زخم مزمن:

زخم هایی هستند که طی هفت تا چهارده روز بهبود نمی یابند. زخم های  فشاری ، زخم های دیابتی و زخم های وریدی در این گروه قرار دارند ، بهبود این زخم ها نیاز به یک فرآیند درمانی طولانی مدت پزشکی و جراحی دارد. علل زخم های مزمن:

  • دریافت رادیوتراپی یا شیمی درمانی
  • همراهی عاملی مانند دیابت ، سوتغذیه ، بیماری بدخیم
  • می توان آن را انسداد دانست که از خون رسانی به بافت جلوگیری می کند.

مواردی که باید درباره مراقبت از زخم بدانید

زخم بستر:

در بیماران وابسته به بستر ، متابولیسم کند می شود ، آتروفی عضلات ، جریان خون کند می شود ، مشکلات تنفسی ایجاد می شود ، انقباض مفصل ایجاد می شود ، پوکی استخوان ، یبوست و یکپارچگی پوست تخریب می شود.

در بیمارانی که عمدتا در بستر بیماری به سر می برند ، معمولاً در مناطقی با برآمدگی استخوانی با بافت زیرپوستی کم، دیده می شود. این شامل زخم و نکروز در نتیجه فشار طولانی مدت یا مکرر پوست است.

از جمله دلایل بروز زخم های فشاری؛ پیری ، سوتغذیه ، چاقی ، سیگار کشیدن ، استرس ، فشار خون بالا ، هایپرترمی (دمای بدن بالاتر از حد طبیعی) ، هیپوترمی (دمای بدن یا بخشی از آن به زیر نرمال می رسد) ، نوروپاتی دیابتی ، شوک طولانی مدت ، کما ، جراحی های ارتوپدی ، سپسیس، شکستگی ، بی اختیاری مدفوع (بدتر شدن کنترل مدفوع) ، بی اختیاری ادرار (اختلال در کنترل ادرار) ، اسهال ، عفونت ادراری ، سرطان و تجمع اسید را می توان نام برد.

زخم باید با جزئیات توصیف و مرحله بندی شود. بنابراین ، موفقیت در مراقبت از زخم افزایش می یابد.

مواردی که باید درباره مراقبت از زخم بدانید

مراحل زخم بستر:

مرحله ۱: یکپارچگی پوست سالم است ، بثوراتی وجود دارد که با اعمال فشار از بین نمی رود ، بیمار احساس درد می کند.

مرحله ۲: لایه اپیدرم و درم پوست تحت تأثیر قرار گرفته ، زخم سطحی وجود دارد.

مرحله ۳: همه بافت ها از جمله بافت زیر جلدی تحت تأثیر قرار می گیرند و نکروز وجود دارد. زخم از نظر بالینی مانند یک دهانه عمیق است که به بافت های زیرین می رود. معمولاً هیچ دردی احساس نمی شود.

مرحله ۴: تمام لایه های پوست تحت تأثیر قرار گرفته ، نکروز بیش از حد ، آسیب به عضله و بافت استخوان وجود دارد. زخم معمولاً عفونی است ، دردی احساس نمی شود.

قسمت هایی که در معرض خطر زخم بستر هستند:

  • کتف
  • ستون فقرات
  • ساکروم
  • لگن
  • پاشنه

مواردی که باید درباره مراقبت از زخم بدانید

بهبود زخم:

در چهار مرحله انجام می شود.

  1. مرحله هموستاز: درست بعد از آسیب شروع می شود.
  2. مرحله التهاب: ۱ تا ۳ روز.
  3. مرحله تکثیر: ۳ تا ۲۴ روز.
  4. مرحله بلوغ / بازسازی: از ۲۴ روز تا ۲ سال طول می کشد.

 

مرحله هموستاز. پس از آسیب ، فرآیندهای هموستاز (انعقاد) و التهاب آغاز می شود. در انتهای رگ کوچک لخته و انقباض عروقی وجود دارد. پلاکت ها عواملی را آزاد می کنند که ترمیم بافت را آغاز می کنند. در این مرحله با توقف خونریزی و  تشکیل لخته با مراقبت از زخم ، می توان از آلودگی باکتریایی جلوگیری کرد.

مرحله التهاب. مرحله اساسی ترمیم زخم است. نفوذ پذیری بالای عروقی مهاجرت سلول های خونی به محل آسیب را تضمین می کند. انقباض عروقی ناشی از فاکتورهای پلاکت از بین رفته و برادی کینین و هیستامین سی دقیقه پس از آسیب از ماست سل ترشح می شود. لکوسیت ها با محافظت از بدن در برابر میکروارگانیسم ها ، زخم را تمیز می کنند. مرحله التهاب طبیعی در بیمارانی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند اتفاق نمی افتد و بهبود آن به تأخیر می افتد.

مرحله تکثیر. در این مرحله ، زخم مانند گل کلم قرمز روشن به نظر می رسد و غنی از رگ های خونی است. سنتز کلاژن مقاومت در برابر پارگی زخم را فراهم می کند. رگ های خونی جدید تشکیل شده و این واسکولاریزاسیون تا پایان ترمیم زخم ادامه دارد. در طی روند ترمیم زخم ، لبه های زخم شروع به عقب رفتن می کنند. سلول های اپیتلیال بستر زخم را می بندند.

مرحله بلوغ. کشش افزایش می یابد ، بستر عروقی از بین می رود ، بافت اسکار قرمز تیره می شود. پس از مدتی ، با افزایش تغذیه ، به یک رنگ نقره ای تبدیل می شود. علاوه بر این ، زخم ها از نظر حاد و مزمن ارزیابی می شوند. محصولات مراقبت از زخم با توجه به حاد یا مزمن بودن زخم انتخاب می شوند.

مواردی که باید درباره مراقبت از زخم بدانید

مواردی که در موقعیت دادن به بیمار باید رعایت شود:

  • موقعیت باید با توجه به تشخیص بیمار و طبق تجویز متخصص تعیین شود
  • عضوی نباید تحت فشار اندامی دیگر قرار گیرد
  • صاف بودن محور ستون فقرات باید در موقعیت های پشت و پهلو حفظ شود
  • کف دست باید پر شود ، انگشتان باید توسط حرکات پشتیبانی شوند
  • لباس و رختخواب بیمار باید خشک باشد
  • فشار بستر بیمار باید به طور مساوی توزیع شود.

 

Source: www.woundcareglobal.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *