داروهای خانگی سوختگی

شدت سوختگی یا پوسته پوستی نشان می دهد که آیا فرد به دنبال معالجه اضطراری است یا خیر. همه سوختگی ها نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و بعضی اوقات ، فرد می تواند در خانه سوختگی را درمان کند.

در حالی که سوختگی ممکن است بسیار دردناک باشد ، افراد می توانند در تسکین درد ، کاهش آسیب ناشی از سوختگی و کاهش خطر ابتلا به سوختگی درجه یک و درجه دوم با استفاده از وسایلی که قبلاً در خانه هستند به خود کمک کنند.همچنین انواع مختلف درمانی وجود دارد که مردم نباید از آنها استفاده کنند.

 

چه داروهای خانگی می توانند سوختگی من را درمان کنند؟

 

بسیاری از این موارد به طور مؤثر کار نمی کنند و حتی ممکن است احتمال عفونت را افزایش دهند.در این مقاله ، ما توضیح می دهیم که چه داروهای خانگی مناسب هستند و کدام ها مناسب نیست. ما همچنین راهنمایی در مورد چگونگی تشخیص زمانی که سوختگی به درمان پزشکی نیاز دارد ، ارائه می دهیم.

۹ داروی خانگی برای سوختگی

طیف وسیعی از داروهای خانگی برای سوختگی وجود دارد که افراد می توانند امتحان کنند.داروهای خانگی زیر می تواند به فرد با خیال راحت و مؤثر در سوختگی درجه یک و درجه دوم کمک کند.

۱. سوختگی را زیر آب خنک درمان کنید.

جاری شدن آب خنک بر روی سوختگی درجه یک یا درجه دوم به مدت ۲۰ دقیقه می تواند پوست را خنک کند ، سوختگی را تسکین دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری کند.این روش درمانی دو اثر مفید دارد. این روش درد را کاهش می دهد یا متوقف می کند و همچنین از بدتر شدن سوختگی و آسیب رساندن به لایه های عمیق تر پوست جلوگیری می کند.

۲. سوختگی را تمیز کنید.

پس از قرارگرفتن سوختگی در زیر آب خنک ، تمیز کردن سوختگی کاملاً ضروری است. افراد باید از صابون ضد باکتری خفیف استفاده کنند و از شستن  شدید آن خودداری کنند.تمیز کردن سوختگی به آرامی به جلوگیری از عفونت کمک می کند. اگر عفونت در سوختگی ایجاد شود ، ممکن است روند بهبود را به خطر بیاندازد. اگر مراقبت از سوختگی به درستی انجام نشود ، ممکن است فرد به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

۳. بانداژ

در صورت باز نبودن تاول های سوختگی ممکن است نیاز به پوشاندن جوش های جزئی درجه یک یا درجه دوم با بانداژ نباشد.اما اگر خاک به راحتی وارد پوست شود ، یا اگر تاول های پوستی از بین بروند ، یک باند ممکن است سدی در برابر عفونت ایجاد کند.مهم است که باند را بطور شل بپوشانید و از اعمال باندهای چسبناک به طور مستقیم روی زخم خودداری کنید.

۴. کرم های آنتی بیوتیکی

هنگامی که سوختگی دارای تاول های باز است ، ممکن است فرد بخواهد از کرم ها و پماد های آنتی بیوتیکی استفاده کند.کرم های آنتی بیوتیکی ممکن است به جلوگیری از عفونت زخم کمک کرده و به درمان سریعتر سوختگی کمک کند.بعد از استفاده از کرم آنتی بیوتیک ، هر گونه تاول در معرض آن را بپوشانید تا از زخم در برابر عفونت محافظت شود.

 

چه داروهای خانگی می توانند سوختگی من را درمان کنند؟

۵. داروهای بدون نسخه ضد درد

سوختگی درجه یک و درجه دوم تا زمانی که بهبود یابد باعث ایجاد درد می شوند. ممکن است فرد بخواهد برای کاهش درد و تورم از داروهای خود استفاده کند.ایبوپروفن به عنوان یک مسکن ضد درد گزینه ای مطمئن و مؤثر است. این یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که  می تواند التهاب را کاهش دهد.

۶. از آفتاب دور شوید.

نگه داشتن سوختگی در سایه در هنگام بیرون آمدن در هوای گرم و آفتابی می تواند به کاهش درد و همچنین خطر افزایش یا عمیق تر شدن سوختگی کمک کند.اگر اجتناب از آفتاب امکان پذیر نباشد ، فرد باید لباس هایی  شل و مناسب داشته باشد که زخم را پوشانده باشد.

۷. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ماده رایج در بسیاری از کرم ها ، ضد آفتاب ها و مرطوب کننده ها است. فرم ژل آن یک درمان موضعی برای درمان سوختگی و تقویت و ترمیم زخم است.گیاه آلوئه یک ضد التهاب طبیعی است و باعث گردش خون مناسب می شود. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که رشد باکتری ها را متوقف می کند.

۸. عسل

یک بررسی منظم از سال ۲۰۱۸ نشان داد که عسل ممکن است هنگامی که فرد آن را برای سوختگی اعمال می کند ، مزایای بالینی را فراهم کند.استفاده از عسل روی بانداژ ، سپس قرار دادن آن روی سوختگی ممکن است به عقیم سازی منطقه کمک کرده و از عفونت جلوگیری کند. همچنین می تواند پوست سوخته را تسکین داده و برخی از دردها را تسکین دهد.

۹. بسته بندی پلاستیکی

سرویس بهداشت ملی انگلیس توصیه می کند از بسته بندی پلاستیکی خانگی به عنوان یک درمان خانگی احتمالی برای درمان سوختگی استفاده کنید. بهتر است به جای پیچیدن اندام ، فیلم استریل را روی سوختگی به صورت لایه ایی بگذارید. برای سوختگی دست ، یک کیسه پلاستیکی استریل جایگزین مناسبی است.یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مورد خطر ابتلا به عفونت هنگام استفاده از بسته بندی پلاستیکی بر روی سوختگی نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به عفونت بسیار بعید است.

راه حل برای جلوگیری

مردم نکاتی را در مورد درمان سوختگی برای نسل های گذشته ارائه داده اند. با این حال ، هیچ مدرکی برای اثبات اثربخشی بسیاری از داروهای زیر در دست نیست.برخی از این پیشنهادات نه تنها بی اثر هستند بلکه می توانند فرسودگی را نیز بدتر کنند.در هنگام تسکین سوختگی از داروهای زیر خودداری کنید.

 

چه داروهای خانگی می توانند سوختگی من را درمان کنند؟

 

روغن ها

بسیاری از افراد ادعا می کنند که روغنهای اساسی و همچنین برخی روغن های پخت و پز رایج مانند نارگیل و روغن زیتون ممکن است به درمان سوختگی کمک کنند.

با این حال ، روغن گرما را به دام می اندازد و مانع از فرار آن از سوختگی می شود. به دام انداختن گرما می تواند به جای بهبودی باعث سوختگی شود. برخی از تولید کنندگان روغنهای اساسی ادعا می کنند که محصول آنها می تواند به بهبود طیف گسترده ای از مشکلات پوستی و زخم کمک کند.

برخی تحقیقات از استفاده از روغنهای اساسی حمایت می کنند ، اما این به دست آمده از مطالعات در مقیاس کوچک است. هیچ مطالعه ای در مقیاس بزرگ در مورد انسان انجام نشده است تا ارتباط بین استفاده از روغنهای اساسی و ترمیم سوختگی را بررسی کند.

کره

بسیاری از مردم فکر می کنند که مالیدن کره روی سوختگی باعث بهبود سریع تر خواهد شد. با این حال ، کره با روشی مشابه سایر روغن ها عمل می کند و گرما را به دام می اندازد ، که ممکن است سوختگی را بدتر کند.هیچ مدرک علمی از استفاده از کره به عنوان یک درمان سوختگی پشتیبانی نمی کند.

سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از داروهایی که باید از مصرف آن جلوگیری شود ، پخش کردن سفیده تخم مرغ روی سوختگی برای تسکین درد است. هیچ مدرکی مبنی بر کمک تخم مرغ پخته نشده وجود ندارد.

بیشتر محتمل است که تخمک باکتری های بیشتری را در سوختگی پخش کند و این ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.بسیاری از افراد قبل از آب خنک برای کمک به سوزش به یخ روی می آورند و فکر می کنند دمای سرما یخ کار مؤثرتری در خنک شدن پوست سوخته انجام خواهد داد.

با این وجود ، یخ می تواند صدمه بیشتری ایجاد کند و می تواند باعث سوزش بیشتر پوست سوخته شود. ممکن است فرد بعد از قرار گرفتن در معرض پوست خود در یخ دچار سوختگی سرد شود.

خمیر دندان

برخی افراد معتقدند استفاده از خمیر دندان در محل سوختگی می تواند کمک کننده باشد. با این وجود خمیردندان استریل نیست و ممکن است باکتریها را برای گسترش سوختگی تشویق کند.

سوختگی چقدر شدید است؟

سوختگی ها در چهار دسته قرار می گیرند:سوختگی درجه یک: این شدیدترین نوع سوختگی است. این فقط به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند.

سوختگی درجه دو: این شدیدتر از سوختگی درجه یک است و روی لایه های عمیق تر پوست تأثیر می گذارد.

سوختگی درجه سوم: سوختگی در این دسته بر همه لایه های پوست تأثیر می گذارد و نیاز به معالجه بیمارستان دارد.

سوختگی درجه چهار: این شدیدترین نوع سوختگی است که باعث آسیب به استخوان ها و مفاصل می شود.

درمان خانگی برای سوختگی درجه یک و درجه دوم برای رفع درد و التهاب اولیه کافی است. معمولاً عوارضی مشاهده نمی شود و بهبودی بدون درمان پزشکی فعال صورت می گیرد.

اسکالدها سوختگی هایی هستند که به دلیل وجود مایعات داغ اتفاق می افتد و پزشکان آنها را در مقیاس مشابه اندازه گیری می کنند.سوختگی درجه یک معمولاً طی ۷-۱۰ روز بهبود می یابد. سوختگی درجه دو معمولاً ۲-۳ هفته طول می کشد تا بهبود یابد. فرد باید علائم عفونت که ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد را بر سوختگی نظارت کند.

علائم معمول سوختگی درجه یک شامل موارد زیر است:

قرمزی

حساسیت یا درد

تورم جزئی

پوست را لکه دار می کند.

علائم معمول سوختگی درجه دوم شامل موارد زیر است:

قرمزی شدید

پوست بسیار دردناک

تاول هایی که ممکن است شکسته و از بین بروند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه سوختگی درجه یک و درجه دوم به طور معمول نیاز به مراقبت پزشکی ندارد ، اما مردم باید علائم وخیم بودن سوختگی را نظارت کنند.سوختگی درجه یک ممکن است به سوختگی های درجه دو تبدیل شود. ممکن است پوست بعد از چند ساعت علائم آسیب عمیق تر را نشان دهد.

اگر فردی دچار سوختگی درجه دو شود که در حال بهبود نیست و یا بدتر می شود ، باید به دنبال معالجه پزشکی باشد.

مواردی که باید در نظر داشته باشید شامل موارد زیر است:

سوختگی که نواحی از پوست بزرگتر از ۳ اینچ را پوشانده است.

سوختگی در اطراف مفاصل ، مانند زانوها و آرنج ها

سوختگی که بر روی صورت ، کشاله ران ، پا ، دست ها یا باسن تأثیر می گذارد.

سوختگی درجه سوم و چهارم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. پزشکان معمولاً این سوختگی ها را تهدید کننده زندگی می دانند.

هنگامی که سوختگی شدید است ، فرد نباید از داروهای خانگی استفاده کند.

در آخر

بیشتر افراد مبتلا به سوختگی درجه یک و درجه دوم بهبودی کامل را در مدت زمان کوتاهی انجام می دهند.در این مدت شخص باید مراقب باشد که سوختگی را تمیز نگه دارد. در صورت وجود زخم در یک منطقه بزرگ ، یا اگر در مدت معقول معالجه نشود ، فرد باید در صورت شک به عفونت ، به دنبال معالجه پزشکی باشد.

Source: www.medicalnewstoday.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *