درمان زخم وریدی

با روش های درمانی مناسب، اکثر زخم های وریدی در طول ۳ تا ۴ ماه به طور کامل بهبود می یابند.
درمان زخم وریدی باید توسط دکتر زخم انجام شود که در روش درمانی فشرده سازی زخم آموزش دیده باشد.

 

درمان زخم وریدی

 

تمیز کردن و پانسمان زخم

گام اول این است که هرگونه آوار یا بافت مرده را از سطح زخم برداشته و یک پانسمان مناسب را اعمال کنیم. این کار بهترین شرایط را برای درمان زخم فراهم می کند.

یک پانسمان ساده و غیرچسبنده برای پوشاندن زخم شما استفاده می شود. این پانسمان معمولا نیاز به تعویص یکبار در هفته دارد. بسیاری از افراد تعویص پانسمان و تمیز کردن زخم را به پرستار زخم می سپارند.

 

Compression یا فشرده سازی زخم

برای بهبود گردش خون در پاها و بهبود تورم، درمانگر شما یک باند فشاری قوی را بر دور پاهای شما می پیچاند. این باندها به طوری طراحی شده اند که با اعمال فشار بر پاها، خون را به سمت بالا و به سمت قلبتان بازمی گردانند.
انواع مختلفی از باندها و جوراب های الاستیک برای درمان زخم های وریدی وجود دارد که ممکن است در دو، سه یا چهار لایه مختلف اعمال شود. استفاده از باند فشرده سازی یک روش حرفه ای است که تنها باید توسط درمانگر زخم آموزش دیده انجام شود.

باند یک بار در هفته، زمانی که پانسمان زخم تعویض می شود، باز و از نو بسته می شود.

هنگامی که باندهای فشرده سازی برای اولین بار بر روی زخم اعمال می شوند، ممکن است دردناک باشد. در حالت ایده آل، شما می توانید یک داروی ضد درد که توسط پزشکتان تجویز شده است، مصرف کنید. درد شما زمانی کاهش می یابد که زخم شروع به التیام کند، اما این روند می تواند ۱۰ تا ۱۲ روز طول بکشد.

مقاله پیشنهادی: درمان زخم

در شرایط زیر شما باید باند فشرده سازی پا را بردارید:

  • در جلوی مچ پا درد شدید دارید
  • از بالای پا دچار درد شدید می شوید
  • ناخن های پایتان آبی و متورم شده است

هنگامی که باند را برداشتید، مطمئن شوید که پای خود را بالا نگه دارید و سپس با پرستار زخم خود هرچه سریع تر تماس بگیرید.

 

درمان زخم وریدی

 

علائم مرتبط با درمان

 

  • تورم در پاها و مچ پا

زخم وریدی اغلب با تورم پا و مچ پا همراه است که دلیل آن جمع شدن مایع است. این را می توان با باند فشرده کنترل کرد.

پاهایتان را در هر زمان که ممکن است بالا نگهدارید. به هنگام خواب لازم است که زیر پاهای خود یک بالش قرار دهید، تا به هنگام خواب پاهایتان بالا باشد.

همچنین باید تا جای ممکن فعال باشید و به فعالیت های نرمال خود ادامه دهید مانند ورزش منظم و پیاده روی روزانه که به کاهش تورم پاها کمک می کند. با این حال، باید از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بر روی پاها اجتناب کنید. حداقل هر یک ساعت یکبار، پاهای خود را بالا نگهدارید

 

  • خارش پوست

در برخی از افراد با زخم های وریدی، خارش پوست دیده می شود.

این اغلب به خاطر اگزمای واریسی است که می تواند با یک مرطوب کننده ( نرم کننده ) مناسب و گاهی با کرم کورتیکواستروئید ملایم و یا پماد درمان شود. در موارد نادر، ممکن است لازم باشد به متخصص پوست مراجعه کنید.
خارش پوست گاهی اوقات می تواند ناشی از واکنش آلرژیک به پانسمان یا کرم استفاده شده، باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای آلرژی مورد آزمایش قرار بگیرید.

مهم است در صورت احساس خارش پوست، از خاراندن پاهای خود اجتناب کنید، زیرا این عمل منجر به آسیب پوست می شود و ممکن است باعث ایجاد یک زخم جدید شود.

 

source: nhs.uk

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، مرکز درمان زخم های عروقی


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

۲ دیدگاه ها

  • باسلام.اهل تبریز م ومتولد۱۳۴۴.الان بیشترازیکساله که ساق پای راستم وساق وقوزک پای چپم دچارزخم وریدی شده و دکتر برای پای چپم از روش (تزیق امپول برای سوزاندن رگ)استفاده کردکه جواب ندادوفرستادکلینیک زخم که درمانگر برای زخم های دیابت و وریدی وحتی سوختگی تنها ازیک روش استفاده میکرد(مقداری پمادابوخلسا وگاها کمی پمادآلفا وپمادویتامین +آ و د. روی زخم مالیده وگازبدون استریل کیلویی وبعدبانداژمعمولی…واین عمل را یکروزدرمیان انجام میداد))که بعداز سه ماه دیدم اتفاقی نیافتادخودم این عمل را درخانه انجام میدهم.تاازباراضافی هزینه درمانگر خلاص شوم.خیلی دراینترنت درموردزخم وریدی وانواع پانسمانهای نوین وغیره مطالعه کرده وصدها صفحه یادداشت برداری هم کرده ام…ویکی ازبهترین نوشتاردرموردزخم وریدی را درسایت شما خواندم.آیا درتبریزمرکز یا درمانگر یا پزشکی حاذق وکاردان رامیشناسید؟!لطفا راهنمایی ام کنید.باتشکر ناصرپویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *