چگونه تشخیص دهیم مبتلا به بیماری دیابت هستیم؟

دیابت، یک بیماری شایع است و منجر به عواقب جدی می شود. دیابت ناشی از نارسایی یا کمبود انسولین تولید شده توسط غدد پانکراس است. بدون انسولین، قند و سایر مواد مغذی که با غذا دریافت می کنیم نمی توانند وارد سلول هایی شوند که به آن نیاز دارند. بنابراین، هنگامی که سلول ها بدون قند هستند، مقدار قند در خون بالاتر از مقادیر طبیعی می شود. قند بیش از حد در خون، یک اثر سمی ایجاد می کند و تمام سلول های بدن را از بین می برد. بدن به طور مداوم به مقداری قند (گلوکز) در خون نیاز دارد. انسولین مسئول حمل و نقل گلوکز از جریان خون به سلول است. انسولین یک هورمون تولید شده توسط پانکراس است. گلوکز موجود در سلول ها منبع انرژی برای زندگی روزمره ما است.

 

چگونه تشخیص دهیم مبتلا به بیماری دیابت هستیم؟

 

دیابت یک بیماری متابولیک است که متابولیسم پروتئین و چربی، به ویژه کربوهیدرات ها را شامل می شود و خود را با یک سطح قند خون بالا نشان می دهد. اختلال متابولیک اصلی در بیماران دیابتی این است که، گلوکزی (قند) که توسط خون حمل می شود نمی تواند وارد سلول ها شود. گلوکز که در شرایط عادی از غذا به دست می آید یا از کبد به خون آزاد می شود ،به کمک هورمون انسولین ترشح شده توسط پانکراس وارد سلول می شود و در آنجا سوخته و تبدیل به انرژی می شود.

 

دیابت چگونه تشخیص داده می شود؟

دیابت با اندازه گیری قند خون تشخیص داده می شود. قند خون ناشتا، در صبح بعد از ۱۰ ساعت گرسنگی شبانه، اندازه گیری می شود. در افراد سالم، سطح قند خون طبیعی ناشتا ۱۰۰-۶۵ میلی گرم در دسیلی است. مقادیر قند خون ناشتا بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم / دسی لیتر و  یا قند خون بالاتر از mg / dl 200  بعد از خوردن، نشان دهنده دیابت است. مقادیر  mg / dl 125-101 ناشتا و یا  mg / dl 199-141 بعد از خوردن، مقادیر مشکوک است، این وضعیت مشکوک در میان مردم «دیابت پنهان» نامیده می شود، زمانی که این سطح قند خون دیده می شود، آزمایش بارگذاری قند انجام می شود. سطح قند خون بیش از ۲۰۰ میلی گرم در دسیلیتر در اندازه گیری قند خون در هر زمان از روز، بدون توجه به گرسنگی و سیری، نشان دهنده مستقیم دیابت است.

 

چه افرادی باید آزمایش دیابت را انجام دهند؟

افراد بالاتر از ۴۵ سال سن و دارای اضافه وزن، افرادی که از لحاظ فیزیکی کم تحرک هستند، افراد کم سنی که دارای اضافه وزن هستن، بستگان درجه اول که سابقه دیابت دارند، زنانی که نوزادان با وزن بیشتر ۴۵۰۰ گرم به دنیا اورده اند، زنان مبتلا به دیابت در دوران بارداری، افرادی که دارای کلسترول خوش خیم (کلسترول HDL) کمتر از ۳۵ میلی گرم در دسیلیتر هستند، افرادی که سطح تری گلیسیرید خون آن ها بالاتر از ۲۵۰mg / dl  و افرادی  که دارای فشار خون بالا هستند.

 

اگر بیماری دیابت خود را تشخیص داده اید چه کاری باید انجام دهید؟

آنچه در این مورد باید انجام شود، یادگیری زندگی در صلح با دیابت است. اگر دیابت دارید، باید در دوره بعدی زندگی خود، به خوبی تحت کنترل باشید. راه زندگی در صلح با دیابت، مراقبت از خود به طور مداوم و اعمال روش های درمان و نظارت در بهترین حالت است. با حفظ قند خون در حالت ایده آل می توانید زندگی نرمال داشته باشید. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و مصرف داروها به طور مرتب است.

 

چگونه تشخیص دهیم مبتلا به بیماری دیابت هستیم؟

 

نکاتی که بیماران دیابتی باید به آن توجه داشته باشند:

  • سعی کنید به داروهای توصیه شده متخصص یا درمان انسولین و رژیم غذایی خود دقیقا عمل کنید،  دارو را بدون سوال از متخصص خود تغییر یا قطع نکنید. در صورت افت قند، بلافاصله برای تنظیم دوز با متخصص خود تماس بگیرید. حتی اگر مشکلی نداشته باشید، هر ۳ ماه یک بار به متخصص مراجعه کنید
  • انجام معاینه چشم یک بار در سال. فراموش نکنید که به متخصص خود بگویید دیابت دارید
  • هر دو سال یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. به ویژه التهاب لثه ها برای بیماران مبتلا به قند بسیار مهم است
  • تزریق واکسن آنفلوانزا هر ساله در شهریور ماه
  • پاهای خود را هر روز با آب ملایم و صابون مناسب بشویید و سپس آن ها را خشک کنید.
  • ممکن است پوست خشک شود. بنابراین پوست خود را با کرم مرطوب کننده مرطوب کنید. بین انگشتان پا کرم نزنید
  • -جوراب هایتان باید پنبه ای باشد
  • اگر در پا میخچه دارید، باید به متخصص پوست بروید و آن را درمان کنید.
  • در بهار همیشه جوراب بپوشید و هرگز با پای برهنه روی سطحی راه نروید
  • کفش باید راحت باشد، کوچک و بزرگ نباشد
  • ناخن های پای خود را به طور مرتب کوتاه کنید
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند باعث مسدود شدن ورید قلب و پا، حمله قلبی و گانگرن پا شود
  • آسپرین را هر روز مصرف کنید. آسپرین می تواند ۸۰ میلی گرم یا ۳۲۵ میلی گرم باشد. بیشتر از این دوز استفاده نکنید. آسپیرین را در صورت خطر ابتلا به زخم، گاستریت، بیماری کبد یا خونریزی استفاده نکنید. در مورد این موضوع بهتر است با متخصص خود صحبت کنید
  • فشار خون خود را کنترل کنید. فشار خون نباید بیشتر از ۸۰/۱۳۰میلیمتر جیوه باشد. اگر بالا باشد، با متخصص خود تماس بگیرید
  • سعی کنید از استرس دوری کنید. استرس، غم و اندوه، خستگی باعث افزایش قند خون می شود
  • ویتامین های آنتی اکسیدان را به عنوان ویتامین ها مصرف کنید
  • چگونگی اندازه گیری قندخون را با استفاده از دستگاه آن یاد بگیرید و کنترل کنید
  • هر روز و یا حداقل ۳ بار در هفته ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید
  • هر سه ماه یک بار به متخصص مراجعه کنید تا قند خون ناشتا و غیرناشتا، آزمایش های عملکرد HbA1c، کبد و کلیه، میزان خون را بررسی کند، آزمایشات کلسترول و میکروآلبومینوری هر ۶ ماه، ECG قلب و سونوگرافی شکم و اندازه گیری TSH در سال است
  • اگر HbA1c کمتر از ۶.۵٪  باشد باید درمان شود

 

درمان دیابت

اگر صد سال پیش به دیابت مبتلا شده بودید، به دلیل اینکه دنیای پزشکی هنوز از انسولین آگاهی نداشت، نمی توانستید در برابر اختلالات گفته شده کارهای زیادی انجام دهید. اما دیابت اکنون می تواند درمان شود. داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند، انسولین وجود دارد، و می دانیم که تغییر شیوه زندگی می تواند از این بیماری پیشگیری و آن را مدیریت کند. با این وجود، حتی با رویکرد دقیق و اجرای تمام الزامات درمان، نمی توان مطمعن شد که اختلالات به صفر می رسد. متاسفانه داروهای خوراکی کامل نیستند.

 

source: ethica.com.tr

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، بهترین کلینیک درمان زخم:


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *