دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها کاربرد دارد. این روش درمانی در ریشه کن کردن بیوفیلم ها ابزاری اساسی به شمار می رود. زخم های عفونی نیاز به توجه ویژه و درمان های مخصوص به خود دارد. در درمان این زخم ها موارد بسیاری باید مورد توجه قرار بگیرد؛ به عنوان مثال، عدم آسیب به بافت اطراف زخم و دبریدمان سریع.

اما آیا دبریدمان صوتی شامل این فاکتورها می شود؟ چرا باید از این روش دبرید برای درمان زخم های خود استفاده کنیم؟

اگر این سوالات ذهن شما را به خود مشغول کرده است، با ما در ادامه این متن همراه باشید. در مقاله پیش رو اطلاعات دقیقی در رابطه با دبریدمان صوتی و نحوه عملکرد آن در درمان انواع زخم ها در اختیار شما قرار می دهیم.

آشنایی با دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

سرآغاز استفاده از دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

زخم های مزمن کیفیت زندگی میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، زخم های وریدی دلیل ۷۰ درصد از زخم های غیر قابل درمان در اندام های تحتانی هستند. اما این تنها گوشه ای از آمار زخم های مزمن است.

سالانه میلیون ها نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده می شوند. شیوع این بیماری در بسیاری از افراد منجر به ظهور زخم های مزمن می شود؛  از‌این‌رو روش های مختلفی برای درمان این زخم ها وجود دارد. از روش های درمانی برای دبریدمان زخم های مزمن به جراحی، استفاده از کرم، روش های آتولیتیکی یا مکانیکی اشاره می کنیم.

دبریدمان جراحی نوعی درمان ضروری برای زخم های شدید است؛ اما دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها روشی نوین محسوب می شود. این روش در دهه ۱۹۵۰ در حوزه دندانپزشکی استفاده شد؛ اما به مرور زمان از دبریدمان صوتی در رفع بافت نرم و کالبد شکافی استخوان نیز استفاده کردند.

امروزه دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها روشی ارزشمند به شمار می رود.

دبریدمان صوتی چیست؟

ابتدا باید بدانیم که منظور از دبریدمان چیست. بافت نکروز موجود بر زخم ها شامل اسکار و اسلاف هستند. اسکار به بافت سخت و چرمی شکل روی زخم گفته می شود؛ در حالی که اسلاف زرد رنگ و نرم است.

این دو بافت زمینه را برای رشد باکتری ها فراهم کرده و به این ترتیب روند درمان زخم ها را با اختلال مواجه می کنند. در این زمان کاربرد دبریمان صوتی به خوبی نمایان می شود.

در واقع دبریدمان زخم همان برداشتن بافت اسکار و اسلاف در زخم است که راه را برای درمان آن هموار می کند. اما در برداشت این بافت های مرده و آلوده نباید هیچ آسیبی به عضوهای مهم مانند تاندون ها، عروق خونی و استخوان ها وارد شود.

از دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها استفاده و نتایج قابل قبولی نیز مشاهده شده است. این روش از امواج صوتی برای برداشت بافت نکروز کمک می گیرد.

آشنایی با دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

دبریدمان صوتی و ضرورت انجام آن

به منظور جلوگیری از پیشرفت زخم ها باید بافت مرده را از سطح زخم جدا کرد. اما چرا خارج کردن بافت مرده به این میزان اهمیت دارد؟ بافت نکروز مانع از رشد سلول های سالم می شود؛ به این ترتیب این بافت ها از درمان زخم ها ممانعت می کنند.

اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم که بافت نکروز موارد زیر را در پی خواهد داشت:

  • عفونت شدید؛
  • عدم جمع شدن زخم ها؛
  • اختلال در عملکرد سلولی بافت مرده؛
  • جلوگیری از انجام ارزیابی عمق و وسعت زخم ها.

تمام این موارد ضرورت دبرید و درمان زخم ها را به خوبی نشان می دهد.

با دبریدمان صوتی و انواع آن آشنا شوید!

به درمان زخم با جریان الکتریکی در فرکانس های ۲۰ تا ۴۰ هرتز دبریدمان صوتی گفته می شود که به امواج صوتی تبدیل می شوند. دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ جریان صوتی و کاویتاسیون.

در روش اول بستر زخم مورد حمله امواج مستقیم صوتی قرار می گیرد. معمولا در این روش از پروب های یک بار مصرف سونوگرافی استفاده می کنند که این روش را بسیار شبیه به سونوگرافی می کند. در این روش اپراتور ابتدا محل زخم را به ژل های مخصوص آغشته کرده و با استفاده از پروب ها امواج اولتراسوند را به بافت های زیرین زخم می فرستد.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد با توجه به شرایط زخم ها، محل موردنظر ضدعفونی می شود. درنهایت باکتری ها و بافت نکروز با استفاده از جریان صوتی از بستر زخم جدا شده و درنهایت درمان زخم ها رخ می دهد.

اما در روش دوم یعنی دبریدمان کاویتاسیون چه اتفاقی می افتد؟ در این روش حباب های گاز در بستر زخم ایجاد می شوند. درنهایت با ترکیدن حباب ها بافت نکروز از بستر زخم جدا خواهد شد.

آشنایی با دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

چرا دبریمان صوتی؟

این روش به تخریب و حذف بیوفیلم در زخم ها کمک می کند. اما بیوفیلم چیست که حذف آن در درمان زخم تاثیر دارد؟

بیوفیلم ها نوعی عفونت هستند که از میکروب های زنده ساخته می شوند. در واقع زمانی که میکروارگانیسم های مختلف به سطح زخم می چسبند، بیوفیلم تشکیل می شود. این ماده منجر به ایجاد زخم های مزمن خواهد شد؛ از این رو حذف آن اولین قدم برای درمان زخم های مزمن به شمار می رود.

با حذف بیوفیلم از سطح زخم، بستر زخم برای جراحی یا درمان های پیشرفته فراهم می شود. به این ترتیب برداشت بافت های نرم و استخوان ها تسهیل خواهد شد.

کاربرد دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

اگر بیمار از عهده مراقبت از زخم های خود برنیاید، با زخم های شدید و مزمن روبه رو می شود. در این زمان دبریدمان صوتی به منظور تسهیل درمان جراحی روشی عالی به شمار می آید.

این نوع از دبریدمان جایگزین مناسبی برای آزمایش های کامل به حساب نمی آید؛ چراکه دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها موارد زیر قابل ارزیابی هستند:

  • علت زخم؛
  • عروق پذیری ناحیه مورد نظر؛
  • وجود یا نبود عفونت؛
  • مدیریت زخم های پا؛
  • استفاده از استراتژی های مناسب تخلیه.

آشنایی با دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

درواقع در مواجهه با زخم های مزمن و غیر قابل درمان از دبریدمان صوتی استفاده می کنند و برای درمان چنین زخم هایی کاربرد فراوانی دارد:

  • زخم های دیابتی؛
  • زخم های استار وریدی؛
  • زخم های فشاری؛
  • زخم های آسیب زا؛
  • زخم های ناشی از سوختگی.

به طور کلی قبل از شروع روند درمان های کمکی از دبریدمان های صوتی استفاده می شود. این روش راه را برای درمان زخم ها هموار می کند.

آشنایی با دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

نگاهی به مزایای دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها

این روش درمانی مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • جلسات اولتراسوند تراپی بسیار کوتاه هستند؛
  • افزایش دمای بافت که افزایش جریان خون موضعی را به دنبال دارد؛
  • کاهش استحکام بافت ها که منجر به جدایی آسان بافت اسکار می شود.

دبریدمان صوتی در درمان انواع زخم ها؛ معجزه ای گران

پزشکان با انتخاب این نوع دبریدمان تاثیرات شگفت انگیزی را در مدتی کوتاه مشاهده کرده اند. اما این تاثیرات شگفت انگیز هزینه های گزاف بسیاری را به دنبال دارد. به طور کلی درمان زخم ها با دبریدمان صوتی، روشی گران قیمت محسوب می شود.

اما توصیه می کنیم که در درمان زخم های مزمن خود تنها به قیمت این روش توجه نکنید. این روش درمانی بسیار موثر زخم های مزمن شما را در مدت زمان اندکی بهبود می بخشد.

Source: www.podiatrytoday.com, www.thephysiocompany.com, www.healthline.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *