زخم وریدی که گاهی زخم واریسی نیز نامیده می شود ، زخمی در پا است که وقتی رگهای پا خون را به سمت قلب گردش نمی دهند ایجاد می شود. در این مشکل خون می تواند در رگها بماند و باعث ایجاد فشار بر روی پوست شود گاهی این مشکل ممکن است باعث ایجاد زخم باز نیز شود.

زخمهای وریدی معمولاً در دو طرف ساق پا ، بالای مچ پا و زیر ساق پا ایجاد می شوند. آنها دیر بهبود می یابند و اغلب بعد از مدتی از بهبود برمی گردند این زخم ها بدون درمان مناسب ، می توانند بزرگتر شوند و مشکلات اضافی در پا ایجاد کنند.

درمان زخم های وریدی که به آن زخم واریسی نیز گفته می شود ، می تواند پیچیده باشد و نیاز به تیمی از جراحان عروق دارای مجوز پزشکی دارد که در مدیریت آسیب شناسی شریانی و وریدی تخصص دارند. درمان این مشکل شامل مدیریت پزشکی ، تشخیص تخصصی ،داشتن حداقل درمان های تهاجمی (اغلب در مطب) و مراقبت از زخم است.

تشخیص و درمان زخم وریدی

علائم و نشانه های زخم وریدی

علائم زخم وریدی (زخم واریس) عبارتند از:

  • قسمت هایی از پوست که به رنگ قرمز تیره یا بنفش در آمده اند و ممکن است این قسمت ها ضخیم ، خشک و دارای خارش دار باشند.
  • پاهای متورم و دردناک
  • زخم کم عمق و قرمز با لبه های نامنظم که ممکن است دارای زهکشی شفاف ، زرد یا خونی نیز باشد.

تشخیص زخم وریدی

در صورت مشکوک  بودن به زخم وریدی ، پزشک یک آزمایش کامل جسمی از جمله بررسی فشار خون در بازو و مچ پا انجام می دهد. تشخیص دقیق اساس مراقبت خوب از زخم است. این تشخیص معمولاً براساس توصیف چگونگی شروع زخم و یافته های معاینه فیزیکی انجام می شود. آزمایشات اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش مچ پا: در طی این آزمایش ، فشار خون در پا و مچ پا مورد آزمایش قرار می گیرد. از دستگاه سونوگرافی دستی یا ‘داپلر’ برای بررسی جریان خون و اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. این به پزشکان کمک می کند تا درک کنند که آیا جریان خون در پاها کاهش یافته است.

سونوگرافی: یک دستگاه سونوگرافی می تواند فشار خون را در نقاط مختلف پای شما اندازه گیری کند ، این به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا شما انسداد دارید یا خیر و خون با سرعت از طریق عروق در پایین ساق پا جریان دارد یا خیر.

علاوه بر این ، زخم ها باید از نظر عفونت ارزیابی شوند. برای تعیین نیاز به آنتی بیوتیک ممکن است از آزمایش هایی استفاده شود. علاوه بر این ، ممکن است از این تست ها نیز استفاده شود:

آزمایشات تصویربرداری: اشعه ایکس ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن استخوان می تواند به شناسایی عفونت استخوان کمک کند و در تعیین نیاز به جراحی برای از بین بردن تمام عفونت کمک می کند.

تشخیص و درمان زخم وریدی

علل زخم وریدی

زخم وریدی دلایل مختلفی دارد ، به طور معمول موارد زیر می تواند منجر به زخم وریدی شود:

  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی

عوامل خطر

عوامل خطرساز که می توانند به ایجاد زخم وریدی کمک کنند عبارتند از:

  • سن:هر چه پیرتر می شوید ، رگهای شما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و دریچه های رگ های شما ضعیف می شوند و این موضوع می تواند منجر به زخم وریدی شود.
  • جنسیت:زنان بیشتر از مردان دچار زخم وریدی می شوند.
  • ترومبوز ورید عمقی:لخته های خونی که در رگهای عمیق پا ایجاد می شوند می توانند باعث زخم وریدی شوند.
  • سابقه خانوادگی:زخمهای وریدی ممکن است ارثی باشد.
  • بارداری:بارداری گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد فشار در ناحیه پا شود که منجر به زخم وریدی می شود.
  • واریس:واریس می تواند خطر ابتلا به زخم های وریدی را افزایش دهد.
  • نارسایی وریدی:وقتی رگهای پا نمی توانند خون را به درستی گردش دهند ، خون در پاها جمع می شود و می تواند باعث زخم وریدی شود.

تشخیص و درمان زخم وریدی

جلوگیری

اگرچه نمی توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید ، اما می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری گام های زیر را بردارید:

سیگار نکشید: اگر سیگار می کشید ، از پزشک خود در مورد برنامه ها و استراتژی هایی که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند ، سوال کنید.

فشار خون بالا و کلسترول را کنترل کنید: رژیم غذایی سالم داشته باشید ، ورزش کنید و طبق دستورالعمل داروها را مصرف کنید.

دیابت خود را مدیریت کنید: اگر دیابت دارید ، سطح قند خون را کاملاً تحت کنترل داشته باشید.

وزن سالم داشته باشید: رژیم غذایی کم چرب و کم قند حاوی میوه ها و سبزیجات را بخورید و به طور منظم ورزش کنید تا وزن شما ثابت بماند.

از جوراب های فشاری استفاده کنید: افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی باید روزانه جوراب های فشرده سازی استفاده کنند.

از نشستن و ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید: نشستن و ایستادن به مدت طولانی باعث ایجاد این مشکل می شود.

تشخیص و درمان زخم وریدی

درمان زخم وریدی

با درمان مناسب ، بیشتر زخم های وریدی طی سه تا چهار ماه بهبود می یابند.

درمان و بهبودی

درمان زخم وریدی شامل کنترل فشار زیاد وارده در رگهای پا و درمان زخم است.

کنترل فشار در رگهای پا

کنترل فشار برای بیماران مبتلا به زخم وریدی ضروری است. بالا نگهداشتن پا ، در حالی که پاها در سطح قلب یا بالاتر از آن است ، چندین بار در طول روز و هنگام خواب ، می تواند به کاهش تورم و فشار کمک کند. استفاده از باندها در روز نیز می تواند به کاهش فشار و افزایش جریان خون کمک کند. این باندها را می توان چند بار در روز یا به ندرت یک بار در هفته تعویض کرد ، زمان تعویض باند بسته به میزان تخلیه مایعات از زخم متفاوت است. هنگامی که زخم کوچک شد یا تقریباً بهبود یافت ، ممکن است جوراب های فشاری الاستیک توصیه شود. اندازه جوراب های فشاری متناسب با پاها است وبه طور معمول در صبح این جوراب ها پوشیده می شوند و در طول روز روی پا می مانند. روش های دیگر باز شدن وریدی ممکن است برای بیمارانی که تورم شدید دارند تجویز شود.

تشخیص و درمان زخم وریدی

درمان زخم

اولین قدم برای درمان زخم وریدی ، برداشتن هرگونه بافت مرده در اطراف زخم و سپس استفاده از پانسمان ویژه برای ترغیب بهبودی است. پانسمان باید هفته ای یکبار عوض شود. گاهی اوقات یک جوراب فشاری روی پانسمان پوشیده می شود. چند هفته اول استفاده از باند فشاری روی زخم معمولاً دردناک است. در این شرایط پزشک برای شما مسکن مناسب تجویز می کند. با بهبود زخم ، درد نیز کاهش می یابد.

عمل جراحی

بیمارانی که در رابطه با مشکلات رگهای واریسی خود به زخم های بهبود ناپذیری مبتلا شده اند ، به مراقبت و درمان های زخم پیشرفته تری نیاز دارند. گزینه های درمان واریس حداقل تهاجمی است اما گاهی اوقات به بیهوشی نیاز دارد. این روش ها با اطمینان در مراکز جراحی سرپایی یا مطب پزشکان انجام می شود. گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • امواج رادیویی:این روش را می توان به صورت سرپایی انجام داد. یک کاتتر به داخل رگ بزرگ یا کوچک وارد می شود. بعد ازبی حس کردن ،دارو در امتداد ناحیه ورید به پوست تزریق می شود ، ورید با امواج رادیویی یا لیزر گرم می شود. این فرآیند گرمایش ، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می کشد. در این روشبیماران تقریباً بلافاصله تسکین می یابند. بیماران تشویق می شوند بلافاصله بعد از عمل راه بروند. درد ، که به ندرت شدید است ، با داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن کنترل می شود. یک جلسه ملاقات با پزشک در طی یک هفته پس از عمل ، برای بررسی وجود لخته خون و مدیریت دارو لازم است.
  • جراحی فلبکتومی:این روش برای درمان رگهای واریسی شاخه ای است که می تواند در مطب یا به صورت سرپایی انجام شود. از بیماران خواسته می شود تا چند دقیقه بایستند تا رگها پر شوند و پزشک رگهایی را که قرار است برداشته شود ، علامت گذاری می کند. هنگامی که رگها توسط پزشک مشخص و تأیید شدند ، داروی بی حسی به پوست تزریق می شود. برش های بسیار کوچک در پوست ایجاد می شود و با استفاده از قلاب کوچک رگ ها برداشته می شوند. این برش ها به قدری ریز هستند که نیازی به بخیه نیست. یک پانسمان روی پا قرار می گیرد و به بیماران اجازه داده می شود بلافاصله بعد از عمل راه بروند. بیشتر بیماران به هیچ داروی مسکن نیازی ندارند ، اما در صورت نیاز ، داروهای ضد التهاب کافی است. بسته به میزان عمل جراحی فلبکتومی ، بیماران می توانند ظرف مدت یک روز به محل کار خود بازگردند.
  • اسکلروتراپی:این روش برای درمان واریس شاخه ای می تواند در مطب به صورت سرپایی انجام شود. وریدهای کوچکتر با استفاده از یک سوزن کوچک حاوی مایع تزریق باز می شوند. این روش درمانی به داروی بیهوشی و بی حسی نیاز ندارد. رگهای کوچکتر (که به آن رگ های عنکبوتی نیز گفته می شود) با این روش بهتر درمان می شوند.

تغییر سبک زندگی

بسیاری از بیماران مبتلا به زخم وریدی یا در معرض خطر زخم وریدی می توانند با ترک سیگار ، افزایش ورزش و رژیم غذایی سالم ، کم چربی و کم سدیم و جلوگیری از نشستن و ایستادن به مدت طولانی ، علائم را کاهش داده و خطرات را در خود کاهش دهند.

عوارض

زخم وریدی می تواند منجر به انواع مشکلات جدی سلامتی شود ، از جمله:

از دست دادن تحرک: زخم وریدی می تواند دردناک باشد و فعالیت را محدود کند ، که این موضوع وضعیت را بدتر می کند.

عفونت: زخم های وریدی می توانند به راحتی آلوده شوند. اگر عفونت درمان نشود ، می تواند منجر به مسمومیت خون یا عفونت استخوان شود.

Source: www.baptisthealth.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *