نیازهای بیماران مبتلا به زخم بستر

افرادی که به علت بیماری، وابسته به بستر هستند، مشکلات فراوانی دارند. به علت خوابیدن طولانی مدت، بیماری های پوستی ممکن است رخ دهد. همچنین زخم بستر ناشی از فشار می تواند به سرعت رشد کند. کاهش در عضلات و بافت استخوانی ممکن است در بیمارانی که به طور دائم در رختخواب هستند رخ دهد. مراقبت روزانه از این بیماران نیز بسیار دشوار است.

 

 

بیماران وابسته به بستر نیازهای جسمی و روانی بسیاری دارند. درمان بیماری باید بدون وقفه ادامه یابد. از سوی دیگر، تمیز کردن و مراقبت از بدن ضروری است. اگر بیمار آگاه باشد، برای جلوگیری از آسیب روانی باید اقداماتی انجام شود. مراقبت منظم بدن یکی از آنهاست. با توسعه اکولوژیک، بسیاری از محصولات پزشکی در حال حاضر نه تنها در بیمارستان ها بلکه در خانه ها استفاده می شود. به این طریق، استاندارد زندگی افراد وابسته به بستر را می توان بهبود بخشید و هم مراقبت از بیمار نیز آسان تر می شود.

به علت عدم فعالیت، تشکیل زخم در بدن آسان می شود. به خصوص در قسمت های تماس با بستر، فشار روی پوست افزایش می یابد. خوابیدن به همان شیوه به مدت زمان طولانی می تواند باعث ایجاد زخم در پوست شود. به دلیل فشار روی پوست، گردش خون در این منطقه کاهش می یابد. هنگامی که اکسیژن رسانی کافی وجود نداشته باشد، ابتدا لکه های قرمز روی بافت ها دیده می شود. اگر مدفوع نیز در تماس با این ناحیه قرار گیرد، زخم بسیار سریع تشکیل می شود.  بدتر از آن عفونت در زخم رخ می دهد. زخم های عفونی برای بیمار خطرناک است و بهبود آن دشوارتر است. این حتی می تواند منجر به مرگ شود.

 

نظافت بدن بیمار

پوست، کل بدن را پوشش می دهد و محافظت می کند و مهم ترین عضو بدن است. بنابراین، مراقبت از پوست برای بیمارانی که در منزل نگهداری می شوند بسیار مهم است. حمام کردن بیماران زخم بستر دشوار است. بهترین راه حل برای این مشکل این است که از محصولات حمام در بستر استفاده کنید. به این ترتیب، بیمار می تواند بدون بلند شدن از بستر، با مقدار زیادی آب حمام کند.

 

نظافت دهان بیمار

دهان بیمار باید به طور منظم کنترل شود. وضعیت دندان ها، لثه ، گونه، زبان و کام باید بررسی شود. رنگ، رطوبت، یکپارچگی مخاط، وجود هرگونه ضایعه و بوی دهان باید بررسی شود. بیماران زخم بستر نیاز به کمک دیگری دارند. این نوع بیماران نمی توانند  کارهایی را که مردم در زندگی روزانه خود انجام می دهند انجام دهند. به همین دلیل، همراه بیمار همیشه باید خواسته های بیمار را برآورده کند. نظافت دهان نیز یکی از این موارد است. هدف حفظ سلامت دهان است.

 

فعالیت بدنی و ورزش

با پیشرفت تکنولوژی، فعالیت بدنی افراد در طول زمان در حال کاهش است. خطرات سلامتی این امر به واسطه جامعه به اندازه کافی شناخته نشده است. روز به روز شیوه زندگی، کم تحرک می شود. این وضعیت بروز بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی -عروقی و پوکی استخوان را افزایش می دهد. فعالیت های بدنی و ورزش برای جلوگیری از این بیماری ها ضروری است.

افرادی که فعالیت بدنی و ورزش را به عنوان شیوه زندگی ادامه می دهند ، هنگامی که مسن تر  و بیمار می شوند، نسبت به دیگران مقاوم تر می شوند. این کار آنها را قادر می سازد تا انرژی و انگیزه های زندگی خود را بالاتر ببرند.

در حالی که فقدان فعالیت بدنی و ورزش در افراد سالم به چنین مشکلی می انجامد، پیش بینی این مشکلات در بیماران زخم بستر دشوار نیست. تمرینات بیماران زخم بستر باید با توجه به نیاز آنها انجام شود و این تمرینات باید توسط متخصص زخم تعیین شود. نوع، شدت، مدت و فرکانس ورزش ممکن است بسته به فرد متفاوت باشد. تمرینات باید منظم و پیوسته باشند. هر برنامه باید شامل تمرینات گرم کردن، کشش و خنک کردن باشد. حرکات ایمن و بدون خطر باید ترجیح داده شود. همچنین باید با لذت و آسان انجام شود.

در ورزش هایی که انجام می شود، باید از زخم های پوستی جلوگیری کرد.  در غیر این صورت، زخم ممکن است آسیب ببیند. دما، تهویه و روشنایی محیط تمرین باید در سطح مناسب باشد. علاوه بر این، لباس های نازک تر برای ورزش باید ترجیح داده شود. باید اطمینان حاصل شود که بیمار مایعات کافی در طول ورزش را دریافت کند.

سرگرمی و انگیزه باید در تمرینات پیشرو باشد . تمرین هایی که فرد دوست دارد باید ترجیح داده شود.

فشار خون بیمار باید در طی ورزش اندازه گیری و پارامترهای سلامتی بیمار باید تحت کنترل باشند. در موارد اضطراری، ورزش باید خاتمه یابد. می توان تمرینات چرخشی شانه ای و تمرینات کششی که یک اثر متعادل کننده برای بیماران زخم بستر دارد را انجام داد.

 

فعالیت بدنی و ورزش چه چیزی را فراهم می کند ؟

  • بهبود کیفیت زندگی
  • بهبود قدرت فیزیکی
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا
  • تعادل کلسترول خون
  • جلوگیری از خستگی زودرس
  • ظرفیت ریه را افزایش می دهد
  • اجازه می دهد تا اکسیژن سریعتر از ریه به خون منتقل شود
  • کاهش استرس
  • افزایش انگیزه
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش هوشیاری ذهنی
  • کنترل وزن
  • تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد
  • قدرت عضلانی را افزایش می دهد.
  • افزایش اعتماد به نفس

 

source: sesanltd.com.tr


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *