کاهش فشار بر روی زخم پای دیابتی

کاهش فشار بر روی زخم پای دیابتی که به آن اصطلاحا آفلود هم گفته می شود، همیشه باید بخشی از برنامه درمان زخم پای دیابتی باشد به خصوص زخم هایی که در کف پا ایجاد شده اند. زخم های پا معمولا در ناحیه هایی با فشار بالا در پا اتفاق می افتند. روش های زیادی برای کاهش فشار پا در نظر گرفته شده اند و هر کدام تا حدی موفق بوده است. محبوب ترین روش ها شامل گچ تماسی کامل (total contact casting)، کفش های نیمه (half shoes)، والکرهای کوتاه (short leg walkers) و پانسمان های فوم پشمی (felted foam dressings) هستند.

 

 

زخم های دیابتی زخم های بازی هستند که در حدود ۱۵ درصد از بیماران دیابتی رخ می دهند. علل ایجاد این زخم ها شامل سطح بالای قند خون، گردش خون ضعیف، نوروپاتی، مشکلات سیستم ایمنی بدن و عفونت زخم عادی است. در صورتی که زخم پای دیابتی به طور صحیح و موثر درمان نشود می تواند باعث ایجاد عوارض جدی از جمله آمپوتاسیون یا قطع عضو پا گردد. لذا داشتن یک برنامه همه جانبه و موثر درمان برای مدیریت زخم های پای دیابتی بسیار حائز اهمیت است. برنامه درمان شامل دبریدمان، شستشو، پانسمان، مقابله با عفونت، کاهش فشار روی زخم و موارد دیگر است.

در این مقاله به موضوع کاهش فشار بر روی زخم های دیابتی در برنامه درمان می پردازیم و نگاهی به روش های موجود می اندازیم. کاهش فشار یکی از موارد مهم در درمان زخم پای دیابتی است و باید توجه خاص و ویژه ای به آن نمود. در صورتی که فشار روی پا بر طرف نشود، بهبود زخم دچار تاخیر شده و احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می یابد. پس برای جلوگیری از قطع عضو توجه به کاهش فشار بر روی زخم ضروری است.

گچ تماسی کامل به عنوان موثر ترین روش برای کاهش فشار بر روی زخم های پای دیابتی، به عنوان عاملی در جهت بهبود زخم محسوب می شود. این روش درمانی شامل استفاده از قالبی است که منجر به توزیع فشار یکسان در کل اندام می شود. این روش به بیمار اجازه می دهد تا در طول درمان فعال باشد و همچنین می تواند در جهت کنترل تورم نیز کمک کننده باشد. تورم یکی از مشکلاتی است که مانع بهبود زخم می شود و از دلایل مزمن شدن زخم است.

گچ های تماسی کامل زمانی که به درستی اعمال می شوند و حداقل به صورت هفتگی تعویض می شوند، می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند. فاکتوری که به موفقیت گچ تماسی کامل کمک می کند، این است که بیمار نمی تواند به سادگی آن را بیرون بیاورد. معایب گچ های تماسی کامل شامل مهارت و زمان لازم برای نصب و احتمال ایجاد ضایعات پوستی ثانویه به علت تحریک ایجاد شده و عدم توانایی ارزیابی زخم به صورت روزانه است. بوت Scotchcast یک روش جایگزین برای تکنیک گچ تماسی کامل است که از یک بوت که کاملا پد گذاری شده و از ناحیه مچ پا برش خورده تشکیل شده است و به گونه ای طراحی شده که می تواند متحرک باشد. پنجره هایی در زیر زخم ایجاد شده و بوت با صندلی مخصوص پوشیده می شود که امکان حرکت بیمار را همزمان با محافظت از زخم در مقابل فشار فراهم می آورد.

با توجه به معایب قابل ملاحظه ای که در ارتباط با گچ تماسی کامل وجود دارد، تعداد بسیار کمی از متخصصین از این تکنیک استفاده می کنند.

وسایلی که به صورت تجاری در دسترس هستند، از قبیل کفش های نیمه و والکرهای کوتاه بیشتر استفاده می شود. هر دو دستگاه نسبتا ارزان هستند و استفاده از آن ها آسان بوده و به راحتی توسط بیمار پذیرفته می شوند. با این حال کاهش فشار در مقایسه با گچ تماسی کامل بسیار کمتر است و نمی توان اطمینان حاصل کرد که بیمار لزوما از این روش ها استفاده نماید، چرا که این دستگاه ها قابل جابجایی هستند.

پانسمان های فوم پشمی دستگاه های کاهش فشار شامل پدهای فومی پشمی با سوراخی بر روی زخم هستند که می توانند برای تسکین و کاهش فشار تنظیم شوند. پد معمولا توسط نوار یا سیمان لاستیکی به طور مستقیم به پوست بیمار اعمال می شود که مانع از جابجایی پد یا حذف آن توسط بیمار می شود. مراقبت از زخم و ارزیابی زخم را می توان از طریق دیافراگم انجام داد.

فوم پشمی اغلب همزمان با یک کفش جراحی یا نیمه کفش استفاده می شود و هر ۱۰-۱۴ روز باید تعویض شود تا از یکپارچگی آن اطمینان حاصل گردد. مشخص شده است که استفاده از پانسمان های فوم پشمی همراه با یک کفش جراحی یا نیمه کفش، در مقایسه با استفاده از والکر کوتاه و یا کفش نیمه به تنهایی، برای کاهش فشار بر روی زخم پای دیابتی موثرتر هستند.

صرف نظر از روش استفاده شده برای کاهش فشار، بیماران مبتلا به زخم های پای دیابتی تا زخم کاملا بهبود یابد، باید اقدام به کاهش فعالیت های روزانه خود کنند. بیمارانی که از گچ های تماسی کامل استفاده می کنند به دلیل وزن بالای آن و غیر متحرک بودن گچ تمایل به تحرک کمتری دارند. با افزایش فعالیت، فشار وارد شده بر روی زخم افزایش یافته و می تواند فرایند بهبود زخم را مختل نماید.

 

source: woundsresearch.com

 

دکتر زخم :

درمان زخم پای دیابتی

 


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *