درمان های کمکی در مراقبت از زخم:

۵ مورد مهم در روش خوب مراقبت از زخم وجود دارد:

– مدیریت بیماری عروقی

-محروم کردن یا درمان وجود عفونت

-دبریدمان

تهیه محیط مرطوب برای بهبود زخم

زخم پای دیابتی و محصولات مراقبت از زخم

روش های استاندارد تشخیصی و درمان برای هر یک از این موارد وجود دارد. از آنجا که در زخم های مزمن بیشتر بیماران و زخم ها با این استانداردها متناسب نیستند،  با هدف بهبود زخم، کاهش مدت زمان بهبود، کاهش عوارض و پیشگیری از بیماری و جلوگیری از قطع عضو درمان کمکی مختلف توسعه یافته است.

زخم مزمن یک مشکل پویا، متغیرو مقاوم است. بیمار با بسیاری از عوامل عمومی و محلی (بیماری های متابولیکی، مشکلات عروقی، عفونت، هیپوکسی بافت و غیره) درگیر است.

از آنجا که بهبود زخم های مزمن اغلب هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد، مهم ترین عامل در تأخیر بهبود زخم ممکن است در مراحل مختلف بهبود متفاوت باشد.

یک عامل که برای کمک به بهبود مفید به نظر می رسد ، ممکن است در برخی از مراحل بسیار موثر و مفید باشد، اما در تمام مراحل موثر نباشد و حتی سبب آسیب شود. بنابراین، به جای پیوستن به یک عامل یا روش ، زخم و بیمار باید به دقت و به طور مداوم تحت نظارت قرار گیرند و در صورت لزوم روش های درمانی تغییر کنند. بنابراین بسیار مهم است که زخم های مزمن تحت کنترل متخصص باشد.

بهبود زخم طولانی مدت، عفونت، بستری شدن میزان بیماری را افزایش می دهد، بنابراین هدف اولیه درمان زخم های مزمن بهبود زود هنگام زخم است. در سال های اخیر، بسیاری از روش های جدید، برنامه های کاربردی، ابزار و مواد مربوط به مراقبت از زخم ظهور، به بازار عرضه شده و به کار گرفته شده است. متاسفانه، پیدا کردن نشریات مبتنی بر شواهد با کیفیت بالا در مراقبت از زخم دشوار است.

زخم پای دیابتی و محصولات مراقبت از زخم

بسیاری از روش های درمان توصیه شده در درمان زخم مزمن وجود دارد:

-اکسیژن درمانی پرفشار

VAC (وکیوم تراپی)

– وکیوم تراپی

-دستگاه های فشار مثبت متناوب

-تحریک الکتریکی

اکسیژن درمانی پرفشار:

روش درمان بر اساس استنشاق ۱۰۰ ٪ اکسیژن توسط بیمار است که به طور کامل در یک اتاق فشار تحت فشار انجام می شود. تنفس ۱۰۰٪ اکسیژن در فشار اتمسفر طبیعی و یا استفاده موضعی از اکسیژن به عنوان HBO  در نظر گرفته نمی شود. درمان می تواند بین ATA 1-3 و برای دوره های مختلف بسته به بیماری و بیمار تجویز شود. با هدف درمان، اتاق های فشار تک نفره، چند نفره، تک بخشی و چند بخشی می تواند استفاده شود.

 اثرات HBO:

– – تاثیر مستقیم فشار (قانون گاز بویل)

– اثر اکسیژن محلول (قانون گاز هنری)

اکسیژن محلول دارای خواص آنتی هیپوکسیک ، ضد ورم، ضد باکتری و کمک به بهبود زخم است.

اثر ضد باکتری: اثر مستقیم، تنظیم عوامل دفاعی میزبان.

تاثیر بر روی زخم: تکثیر فیبروبلاستی، سنتز-آزادسازی کلاژن، نئوواسکولاریزاسیون، اپیتلیزاسیون و  افزایش استئوژنز

درمان زخم با فشار منفی یا وکیوم تراپی:

درمان مبتنی بر کاربرد فشار منفی است که به طور مداوم یا متناوب به صورت استریل بر ناحیه زخم بسته می شود. جریان خون محلی را افزایش می دهد، ورم موضعی را کاهش می دهد، افزایش توسعه بافت گرانوله, با کاهش کلونیزاسیون باکتری ها، عفونت را متوقف می کند، محیط مرطوب زخم را فراهم می کند، اپیتلیزاسیون را تسریع می دهد و انقباض زخم را فراهم می کند.

در زخم های مزمن (زخم پای دیابتی، زخم های فشاری، زخم های وریدی)، زخم های حاد و آسیب دیده، بخیه هایی که بهبود نمی یابند، پیوند و فلپ ها استفاده می شود.

موارد منع استفاده از وکیوم تراپی: زخم های بدخیم، باز بودن حفره اندام یا بدن، بافت نکروتیک و وجود اسکار، استئومیلیت درمان نشده، اگر شریان یا رگ در مجاورت هم باشد.

در بیمارانی که خونریزی فعال دارند، افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند، زخم هایی که خونریزی دارند، زمینه های تابشی و عروقی می توانند با مراقبت ویژه مورد استفاده قرار گیرند.

در صورت لزوم بیمار باید در کلینیک بستری شود، زخم و بیمار باید به خوبی تحت نظارت قرار گیرد. به خصوص اگر با گذشت زمان بافت های اطراف ضعیف شده باشد باید وکیوم تراپی قطع شود.

زخم پای دیابتی و محصولات مراقبت از زخم

لارو درمانی:

در برخی موارد خاص، از لاروهای سبز با هدف دبریدمان استفاده می شود. اگر تمیز کردن زخم (debridement) نمی تواند به دلایل مختلف انجام شود، این روش برای زخم هایی که دیر بهبود می یابند یک روش نسبتا ارزان و آسان است که هیچ عوارض جانبی ندارد. دبریدمان بافت های نکروتیک را فراهم می کند. لاروها با خوردن باکتری ها و بافت های مرده، زخم را تمیز می کنند و به بافت های سالم و تمیز آسیب نمی رسانند. توسعه بافت گرانولاسیون تسریع می شود.

اشکالات لارو درمانی:

– مهم ترین اشکال استفاده از لاروهای غیر استریل است

– باید در یک مرکز قابل اطمینان تولید شده باشد ، لاروهای مورد استفاده باید بلافاصله از بین برده شوند

– از لحاظ تئوری، آنزیم های لارو می توانند آلرژی ایجاد کنند، اما تاکنون چنین گزارشی نشده است.

– ممکن است در زخم های تمیز و گرانوله خونریزی رخ دهد

کاربرد فشار مثبت متناوب:

ابزاری است که می تواند به پا، زیر زانو یا کل پا، یک اتاقه یا چند اتاقه، با تنظیم فشار و طول مدت  با هدف کاهش ورم و تنظیم گردش خون استفاده شود.

به خصوص در زخم های وریدی مفید است.  می تواند در تمام زخم هایی که  اثر منفی ورم در آن دیده می شود استفاده شود.

تحریک الکتریکی، درمان الکترومغناطیس :

نوعی درمان است که در آن جریان الکتریکی مختلف به ناحیه زخم، اطراف و یا قسمت های دور یا با ایجاد میدان مغناطیسی انجام می شود. همچنین گزارشات تجربی حاکی از آن است که سبب توسعه بافت گرانولسیون، تشکیل ماتریکس کلاژن، توسعه نئوواسکوالیزاسیون، اپیتلیالیزاسیون می شود و می تواند در بسیاری از زخم های مزمن استفاده شود.

Source: docplayer.biz.tr


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *