درمان زخم بستر به روش وکیوم تراپی

یکی از شایع ترین زخم هایی که در کلینیک درمان زخم به روش وکیوم تراپی درمان می شود، زخم بستر می باشد. اما زخم بستر چیست؟ چگونه رشد می کند، چگونه درمان می شود و اینکه وکیوم تراپی چگونه به درمان زخم بستر کمک می کند؟

 

درمان زخم بستر به روش وکیوم تراپی

 

در این مقاله با نگاهی کوتاه به این زخم ها، در رابطه با رشد زخم بستر، عوارض احتمالی و مزایای وکیوم تراپی توضیحاتی خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 

زخم بستر چیست؟

زخم بستر که به عنوان زخم فشاری شناخته می شود، در پی فشار طولانی مدت بر روی ناحیه ای از بدن، موجب آسیب رسیدن به پوست، بافت نرم و گاها استخوان ها می شود. به این نوع از زخم ها، زخم بستر گفته می شود، زیرا اغلب در بیمارانی دیده می شود که دارای تحرک محدودی هستند و مدت زمان طولانی در رختخواب و یا بر روی صندلی چرخدار، سپری می کنند.

زخم فشاری به سرعت می تواند رشد کند و اغلب در مناطقی از بدن ظاهر می شود که در آنجا استخوان به سطح پوست بسیار نزدیک است، مانند:

  • در قسمت پایین و یا در پایه ستون فقرات ( Tailbone )
  • در اطراف پاشنه یا مچ پا
  • روی آرنج ها
  • پشت بازو و زانوها
  • روی باسن
  • اطراف تیغه ی شانه ها
  • پشت و یا اطراف سر

متاسفانه زخم های فشاری ممکن است در سطح پوست کوچک به نظر برسند، اما آسیب های زیر پوست اغلب شدیدتر خواهند بود. در پی فشار مداوم، رگ های خونی در اطراف استخوان ها فشرده می شوند، بنابراین عضلات و بافت های نزدیک استخوان ها بیشتر در معرض زخم بستر هستند.

زخم های فشاری به ویژه در بیمارستان ها و خانه های سالمندان، که در آن افراد برای مدت زمان طولانی در رختخواب می مانند، متدوال است. بر اساس گزارشات اخیر توسط کمیته ملی مشاوره ی زخم فشاری ( NPUAP )، حدود ۲.۵ میلیون بیمار در سال متحمل زخم فشاری می شوند که در پی درمان نامناسب و عوارض مرتبط این زخم ها منجر به مرگ ۶۰ هزار نفر در سال می شود.

 

علائم هشداردهنده و عوارض اولیه زخم بستر

یکی از اولین نشانه های زخم بستر، تغییر رنگ پوست است. پوست در ناحیه آسیب دیده معمولا به رنگ قرمز و یا کبود تغییر می کند و پس از آن زخم باز می شود و گسترش می یابد.

با گسترش و وخیم تر شدن زخم، بافت مرده می تواند منجر به زهکشی، نشت سیال، بوی بد زخم و افزایش تب بیمار شود. در بدترین حالت، اگر زخم بستر تحت درمان قرار نگیرد می تواند منجر به آسیب بافت های عمیق، عفونت عضلانی و استخوانی، نکروز و حتی سپسیس شود.

 

گزینه های درمان زخم بستر

در مراحل اولیه، مهم است که به طور مداوم بدن بیمار را حرکت داد و فشار را در منطقه آسیب دیده کاهش داد. ناحیه آسیب دیده باید تمیز و خشک نگه داشته شود و بیماران باید مصرف آب و پروتئین را برای کمک به بهبود جریان خون و درمان پوست آسیب دیده، افزایش دهند.

بافت مرده باید از روی زخم با فرآیند دبریدمان ( دبرید زخم )، حذف شود. ممکن است مصرف آنتی بیوتیک ( خوراکی یا موضعی )، برای کمک به درمان عفونت زخم توسط متخصص زخم تجویز شود.

اما درمان آسیب های جدی و عمیق تر، چالش برانگیز است. اگر زخم بستر به سرعت و به درستی با یک فرآیند مانند وکیوم تراپی، تحت درمان قرار گیرد، ممکن است زخم در عرض چند هفته بهبود یابد.

 

درمان زخم بستر به روش وکیوم تراپی

 

 

درمان زخم بستر به روش وکیوم تراپی

ثابت شده است که استفاده از وکیوم تراپی برای درمان زخم بستر، یک گزینه بسیار موثر برای درمان زخم های فشاری است. در طول این فرآیند یک لوله مکش همراه با پانسمان فوم، بر روی زخم قرار داده می شود تا :

  • فشار وارده بر روی زخم کاهش یابد
  • میزان رطوبت زخم کاهش یابد و زهکشی از بین برود
  • زخم بسته شود
  • همچنین خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد

به طور خلاصه بعد از حذف بافت مرده، وکیوم تراپی با تمام الزامات مهم مورد نیاز به بهبود زخم، کمک می کند.

 

Source: thewoundvaccompany

 

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، کلینیک درمان زخم در تهران:


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *