همیشه نسبت به پانسمان خشک ترجیح داده می شود. هنگام باز کردن هر پانسمان کمی خیس می شود. زیرا پانسمان خشک هنگام برداشتن باعث درد می شود. یکی دیگر از مزایای پانسمان های مرطوب یا هیدروکلوئیدی این است که آنها محیط مرطوبی را فراهم می کنند که مهاجرت اپیتلیال و تشکیل بافت دانه را امکان پذیر می کند.

مراقبت از زخم سوختگی:

سوختگی خفیف:

  • به طور کلی کم تر از ۵٪ از سطح بدن است.
  • ضایعات جزئی هستند.
  • سوختگی هایی که صورت ، دست ها ، پاها و دستگاه تناسلی را درگیر نمی کند.
مراقبت از زخم و هشدارها و توصیه هایی در مورد روند بهبود زخم
مراقبت از زخم و هشدارها و توصیه هایی در مورد روند بهبود زخم

نوع زخم:

سوختگی خفیف مانند ساییدگی با ضخامت جزئی است. سطحی هستند و به طور کامل در پوست نفوذ نمی کنند. با این حال ، به یاد داشته باشید که امروز سوختگی با ضخامت جزئی ممکن است فردا یک ضخامت کامل باشد یا عمق آن در ابتدا نادرست تشخیص داده شده باشد.

درمان اولیه در آسیب های سوختگی:

در ابتدا مانند تمام زخم ها سطح زخم را به آرامی تمیز کنید. تمیز کردن با موادی مانند سرم فیزیولوژیکی ، بتادین خطر عفونت این زخم ها را کاهش می دهد. برای محافظت از سطح زخم ، تاول های کوچک ، منفجر نشده و عفونی نشده را دست نخورده بگذارید. در صورت ترکیدن تاول، لایه اپی تلیال را پاک کنید تا از آلودگی باکتری ها جلوگیری شود.


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *