خیلی از شما قبل دیدن غذا با طعم مطبوع آن جذب می شوید. بوی نامطبوع و سوختگی آن نیز باعث فرار شما از غذا خواهد شد. شاید بپرسید چه رابطه ای بین بوی زخم و بوی غذا در یک مقاله پزشکی هست؟

بوی حاصل شده از هر دو مورد، نتیجه اتفاقاتی هست که عوامل مختلفی در آن مشارکت دارد. این عوامل می تواند به نوع زخم، نحوه رسیدگی به آن، داروهای استفاده شده برای بهبود زخم و غیره بستگی داشته باشد.

آیا بوی زخم هم مانند غذای نامطبوع بدون راه حل است؟ خوشبختانه جواب خیر است.

یک لحظه ادکلن و ماسکی را که در اتاق بیمار استفاده می کنید، کنار بگذارید و به مقاله زیر توجه کنید.

بوی زخم، محصولی از جنس رنج

بوی زخم، محصولی از جنس رنج

زخم ها به خودی خود استرس زا و رنج آور هستند. بوی ناخوشایند آن نیز می تواند شمشیر را از رو بر زندگی شما ببندد. تجزیه بافت از طریق مرگ بافتی و نکروز، شایع ترین دلایل بوی نامطبوع ایجاد شده هستند.

حس بویایی آنجایی اهمیت خود را نشان می دهد که می تواند باعث حالت تهوع، بی اشتهایی و غیره شود. این اتفاقات ممکن است برای خود بیمار یا کسی که از زخم مراقبت می کند، بسیار ناراحت کننده باشد. حتی برای خوانندگان که تجربه قبلی ندارند، نیز بسیار ناخوشایند است.

روز به روز آب شویم!

آیا افرادی که با زخم های بد بو در ارتباط هستند را دیده اید؟ در تحقیقی که انجمن روانشناسان اروپا انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که این افراد نه تنها طول عمر کمتر نسبت به دیگران دارند، بلکه با انواع آسیب های روحی و روانی درگیر هستند. در همکاری این انجمن با پزشکان مطرح اروپا با موضوع زخم و بوی آن به نکات جالبی دست پیدا کرده اند. این نکات توانسته نور امیدی به زندگی این افراد بتاباند و مانع از نابودی آن ها شود. در بخش های مختلف این مقاله به این نکات اشاره می کنیم.

آیا پیشگیری از بوی زخم امکان دارد؟

شما که خواننده مقاله هستید ممکن است به بوی ناخوشایند زخم دچار نشده باشید؛ اما نسبت به آن نگران و مضطرب هستید. با تعویض سریع پانسمان و استفاده از داروهای تجویز شده توسط دکتر به راحتی می توان بو را کاهش داد یا مانع آن شد.

چگونه بوی زخم را از بین ببریم؟

چگونه بوی زخم را از بین ببریم؟

ایرانی ها عموما زمانی که به مشکل پزشکی دچار می شوند، به تحقیق در مورد راه حل های آن روی می آورند.

شما نه تنها به مرحله بوی نامطبوع زخم رسیده اید، بلکه با راه هایی مانند بوگیر، تهویه و پانسمان ذغالی سعی کرده اید آن را برطرف سازید. نتیجه مشخص است، شما شکست خورده اید و به دنبال یک راه حل اساسی هستید.

اولین قدم تشخیص منبع بو و علت آن است. شما در زمان تحصیل شنیده اید که، فهمیدن مسئله نصف جواب است. واقعیت این است دلایل زیادی برای بوی نامطبوع زخم شما وجود دارد. در گام بعدی یافتن راه حل مناسب مهم است. راه حل های اصولی که با انجام آن با خیال راحت می توانید زندگی روزمرتان را از سر بگیرید به شرح زیر است.

محصولات حاوی نقره

این محصولات به عنوان ماده اصلی برخی از پمادها شناخته می شوند که وظیفه جلوگیری از رشد باکتری ها و سنتز آنان در داخل زخم را دارند. این کار باعث کاهش شدید بوی زخم می شود. این پمادها هزینه نسبتا بالایی دارند و برای زخم های وسیع توصیه نمی شود.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به دو دسته موضعی و کپسول تقسیم می شوند. هر دو آن ها باید با نظر پزشک استفاده شوند.کپسول که به نام چرک خشک کن در بین عموم افراد رایج است، در داخل بدن به مقابله با باکتری ها می پردازد.

دسته دوم آنتی بیوتیک های موضعی و سیستمیک هستند که کاربرد این پماد ها در زخم های سیستمیک است. پس از استفاده از این پمادها، روی زخم را برای چند دقیقه باز بگذارید و سپس با پارچه تمیز یا باند، پانسمان کنید.

پانسمان کنترل کننده بو

از جدیدترین دستاورد های حوزه مهندسی پزشکی به شمار می رود. مدل قدیمی آن دارای ذغال برای جلوگیری از خروج بو از زخم بوده است. امروزه این پانسمان ها شامل مواد نانو مانند گرافین و غیره هستند.

پانسمان کنترل کننده بو صرفه اقتصادی ندارد. از معایب دیگر آن عدم در دسترس بودن در تمام داروخانه ها است.

لیپیدها cyclodextrins) Y)

چربی هایی در اطراف دیواره داخلی معده و روده وجود دارند که از جنس لیپید هستند. پزشکان و زیست شناسان با دست یابی به فرمول شیمیایی آن توانسته اند که به صورت مصنوعی لیپیدها را بسازند.

البته این ماده باید حتما توسط نظر پزشک استفاده شود. در قسمت هایی که شما زخم های شدید دارید یا به اصطلاح گوشت وجود ندارد، استفاده از آن توصیه نمی شود.

فلاژیل (Metronidozal)

فلایژل ها به صورت موضعی استفاده می شوند. این پماد می تواند با از بین بردن باکتری های بی هوازی، بوی زخم را از بین ببرد. از مزایای آن مصرف آسان، در دسترس بودن و از همه مهم تر عدم عوارض جانبی مانند داروهای خوراکی است.

غذایی که می خورید هم تاثیر دارد!

اکثر شما تعجب کردید. اکثرا در لحظه اول که سوال بالا را شنیدید یکی از جواب های ” مقوی بخوریم زخممان خوب بشود” ” پروتئین بخوریم” “پای مرغ و سوپ” “رژیم به خوب شدن لطمه میزند” را داده اید.

فرض کنید شما از بیمارستان با گچ گرفتن پا مرخص شده اید. ترجیح می دهید با تاکسی، اتوبوس یا آژانس به خانه بیایید؟ همه طبیعتا می گویید آژانس. چرا پس الان تاکسی را انتخاب نکردید؟ جوابتان این است که آژانس برای حمل ونقل آسان تر خواهد بود. نوع غذا نیز همین است.

حرف هایی که شما به ذهنتان رسید همگی درست است، اما عاقلانه تر داشتن یک برنامه منظم غذایی هست.

آیا به روند بهبودی لطمه نمی زند؟ خیر. شما با رعایت نکات ساده و جزیی می توانید از عوارض بوی زخم جلوگیری کنید. این نکات به شرح زیر است.

ادویه جات

در این دوران سعی کنید از حداقل میزان ادویه جات به خصوص نمک و فلفل استفاده کنید. این ادویه جات مانند کاتالیزگر، سرعت فعالیت باکتری ها را افزایش می دهند. درکنار این معضل، این مواد بر بیماری های گوارشی نیز تاثیر دارند. این بیماری ها تاثیر مستقیم خود را بر بوی نامطبوع منتشر شده از زخم نشان می دهند.

روغن و غذای چرب

بهبود زخم نیازمند استراحت و آرامش جسمی شما است. عدم استفاده از این مواد باعث بهبود سریع تر زخم و از بین رفتن بوی آن می شود.

زمان غذا

شاید این نکته برای شما باور کردنش سخت باشد؛ اما تاثیرگذار است. این مساله به صورت برجسته در وعده شام بروز پیدا می کند.
در تحقیق پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی که روی ۱۰۰ نمونه بالینی انجام شده ، نتایج زیر به دست آمده است.

افرادی که فاصله زمانی بیشتری بین وعده غذایی و خواب شب دارند، غذا برایشان راحت تر و سریع تر هضم می شود. این هضم دو فایده دارد:

۱- فرد راحت تر به خواب می رود و روند بهبودی سریع تر است.

۲- انرژی آزاد شده از شام در طول شب مصرف می شود. جلوگیری از افزایش بیش از اندازه فعالیت باکتری های بی هوازی در محل زخم از نتایج این موضوع است.

سخن آخر

بوی زخم به ظاهر ساده، اما بسیار زجرآور است. با خواندن این مقاله حالا به راحتی با بوی نامطبوعی که شما را کلافه کرده، می توانید مبارزه کنید. برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد نحوه رژیم غذایی در دوران درمان می توانید به مقاله هر آنچه در دوران نقاهت و بهبود زخم باید بخوریم مراجعه کنید.


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *