درمان سوختگی عمیق

مداخلات اولیه پس از سوختگی

پس از تمیز کردن زخم، عمق سوختگی تعیین می شود. سوختگی های  جزئی، خود به خود در یک زمان مشخص بهبود می یابند، سوختگی های درجه یک در ۷-۴ روز، سوختگی های درجه دو طی ۲ تا ۴ هفته بهبود می یابند. در طی دوره بهبودی زخم سوختگی به درستی بسته شده و زخم از محیط خارجی محافظت می شود. به عبارت دیگر، زخم با مواد مناسب پوشیده می شود و زمینه و زمان مناسب برای بهبودی خود به خود آماده می شود. در سوختگی های سطحی، بسته شدن زخم با پانسمان، یکی از مناسب ترین روش ها است. اگر قسمت سوختگی کوچک باشد، بیمار ایمن می باشد و اگر زندگی و محیط مناسب باشد، می تواند مرخص شود و تا مشخص شدن عمق سوختگی بیمار ممکن است سرپایی درمان شود. اگر زخم به این صورت کنترل شود، بیمار باید حداقل ۲ بار در هفته معاینه شود و در عین حال، آموزش بیمار، شناخت علائم عفونت، رعایت قوانین بهداشتی و حمایت از تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

درمان سوختگی عمیق

 

در سوختگی های درجه دوم یا درجه سوم، از مسکن و کرم آنتی بیوتیک موضعی استفاده می شود. تعیین درجه عمق سوختگی های پوستی نوزادان و کودکان خردسال در دوره اولیه دشوار است. در بیماران مسن تر، تعیین عمق سوختگی نسبت به بزرگسالان و کودکان بیشتر طول می کشد.

زخم سوختگی در ابتدا با سرم شستشو، تمیز می شود. اگر زخم کثیف باشد، می توان آن را با یک صابون ملایم شستشو داد. بدون نیاز به استفاده از مواد ضد عفونی کننده. مصرف مسکن  قبل از هر گونه اقدام برای زخم، بیمار را آرام می کند. در ابتدا حذف جسم خارجی و لباس از ناحیه زخم،  انجام می شود.

در ارزیابی اولیه ، زخم های سوختگی باید تمیز شوند و بافت های مرده باید برداشته شوند. در سوختگی درجه سوم، هیچ مداخله محلی در ابتدا انجام نمی شود. همه زخم های سوختگی باید با خنک سازی و در صورت لزوم با اسکاروتومی درمان شوند. در مرحله بعد، عملیات مختلف بر اساس عمق سوختگی انجام می شود. عمل برش و پیوند چند روز بعد از سوختگی انجام می شود. وضعیت کلی بیمار و عملکردهای حیاتی تا زمان کنترل کامل، به تعویق می افتد.

در درمان سوختگی ۳ موضوع مهم است:

  • شسشتشو
  • خنک کردن
  • انجام روش های اسکاروتومی در بافت های اسکار

 

درمان سوختگی و پانسمان سوختگی

درمان زخم سوختگی با توجه به عمق سوختگی برنامه ریزی شده و مراقبت می شود. درمان بیماران با سوختگی های کوچک یا سطحی عموما سرپایی است.

پانسمان سوختگی از زمان گذشته تاکنون، به دو گروه پانسمان باز و بسته تقسیم شده است.

 

درمان سوختگی با پانسمان باز

پس از برش قسمت سوختگی، ۱۰٪ پودوون ید، آمپول ریفامپیسین، ۱۰٪ نقره نیترات محلول روی زخم گذاشته شده و خشک می شود. هنگامی که پوسته خشک و ضخیم تشکیل شود، زخم برای کنترل کردن باز می شود. بعد از مدتی، پوسته زخم به آرامی شروع به کنده شدن می کند. درمان زخم سوختگی باز، باعث خطرات و عوارض زیادی می شود. ممکن است باعث خشک شدن و جداسازی زخم شود. فقط سوختگی درجه اول و یا سوختگی سطحی درجه دوم می تواند باز بماند. زخم های کوچک بر روی صورت، گردن یا دست که پانسمان آنها سخت است ، پس از استفاده از کرم و یا محلول می توانند باز بمانند.

 

درمان سوختگی عمیق

 

درمان زخم سوختگی با پانسمان بسته

در اصل، همه زخم های سوختگی باید با پانسمان بسته درمان شوند. پس از استفاده از آنتی بیوتیک یا کرم های چرب، زخم باید با گازاستریل یا پد پانسمان شود. پانسمان زخم سوختگی و درمان آن  طبق درجه سوختگی توصیف و طبقه بندی می شود.

– سوختگی درجه اول معمولا باز می ماند و پانسمان بسته برای آنها انجام نمی شود. فقط برخی از درمان های کاربردی را می توان انجام داد. علاوه بر داروهای ضد درد، کرم های روغنی و تسکین دهنده، کرم های نرم کننده نیز می توانند استفاده شوند. هیچ گونه آنتی بیوتیکی مصرف نمی شود. سوختگی های درجه اول طی ۱۰-۷ روز بهبود می یابند.

– سوختگی های درجه دو طی ۳-۲ هفته بهبود می یابند. سوختگی های عمیق درجه دوم دیرتر بهبود می یابند. زخم سوختگی بعد از شستشو با محلول مناسب پانسمان می شود. یا با استفاده از پماد سوختگی هر روز پانسمان عوض می شود. این مواد با هدف بهبود زخم برای سوختگی درجه دوم مورد استفاده قرار می گیرند. در سوختگی های درجه سوم برای محافظت از بافت اسکار در برابر عفونت تا زمان جراحی یا برای درمان عفونت ایجاد شده استفاده می شود.

مواد پوششی مورد استفاده در پانسمان سوختگی عمدتا در ۳ گروه جمع آوری می شوند:

  • مواد معمولی
  • مواد بیوسنتتیک
  • مواد بیولوژیکی

 

درمان سوختگی عمیق یا درجه سوم

بسته شدن زود هنگام زخم سوختگی به صورت کامل، در ۲۰ سال گذشته، به عنوان استاندارد طلایی در درمان سوختگی ها در نظر گرفته شده است. با توجه به این، اکسیزاسیون اسکار با مداخله جراحی در سوختگی های عمیق و با ضخامت انجام می شود و و سپس زخم با پیوند پوست بسته می شود. پوستی، که به طور کامل سوخته است ، اسکار نامیده می شود. به وضوح نشان داده شده است که از بین بردن اسکار و بسته شدن زخم زودهنگام، خطر مرگ در بیماران دچار سوختگی را  کاهش می دهد. با بسته شدن زودهنگام زخم، مدت زمان بستری در بیمارستان کوتاه می شود، بنابراین هزینه های درمان و نیز برنامه های توانبخشی اولیه کاهش می یابد. مداخله درمانی در یک بیمار که در طول احیاء پایدار نیست، نامناسب است، اما متوقف کردن این روش بیمار را در معرض خطر عفونت و سپسیس قرار می دهد.  اکسیزاسیون اسکار و پیوند زود هنگام،یک رویکرد ایده آل است. از آنجا که در درمان سوختگی های شدید، اکسیزاسیون اسکار و بستن زخم زود هنگام به عنوان اصلی ترین درمان در بسیاری از مراکز سوختگی معرفی شده اند، درمان اولیه محلی زخم و برنامه های کاربردی موضعی اهمیت خود را از دست داده اند. صبر کردن برای جدا شدن خود به خودی اسکار سوختگی و یا تشکیل گرانولاسیون در بافت و انجام پیوند پس از آن، نتیجه اکسیزاسیون اسکار و پیوند زود هنگام را بدتر می کند. در مورد پیوند مورد انتظار، زخم های هیپرتروفیک و ایجاد انقباض بیشتر و شدیدتر است. از آنجایی که اسکار از نظر زیبایی شناسی و فیزیولوژیکی مناسب نخواهد بود، ممکن است باعث محدودیت حرکت در مفاصل نیز شود. با این حال، در دوره قبل از اکسیزاسیون و یا اگر طول مدت اکسیزاسیون طولانی باشد، عوامل باکتریال به طور گسترده  برای جلوگیری از عفونت در طول این مدت طولانی استفاده می شود.

 

source: oguzcetinkale.com

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، مرکز درمان سوختگی:

 

 


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *