پای دیابتی چیست؟

پای دیابتی یک زخم مزمن است که با عفونت جدی پیشرفت کرده و با روش های درمانی بسیار خاص بسیار سخت بهبود می یابد.

بهبود و درمان زخم ها دشوار است و مدت زمان زیادی طول می کشد. این بیشتر در بیماران دیابتی میانسال مشاهده می شود. شناخته شده است که در ۲۵٪ بیماران دیابتی رخ می دهد. افراد مبتلا به بیماری پای دیابتی انسداد شریان و آسیب عصبی خواهند داشت. بنابراین ، زخم به سرعت رشد می کند.

پای دیابتی و ازن درمانی

چرا پای دیابتی مهم است؟

پای دیابتی را می توان آخرین مرحله دیابت دانست ، یک زخم ساده می تواند به سرعت به زخم بزرگ تر و آلوده تبدیل شود و دشواری بهبود زخم باید در نظر گرفته شود.

بنابراین ، جلوگیری از ایجاد زخم با برخی اقدامات احتیاطی اساس درمان قبل از ایجاد پای دیابتی است.

چرا پای دیابتی رخ می دهد؟

پای دیابتی، به دلیل آسیب انتهایی عصب (نوروپاتی محیطی) رخ می دهد.

پای دیابتی و ازن درمانی

پای دیابتی:

هورمون انسولین اجازه ورود قند خون به سلول را می دهد.

در دیابت ، انسولین به اندازه کافی ترشح نمی شود یا سلول ها نمی توانند به تحریک هورمون انسولین پاسخ دهند و قند نمی تواند وارد سلول شود. در این حالت ، قند خون بیش از حد افزایش می یابد و بدن شروع به تجزیه بافت چربی به عنوان منبع انرژی می کند. قند بیش از حد در خون با آسیب رساندن به سیستم گردش خون به کلیه اعضای بدن آسیب می رساند. در بیماران دیابتی که قند خون به مدت طولانی کنترل نشده باقی می مانند ، تشکیل گانگرن به دلیل مرگ سلولی ، کوری ناشی از آسیب رگ های چشم ، نارسایی کلیه ، بیماری های قلبی ، مغز و عصب رخ می دهد. دیابت منجر به اختلال در متابولیسم پروتئین و چربی می شود. در بیماران ، چربی ها (کلسترول و تری گلیسیرید ) در عروق جمع می شوند. در نتیجه ، رگ های خونی منقبض می شوند و در نتیجه ، خون و اکسیژن کافی نمی تواند به بافت ها برسد. بافت هایی که نمی توانند تغذیه شوند شروع به مردن می کنند. به همین دلیل است که پای دیابتی ، گانگرن و زخم های مزمن در بیماران دیابتی رخ می دهد.

وقتی دیابت به خوبی درمان و کنترل نشود ، این یک بیماری است که به عصب و انتهای عصب آسیب می رساند.

بیماران دیابتی به دلیل آسیب دیدگی اعصاب حسی در نتیجه اثرات منفی دیابت ، به ویژه در عروق مویرگی و متوسط ​​، درد ناشی از آسیب دیدگی در پاهای خود را احساس نمی کنند.

پای دیابتی و ازن درمانی

پای نرمال و پای دیابتی:

علاوه بر این ، دیابت درمان نشده عامل مهم دیگری است که بهبود زخم را دشوار می کند.

تقریباً تمام بیماران مبتلا به پای دیابتی بیمارانی هستند که  دیر تشخیص داده می شوند و دیابت آنها قابل کنترل نشده است (سطح قند بسیار زیاد است).

علائم پای دیابتی چیست؟

درد پای دیابتی ، به ویژه در شب ، احساس سوزن سوزن شدن در پا است.

درد در مراحل اولیه رخ می دهد. بعداً ، به دلیل افزایش آسیب عصبی ، ممکن است درد هنگام ایجاد زخم دیابتی از بین برود.

این نشانه بدتر شدن وضعیت پای دیابتی است.

در آخرین مرحله پای دیابتی ، تورم ، قرمزی و خونریزی ناشی از عفونت موضعی در پا مشاهده می شود.

گانگرن در بیماری دیابتی درمان نشده پا شایع است.

پای دیابتی و ازن درمانی

پای دیابتی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص پای دیابتی اغلب در هنگام باز شدن زخم پا انجام می شود.

کسانی که دیابت دارند باید از زخم هایی که روی پاهایشان دیده می شود به خوبی مراقبت کنند و کنترل منظم عروق و معاینات فیزیکی انجام شود.

درمان پای دیابتی با ازن:

تشخیص به موقع پای دیابتی از نظر جلوگیری از ایجاد زخم های پای دیابتی و انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی بسیار مهم است.

مداخله زودهنگام در درمان زخم های پای دیابتی مهم است. خوب مراقبت نکردن از زخم ، ممکن است باعث از دست دادن اندام شود.

بیماران دیابتی برای محافظت از پاها و جلوگیری از ایجاد زخم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

ازن درمانی موثرترین روش در درمان دیابت و عوارض آن است. فایده این کار هم احیای مجدد سلول هایی است که در پانکراس سالم باقی مانده و هم ایجاد تعادل در تولید انسولین است. درمان ازن گردش خون را افزایش می دهد. ازن از مولکول اکسیژن قوی تر است و از آنجا که نیمه عمر آن ۴۰-۳۰ دقیقه است ، اکسیژن بیشتری به بافت ها می رساند.

درمان ازن همچنین مولکول ۲.۳ dpg را که باعث آزاد سازی اکسیژن به بافت ها می شود ، افزایش می دهد. بنابراین ، اکسیژن رسانی و تغذیه بافت ها باعث افزایش متابولیسم در سلول ها می شود.

پای دیابتی و ازن درمانی

ازن درمانی با تحریک گلیکولیز هوازی ، نفوذپذیری غشای سلولی به قند را افزایش می دهد ، بنابراین سطح قند در خون کاهش می یابد و قند توسط سلول ها استفاده می شود.

با ورود قند به داخل سلول ، کمبود انرژی بافت ها برطرف می شود. تجزیه پروتئین کاهش می یابد ، متابولیسم لیپید (چربی) به حالت طبیعی برمی گردد.

ازن درمانی محیطی را فراهم می کند که هورمون انسولین می تواند در آن موثر باشد.

ازن درمانی باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی و افزایش میزان اکسیژن رسانی به بافت ها می شود.

Source: www.ozontedavisi.site


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *