درمان سوختگی در مقابل درمان زخم حاد

باید بدانید که چگونه با یک زخم سوختگی یا زخم حاد برخورد کنید تا از عوارض بیشتر جلوگیری کنید.

 

درمان سوختگی در مقابل درمان زخم حاد

 

توجه داشته باشید زمانی که شما نیاز به درمان پزشکی دارید، واکنش به یک زخم سوختگی و زخم حاد، دو روش جداگانه محسوب می شود. هر دو به تکنیک های درمانی متفاوتی نیاز دارند که اگر به درستی و برای زخم مناسب مورد استفاده قرار نگیرند می توانند برای فرد گران تمام شوند. در این مطلب چند دستورالعمل کلی برای درمان سوختگی و زخم های حاد در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

درمان سوختگی

نخستین گام برای شروع مراقبت و درمان سوختگی، تعیین درجه سوختگی است. سوختگی های درجه اول، کمترین میزان آسیب را به پوست و بافت بدن وارد می کند و سوختگی های درجه دو به طور معمول منجر به قرمزی پوست، تورم خفیف و تشکیل تاول می شوند. برای سوختگی های شدید، اولین گام، اقدام به خنک کرد آن است که به این منظور می توان سوختگی را ۵ الی ۱۰ دقیقه زیر آب رو به سرد گرفت. آب به کاهش گرما و کاهش تورم زخم کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید یخ را برای کاهش دمای پوست بر روی جراحت سوختگی قرار دهید، زیرا به احتمال زیاد موجب آسیب بیشتر خواهد شد.

 

درمان سوختگی در مقابل درمان زخم حاد

 

سپس باند گازدار استریل را بر اطراف سوختگی بگذارید و از فشار دادن بیش از حد آن بر روی آسیب اجتناب کنید. این عمل از ورود و برخورد هوا به زخم که اغلب موجب درد، تحریک و خارش آسیب می شود، پیشگیری می کند.

زمانی که دچار سوختگی درجه سوم شده باشید، حتی بهترین مراقبت ها برای درمان آن کافی نخواهد بود. سوختگی درجه سه به این معنی است که بافت دچار آُسیب جدی شده و سوختگی به طور بالقوه بر عضله، چربی و حتی استخوان تاثیر گذاشته است. هنگام درمان سوختگی درجه سه توسط درمانگر زخم اگر زخم با لباس پوشیده شده باشد، لازم است لباس را از روی زخم حذف کرد، مگر اینکه ناحیه آسیب دیده هنوز گرم بوده و دود تولید کند. برای خنک کردن زخم نباید از آب روان استفاده کرد. بعد از یک سوختگی شدید شما باید سریعا با یک متخصص زخم صحبت و به کلینیک وی مراجعه کنید.

 

درمان زخم حاد

وقتی مسئله تعیین شدت یک بریدگی یا ضایعه معمولی پیش بیاید، این آسیب ها را می توان در دو دسته کلی زخم حاد و زحم مزمن، از هم جدا کرد. جراحات حاد، بریدگی ها و زخم هایی هستند که به طور ناگهانی رخ داده اند، در حالی که زخم ها وجراحات مزمن در طول زمان ایجاد می شوند. اگر یک زخم حاد به درستی و به موقع درمان نشود قطعا دچار عفونت شده و به یک زخم مزمن تبدیل می شود.

 

درمان سوختگی در مقابل درمان زخم حاد

روش استاندارد درمان زخم حاد، با اعمال فشار کم بر روی زخم و توقف خونریزی آغاز می شود، فقط برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فشار را بر روی منطقه حفظ کنید. زمانی که خونریزی قطع شد، به آرامی محل زخم را با آب و شامپو بچه بشویید و با استفاده از یک موچین تمیز، هرگونه شی خارجی مانند شیشه، سنگ، شن، چوب و… را از روی زخم بردارید. پس از تمیز کردن کامل زخم، یک لایه نازک از پماد یا کرم آنتی بیوتیک را بر روی زخم بزنید و زخم را با یک پانسمان زخم غیر چسبنده بپوشانید.

گام بعدی در درمان زخم حاد، تغییر پانسمان یک بار در روز و نظارت بر پیشرفت بهبود زخم است. هرگونه قرمزی، تورم و یا زهکشی مهم ترین نشانه های تبدیل زخم حاد به زخم مزمن است. تمام این علائم بیانگر عفونی شده زخم است. در صورت مشاهده این نشانه ها و علائم سریعا با دکتر زخم خود تماس بگیرید.

 

Source: advancedtissue

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، کلینیک درمان زخم:

 


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *