پنج افسانه رایج راجع به دیابت

دیابت یک اختلال متابولیکی گسترده است که هم اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند. همچنین ۸.۸، درصد جمعیت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است و پیش‌بینی می شود که تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر رسد. بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و پیش بینی شده تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود. دیابت عامل ۷۳ هزار مورد قطع عضو در ایران بوده است. با رشد فزاینده ی دیابت، سوء تفاهمات زیادی نیز به وجود آمده است. عموم مردم ایده های نادرستی در مورد دیابت و شرایطی که دیابت در زندگیشان ایجاد می کند دارند. بعضی از این افسانه های رایج را در زیر بررسی می کنیم:

 

پنج افسانه رایج راجع به دیابت

 

دیابت ناشی از کمبود انسولین است

درست است که دیابت نوع ۱ ناشی از کمبود انسولین است – در این حالت، پانکراس تولید مواد شیمیایی ضروری را متوقف می کند. با این وجود، شکل دیگر و شایعتر دیابت یعنی دیابت نوع ۲، نتیجه عدم توانایی استفاده صحیح بدن از انسولین است. در اصل، پانکراس به اندازه کافی انسولین تولید می کند، اما انسولین وارد سلول های بدن نمی شود و نمی تواند گلوکز تولید شده توسط غذا را جذب کند. با گذشت زمان، پانکراس ممکن است تولید انسولین را متوقف کند، در این صورت بیمار ممکن است نیاز به تزریق انسولین داشته باشد.

 

مصرف شکر باعث ایجاد دیابت می شود

تصور غلط رایج این است که رژیم غذایی و بخصوص مصرف بیش از حد قند سبب بروز دیابت می شود. علت دقیق دیابت نوع ۱ شناخته شده نیست، اما دانشمندان معتقدند که ژنتیک، عوامل محیطی و ویروس ها ممکن است در ایجاد دیابت نقش داشته باشند. در مورد دیابت نوع ۲، چاقی، سن و ژنتیک عوامل اصلی هستند. البته، مصرف مقدار زیاد قند می تواند به چاقی منجر شود، به همین دلیل است که بسیاری از افراد بر این باورند که ارتباط مستقیمی بین قند و دیابت وجود دارد.

 

افراد مبتلا به دیابت نباید ورزش کنند

بعضی معتقدند که وقتی شما دیابت دارید، نمی توانید فعالیت بدنی داشته باشید، زیرا این امر می تواند به کاهش قند خون منجر شود. این تصوری کاملا اشتباه است – در واقع ورزش برای کنترل سطح قند خون ضروری است. با توجه به این مهم، با پزشک متخصص صحبت کنید تا یک برنامه تمرینی مناسب برای شرایط بدنی خاص خود داشته باشید. به عنوان مثال، تمرینات خاصی ممکن است برای فردی که دچار زخم پای دیابتی یا بیماری قلبی عروقیست، مناسب نباشد.

 

دیابتی ها بیشتر در معرض سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار دارند

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از بقیه در معرض بیماری های مسری مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیستند. با این حال، توصیه می شود که افرادی که مبتلا به دیابت هستند بصورت سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنند. این کار به این دلیل توصیه می شود که اگر یک بیمار دیابتی دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شود، عوارض بالقوه برای او می تواند بسیار جدی باشد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، افراد مبتلا به دیابت سه برابر بیشتر از سایر افراد به علت سرماخوردگی و آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند.

 

دیابت، یک حکم مرگ است

اشتباه برداشت نکنید: دیابت یک بیماری جدی است که می تواند کیفیت و طول عمر افراد را کاهش دهد. آمپوتاسیون ناشی از زخم های پای دیابتی یکی از رایج ترین عوارضی است که می تواند سبب از کار افتادگی زودرس شود. با این حال، پیشرفت های پزشکی و مراقبت های بهداشتی به این افراد کمک زیادی کرده است. پیشرفت بیماری در حال حاضر عمدتا در دستان بیمار است.

فردی می گوید” من قند دارم، مادربزرگ من قند داشت و پاهایش را از دست داد و فوت شد.”  و احتمالا این نتیجه گیری را دارد که دیابت او مانند مادربزرگش سبب مرگ وی می شود. اما باید توجه داشت که نیاز به قطع عضو به سادگی ایجاد نمی شود و با استفاده از تغییر روش زندگی، رژیم غذایی، ورزش و سایر روش ها می توان به خوبی دیابت را کنترل کرد. تغییر شیوه زندگی ممکن است سخت باشد، اما قطعا امکان پذیر است.

 

source: advancedtissue.com

 

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، کلینیک درمان زخم :


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *