همه می دانیم که رعایت یک برنامه غذایی سالم برای سلامتی کلی بدن ما مفید است، اما کمتر کسی می داند آنچه می خوریم می تواند در سرعت التیام زخم ها نیز تأثیر داشته باشد. غذاهایی که به بهبود زخم کمک می کنند باید علاوه بر کالریِ بالا حاوی پروتئین، ویتامین های A و C و در برخی مواقع ماده معدنی روی باشند.

نکات تغذیه ای برای بهبود سریع تر زخم

چرا تغذیه مناسب برای بهبود زخم مهم است؟

تغذیه مناسب برای التیام زخم لازم است؛ زیرا در طی روند بهبود زخم، بدن به مقدار بیشتری از کالری، پروتئین، ویتامین های A و  C و گاهی اوقات ماده معدنی «روی» نیاز دارد. در ادامه به نکاتی درباره ی تغذیه ی مناسب جهت بهبود زخم اشاره شده است.

دستورالعمل های تغذیه ای برای بهبود زخم

برای دریافت کالری، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان سعی کنید گروه های غذایی مختلف را در برنامه غذایی روزمره تان بگنجانید. اگر پزشکتان برنامه غذایی خاصی را به شما توصیه کرده است تا آنجایی که ممکن است آن را رعایت کنید زیرا می تواند به بهبود زخم کمک کرده و از عفونت های احتمالی و برخی عوارض جانبی جلوگیری کند.

حداقل مقدار مواد غذایی توصیه شده در هر روز

  • گروه غذایی: غلات (تا جایی که ممکن است غلات کامل مصرف شود)
  • تعداد وعده ها: ۵
  • یک وعده چقدر است: ۱ تکه نان؛ نصف فنجان غلات پخته شده؛ نصف فنجان برنج یا ماکارونی پخته شده
  • گروه غذایی: سبزیجات
  • تعداد وعده: ۲
  • یک وعده چقدر است: ۱ فنجان سبزی خام یا پخته شده و یا آب سبزیجات؛ ۲ فنجان سبزیجات خام دارای برگ سبز
  • گروه غذایی: میوه ها
  • تعداد وعده: ۲
  • یک وعده چقدر است: نصف فنجان کمپوت میوه یا یک چهارم فنجان میوه خشک
  • گروه غذایی: لبنیات
  • تعداد وعده: ۳
  • یک وعده چقدر است: ۱ فنجان شیر یا ماست؛ حدود ۴۰ گرم پنیر طبیعی؛ حدود ۵۰ گرم پنیر فراوری شده
  • گروه غذایی: گوشت، آجیل و حبوبات
  • تعداد وعده ها: ۵
  • یک وعده چقدر است: ۳۰ گرم گوشت قرمز، گوشت ماهی یا مرغ ؛ یک چهارم فنجان لوبیای پخته شده؛ ۱ تخم مرغ؛ ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی؛ ۱۵ گرم آجیل؛ ۵۰ گرم توفو یا پنیر سویا
  • گروه غذایی: روغن، قند و شکر
  • تعداد وعده: این گروه غذایی منبع خوبی از کالری است، اما ممکن است مصرف آن در رژیم های تجویز شده توسط پزشک محدود شود. پس در مورد مصرف غذاهای این گروه به این نکته دقت کنید.
  • شامل روغن های گیاهی (کلزا، روغن زیتون)، سس سالاد، شکر، شربت، کره، مارگارین، ژله، مربا، شکلات

نکات تغذیه ای برای بهبود سریع تر زخم

ترکیباتی که به ترمیم زخم کمک می کنند

پروتئین: در گوشت، لوبیا، تخم مرغ، شیر و ماست (به ویژه ماست یونانی)، پنیر توفو، لوبیای سویا، محصولات پروتئین سویا یافت می شود.

ویتامین C: در مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی پخته، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل یافت می شود.

ویتامین A: در سبزیجات دارای برگ تیره، سبزیجات دارای برگ سبز، سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ، طالبی، محصولات لبنی غنی شده، جگر، غلات یافت می شود.

روی: در برشتوک غنی شده، گوشت قرمز، غذاهای دریایی یافت می شود.

سعی کنید ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک در روز مصرف کنید. به جای خوردن سه وعده غذایی در روز، سعی کنید وعده های خود را بیشتر کرده و برای دریافت مواد مغذی به میزان کافی از میان وعده ها استفاده کنید. نمونه هایی از میان وعده ها می تواند شامل نان و پنیر، یک لیوان شیر، پنیر و میوه، نصف ساندویچ کوچک، شیربستنی، کره بادام زمینی با بیسکوئیت کراکر، میوه و آبمیوه باشد.

برخی از غذاهایی که از نظر شما طعم خوبی دارند ممکن است مغذی نباشند. سعی کنید این غذاها را با مواد غذایی پرکالری حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی جایگزین کنید. مثلاً به جای ژله ساده، ژله میوه ای را امتحان کنید، به جای نوشیدنی های گازدار می توانید شیر، شیر بستنی یا نوشیدنی های اسموتی میوه ای را امتحان کنید و به جای یخمک می توانید میوه یخ زده یا ماست یخ زده را امتحان کنید.

اگر طعم این غذاها را دوست ندارید انواعی از غذاهای سالم را امتحان کنید تا ببینید طعم کدامیک مطابق میلتان است. ممکن است متوجه شوید که غذاهای سرد و غذاهای کم بو را ترجیح می دهید. به عنوان مثال ممکن است در نظر شما پنیر ، برشتوک، مرغ یا سالاد مرغ از گوشت گاو لذیذتر باشند.

اگر هیچ کدام از غذاهای گفته شده را دوست ندارید از مکمل های غذایی استفاده کنید. مارک های مختلف مکمل ها، طعم های متفاوتی دارند، بنابراین اگر طعم یکی را دوست نداشتید می توانید مارک دیگری را امتحان کنید. به علاوه می توانید آنها را با شیر، آبمیوه یا بستنی مخلوط کنید تا خوش طعم تر شوند.

اگر قادر به خوردن حداقل مقدار مواد غذایی مورد نیاز در روز، که در بالا ذکر شد نیستید، روزانه مکمل های مولتی ویتامین را که حاوی مواد معدنی هستند مصرف کنید.

اگر به دیابت مبتلا هستید یا قند خون بالایی دارید

سطح قند خون خود را به طور مداوم کنترل کنید. کنترل سطح قند خون می تواند به بهبود زخم کمک کرده و از عفونت جلوگیری کند. ممکن است لازم باشد به پزشک و متخصص تغذیه مراجعه کنید تا از طریق برنامه غذایی و دارو به کنترل قند خونتان کمک کند.

در صورتی که اشتهایتان ضعیف باقی ماند، زخمتان به خوبی بهبود پیدا نکرد و یا وزنتان کاهش یافت به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

Source: www.my.clevelandclinic.org


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *