عوارض بیماری دیابت را بهتر بشناسید

عوارض بیماری دیابت به دو دسته اصلی تقسیم می شود: اختلالات میکروواسکولار و مغزی

عوارض بیماری دیابت را بهتر بشناسید

 

اختلالات میکروواسکولار

  •  رتینوپاتی: اختلالات عروق چشم و شبکیه
  • نفروپاتی دیابتی: اختلالات ناشی از آسیب های مویرگی در کلیه ها
  • نوروپاتی: اختلالات در اعصاب محیطی

 

اختلالات مغزی

  •  اختلال در عروق (عروق کرونر) که قلب را تغذیه می کنند
  • اختلالات مربوط به مسدود شدن و خونریزی در عروق مغزی
  •  اختلال در انقباض و انسداد در رگ های پا

زمانی که عوارض مزمن ناشی از دیابت خود را نشان می دهد، اغلب اوقات مداخلات محدودی برای درمان وجود دارد. به همین علت همه بیماران دیابتی باید سالانه معاینه شوند.

 

اختلالات چشم ناشی از دیابت چگونه ایجاد می شود و چگونه باید آنها را کنترل کرد؟

قند خون بالا باعث آسیب به رگ های خونی کوچک چشم می شود. اول دیواره های رگ ها ضعیف شده و دچار خونریزی می شود، در نتیجه کم خونی در این قسمت ها، عروق جدید ظاهر می شود. ضعف دید تا پیشرفت این دوره، زیاد نیست. هنگامی که اختلال بینایی رخ می دهد درمان آن سخت تر می شود. از نوجوانی تا ۵ سال بعد از تشخیص در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱، اسکن چشم باید یکبار در سال انجام شود. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، اولین اسکن باید بعد از تشخیص انجام شود. اگر علائمی وجود نداشته باشد، هر سال یک بار و در بیماران مبتلا به دیابت باید هر۶-۳ ماه یک بار اسکن چشم انجام شود.

 

عوارض بیماری دیابت را بهتر بشناسید

 

معاینه چشم چگونه انجام می شود؟ اختلالات چشم ناشی از دیابت (رتینوپاتی) چگونه درمان می شود؟

در معاینه چشم از دستگاهی به نام افتالموسکوپ استفاده می شود. معاینه چشم، توسط چشم پزشک پس از ریختن قطره در مردمک چشم انجام می شود. این معاینه دردناک نیست. بیماران دیابتی باید حداقل یک بار در سال ، بدون هیچ گونه شکایتی معاینه شوند. اگر بیماری در اولین معاینه تشخیص داده شود، فیلم عروق چشم گرفته می شود. این آنژیوگرافی فلورسنت (آنژیوگرافی چشم) نامیده می شود. این معاینه نیز دردناک نیست و می توان به راحتی انجام داد. در آنژیوگرافی اگرعلائمی مانند  خونریزی رگ های چشم و تشکیل عروق جدید تشخیص داده شود، درمان لیزری انجام می شود. در درمان با لیزر، اختلالات چشم  به طور کامل بهبود نمی یابد، اما از وقوع یا پیشرفت اختلالات جدید جلوگیری می شود. اگر درمان با لیزر به موقع انجام نشود، اثر مثبت آن محدود خواهد بود. در مراحل بعدی، اگر در شبکیه چشم خونریزی وجود داشته باشد، جراحی ویترکتومی و لیزر به طور مستقیم در چشم انجام می شود.

 

نوروپاتی مربوط به دیابت چیست؟ افرادی که نوروپاتی دارند به چه نکاتی باید توجه کنند؟

اختلال در بافت عصبی به علت دیابت کنترل نشده، ممکن است بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. نوروپاتی ممکن است در دست ها، پاها، دستگاه گوارش، مثانه، عملکرد جنسی، فشار خون، عملکرد قلب و عرق کردن باعث تغییراتی شود. افراد مبتلا به نوروپاتی باید در مراقبت از پا بیشتر دقت کنند. شکایت درد، سوزش و بی حسی در پاها، گاهی اوقات با درمان انسولین و کنترل خوب قند خون از بین می رود. برای درمان نوروپاتی، بعضی از داروها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج امیدوار کننده به دست آمده است.

 

عوارض بیماری دیابت را بهتر بشناسید

 

آترواسکلروزیس ( تصلب شرایین ) چیست؟ چگونه رخ می دهد؟ پیامدهای آن چیست؟

پس از ۴۰ سالگی در بیماران مبتلا به دیابت، اختلالات در عروق اصلی بیشتر شایع است.

عوامل خطرناکی که باعث ایجاد آترواسکلروزیس می شوند عبارتند از:

  •  فشار خون بالا
  •  افزایش کلسترول و تری گلیسیرید در خون
  • اضافه وزن و زندگی بدون تحرک
  • کارهای استرس زا
  • سابقه خانوادگی
  • استعمال دخانیات

این بیماری با تاثیر بر روی عروق قلب، باعث درد در قفسه سینه و تنگی نفس هنگام پیاده روی و بالا رفتن از پله ها می شود. گاهی اوقات انسداد عروق ممکن است به عنوان انفارکتوس مشاهده شود. انفارکتوس می تواند در افراد مبتلا به دیابت بدون درد با علائم خفیف مانند عرق کردن، ناراحتی یا حالت تهوع نمایان شود. بسته به تنگی و انسداد عروق مغزی علائمی مانند سرگیجه ناگهانی، فلج شدن نیمی از بدن و بسته به انسداد رگ های پا، ممکن است علائمی مانند درد در ساق و ران پا هنگام راه رفتن، ریزش موی پا، دیر رشد کردن ناخن ها و دیر بهبود یافتن زخم ها وجود داشته باشد. بنابراین، وجود بیماری های قلبی و سایر عوامل خطرساز ذکر شده در بالا در افراد مبتلا به دیابت اهمیت دارد. چون که این عوامل را می توان به شیوه ای خوب برای درمان تغییر داد.

 

اختلالات کلیوی ناشی از دیابت چیست؟ چگونه رخ می دهد؟

 

عوارض بیماری دیابت را بهتر بشناسید

 

کلیه ها اندام هایی هستند که مواد مضر ادرار را از بدن خارج می کنند. مرحله اول اختلال کلیوی دیابت، دفع نوعی پروتئین در ادرار است. با گذشت زمان دفع پروتئین در ادرار افزایش پیدا می کند و به دنبال آن کلیه ها نارسا شده و عملکرد خود را از دست می دهند. این بیماری با تحقیقات آزمایشگاهی خاص تشخیص داده می شود. در مراحل اولیه، نشانه ای از اختلال کلیوی وجود ندارد. اگر این اختلال، زود تشخیص داده شود و به طور موثر درمان شود، آسیب به کلیه ها می تواند متوقف و بهبود یابد. در این دوره، کم کردن پروتئین و نمک در رژیم غذایی، کنترل قند خون و فشار خون، درمان عفونت ادارای مهم است. هنگامی که اختلال در کلیه ها پیشرفت می کند، اوره در خون افزایش می یابد و باعث بالا رفتن فشار خون می شود. پاها شروع به ورم کرده و با گذشت زمان مقدار ادرار کم می شود. در مرحله آخر بیمار، با دستگاه کلیوی مصنوعی به نام دیالیز به زندگی خود ادامه می دهد.

 

source; diyabetevi.com

 

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، متخصص زخم پای دیابتی:


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *