یکی از روش های کارآمد و مناسبی که پزشکان برای درمان زخم های قدیمی، عفونی و آلوده انتخاب می کنند، دبریدمان است. غالب افراد فکر می کنند که دبریدمان پایان روند بهبودی زخم هایشان است، اما آیا در واقع نیز این گونه است؟ در پاسخ باید گفت که با وجود اینکه دبریدمان جلوی عفونت و پیشرفت زخم را می گیرد، اما پایان روند بهبودی نیست. مراقبت های پس از دبریدمان در روند بهبود از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

شاید در خیلی از مواقع مراقبت های پس از دبریدمان مورد توجه قرار نگیرد که این امر عواقب دردناکی را به دنبال خواهد داشت. برای به پایان رسیدن روند بهبودی زخم و همچنین برای جلوگیری از این عواقب در این مقاله سعی شده است که به طور کلی به مراقبت های پس از دبریدمان زخم پرداخته شود. برای آشنایی با این نکات لازم است مقاله پیش رو را تا پایان مطالعه کنید.

مراقبت های پس از دبریدمان شامل چه چیزهایی می شود؟

مراقبت های پس از دبریدمان شامل چه چیزهایی می شود

با توجه به نوع زخم و وخامت آن، پزشک معالج یکی از روش های دبریدمان را انتخاب می کند. در تمامی این روش ها امکان ایجاد درد و تورم در ناحیه زخم است. درد و تورم ایجاد شده پس از گذشت زمان، بهتر و در نهایت تمام می شود. مدت زمان بهبودی در زخم ها و روش های مختلف دبریدمان متفاوت است.

شاید بتوان گفت که مهم ترین مرحله در روند درمان زخم مراقبت های پس از دبریدمان است. برای درمان زخم پس از دبریدمان نکات زیر را باید دانست.

  • فعالیت های مجازی که در دوران نقاهت می توانید انجام دهید.
  • در دوران نقاهت در صورتی که بیمار احساس خستگی کرد، باید حتما استراحت کند.
  • خواب کافی نقش مهمی در بهبودی زخم دارد که آن را نباید نادیده گرفت.
  • برای جلوگیری از تورم، خون ریزی، عفونت حرکاتی چون کشش را باید محدود کرد.
  • بیمار باید موقعیت خود را به گونه ای تغییر دهد که فشار کمتری به زخمش وارد شود. استفاده از کوسن یا بالش فشار را بر ناحیه زخم کم می کند.
  • اگر صدمه وارد شده در پا یا ران است، استفاده از عصا فشار وارد شده بر زخم را کم می کند و بهبودی را تسریع می بخشد. در این صورت برای حمل وسایل می توانید از کوله پشتی یا لباس هایی با جیب های زیاد استفاده کنید که استفاده از عصا را برای شما راحت تر کند.
  • تا ۲۴ ساعت پس از دبریدمان یا تا زمانی که پزشک معالج دستور دهد، نباید حمام بروید.
  • زخم باید خشک و تمیز بماند. برای جلوگیری از مرطوب شدن زخم حتی در طول حمام باید آن را بپوشانید و از تماس آب با زخم جلوگیری کنید. شنا و استفاده از وان تا بهبودی کامل ممنوع است.
  • از فعالیت هایی که به ناحیه آسیب دیده فشار می آورد تا زمان بهبود کامل زخم باید بپرهیزید. به عنوان مثال اگر زخم روی بازو است و شغل شما به گونه ای است که اجسام سنگین را حمل می کنید تا بهبودی کامل باید از انجام آن بپرهیزید.

باید ها و نبایدهای رژیم غذایی پس از دبریدمان زخم

  • سیگار کشیدن ممنوع است، استعمال سیگار از بهبودی زخم جلوگیری می کند؛ چراکه باعث کاهش جریان خون می شود. به همین دلیل مواد لازم برای ترمیم و بهبودی زخم به میزان کمتری به ناحیه آسیب دیده می رسد و سرعت ترمیم کند می شود.
  • از عملکرد ویژه مایعات در روند بهبودی غافل نشوید. از مایعات مورد تایید پزشک متخصص در طول روز استفاده کنید. مایعات از طریق ایجاد رطوبت در ناحیه زخم باعث ترمیم آن می شوند.
  • رژیمی ارزش غذایی دارد که شامل انواع مواد غذایی سالم باشد. از جمله پروتئین ها مانند تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی که در ترمیم زخم بسیار موثر است. همچنین باید شامل کربوهیدرات ها مانند غلات و نان باشد.
  • کربوهیدرات ها از این جهت که باعث افزایش فاکتورهای رشد و کاهش احتمال ایجاد عفونت در زخم می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. استفاده از کافئین در طول دوران نقاهت ممنوع است. ویتامین هایی چون ویتامین A و ویتامین C باعث افزایش تشکیل بافت اسکار می شود. بنابراین موادی چون
  • هویج، فلفل دلمه ای، کدو تنبل و غیره را که سرشار از ویتامینA و همچنین سبزیجاتی مانند اسفناج، آویشن و جعفری تازه را که سرشار از ویتامین C هستند، در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی همچنین باید دارای اسیدهای چرب امگا ۳ باشد. اسید چرب امگا ۳ با کاهش التهاب موجب افزایش سرعت بهبودی زخم ها می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ را می توان با مصرف ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، تخم کتان و گردو تامین کرد.

داروهای مناسب پس از دبریدمان زخم:

داروهای مناسب پس از دبریدمان زخم

دستورالعمل های پزشک در خصوص میزان داروی مصرفی و زمان استفاده از آن را جدی بگیرید.

  • داروهایی مانند آسپرین که موجب رقیق شدن خون می شوند را در دوران نقاهت با مشاوره پزشک معالج می توانید مصرف کنید.
  • مسکن ها و داروهای ضددرد را طبق دستورالعمل آن استفاده کنید.
  • آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را تا زمان مقرر آن مصرف کنید.

با دیدن چه علائمی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؟

همان طور که در بالا ذکر شد با درنظرگرفتن مراقبت های پس از دبریدمان می توانید از عفونی شدن زخم جلوگیری کنید؛ اما اگر علاِئم زیر را در زخم دیدید، برای درمان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • در صورتی که پس از دبریدمان تب کردید.
  • هنگامی که درد در ناحیه زخم حتی با مصرف مسکن نیز همچنان ادامه داشت یا بیشتر شد.
  • زمانی که پوستتان در ناحیه زخم قرمز، متورم یا عفونی شد یا زمانی که رگ های منتهی به زخم قرمز شده باشد.
  • در صورتی که بخیه ها شل شود.
  • در زمانی که زخمتان به طور قابل ملاحظه ای پس از دوران نقاهت التیام نیافته است.
  • یا حتی در پوست خود هیچ یک از موارد بالا را ندیده اید، اما همچنان در خصوص بهبود آن دچار تردید و نگرانی هستید، بهتر است برای آرامش خود به پزشک متخصص مراجعه کرده و سوال های خود را در این خصوص مطرح کنید.
  • اگر زخم دچار خون ریزی شد به طوری که پانسمان به خون آغشته گشت یا در ناحیه زخم درد شدیدی احساس کردید، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. البته باید به یاد داشته باشید که مقدار کم و پراکنده خون ریزی طبیعی است. در این حالت احتیاجی به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی ندارید.

با دیدن چه علائمی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

سخن آخر

مراقبت های پس از دبریدمان از مهم ترین مراحل روند بهبودی محسوب می شوند که باید آن را بسیار جدی گرفت. در این مقاله سعی شده است که به نکات اصلی و مهم مراقبت پس از دبریدمان اشاره شود و همین طور ایده ای در خصوص مدت زمان بهبودی به شما بدهد.
این نکات و مراقبت ها در حالی که بسیار ساده هستند، رعایتشان مهم و ضروری است. امید آن است که با بهره گیری از نکات گفته شده دوران نقاهت پس از دبریدمان را به راحتی پشت سر بگذارید و سلامی دوباره به سلامتی کنید.


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *