درمان قطعی زخم بستر | پانسمان نوین زخم بستر

درمان و مراقبت از زخم بستر باید توسط متخصص زخم انجام شود. به یاد داشته باشید که درمان اشتباه زخم، می تواند تاثیر منفی بر زندگی بیمار داشته باشد.

 

علائم زخم بستر چیست؟

بسته به شدت زخم بستر، مراحل مختلفی وجود دارد. بیمارانی که مدام از صندلی های چرخ دار استفاده می کنند در معرض بیشترین خطر ابتلا به زخم بستر هستند.

 

 

درمان قطعی زخم بستر | پانسمان نوین زخم بستر

 

انواع زخم بستر

زخم بستر به چهار مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول: پوست به رنگ قرمز ظاهر می شود و وقتی لمس می شود، گرم است. ممکن است خارش داشته باشد.

مرحله دوم: زخم باز، دردناک و تاول مشاهده می شود

مرحله سوم: بسته به آسیب بافتی زیر سطح پوست، ممکن است زخم مانند دهانه یک حفره دیده شود.

مرحله چهارم: پوست ممکن است عفونت جدی داشته باشد. ماهیچه ها، استخوان ها و حتی تاندون ها ممکن است درگیر شوند. بهبود زخم هایی که عفونت دارند طول می کشد و این عفونت می تواند به قسمت های مختلف بدن گسترش یابد.

 

درمان قطعی زخم بستر

درمان زخم بستر شامل کاهش فشار در ناحیه آسیب دیده، کنترل درد، جلوگیری از عفونت و تغذیه خوب است.

 

تیم مورد نیاز برای درمان زخم بستر

  • درمان و مراقبت از زخم معمولا نیاز به یک روش بسیار انضباطی دارد:
  • یک متخصص زخم که بر روند درمان و برنامه ریزی نظارت دارد.
  • یک پرستار و یا درمانگر زخم برای مراقبت از بیمار در خانه
  • پرستار یا دستیار پزشکی برای مدیریت زخم

 

مشاوره زخم دیابتی، مشاوره زخم بستر

کاهش فشار زخم بستر

اولین گام در درمان زخم بستر، کاهش فشار و اصطکاک است که موجب زخم می شود. استراتژی ها عبارتند از:

تغییر مکان: اگر زخم بستر وجود داشته باشد، موقعیت بدن را بطور مرتب تغییر دهید، فرکانس تغییر موقعیت بیمار بستگی به شرایط و کیفیت سطح بستر دارد. اگر بیمار در رختخواب باشد، پوزیشن آن را هر دو ساعت یک بار تغییر دهید.

استفاده از سطوح پشتیبانی: ازتخت، بالشتک ها و تشک های مخصوص برای محافظت پوست از آلودگی، استفاده کنید.

 

 

درمان قطعی زخم بستر | پانسمان نوین زخم بستر

 

تمیز کردن و پانسمان زخم بستر

مراقبت و درمان زخم بستر به عمق زخم بستگی دارد. به طور کلی، روند تمیز کردن و پانسمان زخم شامل موارد زیر است:

تمیز کردن: اگر پوست آسیب جدی نداشته باشد، باید آن را به آرامی تمیز، شستشو و خشک کنید. هنگام تعویض لباس، زخم های باز باید با آب و شامپو بچه تمیز شود.

پانسمان کردن: با مرطوب نگه داشتن زخم، زخم سریع تر بهبود می یابد. پانسمان علاوه بر مرطوب نگه داشتن زخم همچنین یک مانع در برابر عفونت ایجاد می کند و یک محیط مناسب برای درمان زخم بستر ایجاد می کند.

حذف بافت آسیب دیده: برای اینکه زخم به درستی درمان شود، بافت آسیب دیده، مرده یا آلوده باید حذف شود. برای حذف یک بافت آسیب دیده ( دبریدمان زخم ) تعدادی از روش ها لازم است، که توسط متخصص زخم انجام می شود.

 

داروهای مراقبت از زخم و سایر مداخلات

سایر مداخلات پزشکی عبارتند از:

استفاده از دارو برای کنترل درد: تعدادی از داروها در کاهش درد مؤثر هستند، که توسط متخصص زخم تجویز می شود. این داروها قبل یا بعد از مراقبت از زخم بسیار مفید هستند.

داروهای ضد عفونت: زخم های عفونی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند می توانند با استفاده از برخی از آنتی بیوتیک ها درمان شوند.

رژیم غذایی مناسب: انتخاب رژیم سالم و تغذیه مناسب می تواند باعث بهبود زخم شود.

جراحی: در صورت بهبود نیافتن زخم با این روش ها و بدتر شدن وضعیت زخم عملیات جراحی انجام می شود.

 

 

درمان قطعی زخم بستر | پانسمان نوین زخم بستر

 

زخم باز چیست؟

عوارض اصلی زخم باز خطر ابتلا به عفونت است. اگر ناحیه زخم تیره، خشک یا عمیق تر باشد، ممکن است خطر عفونت داشته باشید.

 

زخم چگونه بهبود می یابد، مراحل درمان زخم چیست؟

مراحل بهبودی زخم به شیوه ای سازمان یافته در چهار فرآیند دنبال می شود. هموستازی، التهاب، تکثیر و بلوغ. اگر چه مراحل بهبود زخم در محدوده قابل توجهی پیشرفت کرده است اما، ممکن است زخم بسته به شرایط داخلی و خارجی بیمار کاهش یا پیشرفت کند.

 

چهار مرحله بهبودی زخم

مرحله هموستازی: هموستاز فرآیند بسته شدن زخم توسط لخته شدن است. هموستاز زمانی شروع می شود که خون از بدن خارج می شود و اولین مرحله از هموستاز محدود کردن جریان خون به علت تنگ شدن عروق خونی است. سپس پلاکتها برای بستن تقسیم رگ های خونی به هم می چسبند.  در نهایت، انعقاد اتفاق می افتد و فیبرهای تشکیل شده از پلاکت ها را با پیوند مولکولی تقویت می کنند.

مرحله التهابی: التهاب مرحله دوم بهبود زخم است. التهاب هم می تواند خونریزی را کنترل و هم ازعفونت جلوگیری کند. مایع نشتی اجازه سلول ها برای درمان و تعمیر را می دهد، در طول فاز التهابی، سلول های آسیب دیده، پاتوژن ها و باکتری ها از زخم برداشته می شوند.

مرحله تکثیر: مرحله تکثیر زمانی رخ می دهد که زخم با یک بافت جدید از کلاژن و ماتریکس خارجی سلولی بازسازی می شود. در این مرحله هنگامی که بافت های جدید تشکیل می شود زخم تنگ می شود. علاوه بر این، باید یک شبکه عروق خونی جدید ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که بافت گرانولاسیون سالم است و می تواند اکسیژن و مواد مغذی مناسب را دریافت کند.

مرحله بلوغ: این مرحله ، فاز تجدید زخم نامیده می شود. این مرحله، با بازسازی بافت کلاژن از نوع ۳ تا نوع ۱ و بسته شدن کامل زخم به پایان می رسد.

تغذیه خوب برای بهبود زخم نیاز است. در طول روند بهبود، افزایش مقدار کالری، پروتئین، ویتامین A و C و در بعضی موارد “روی” مورد نیاز است.

 

 

درمان قطعی زخم بستر | پانسمان نوین زخم بستر

 

مراحل پانسمان زخم بستر چگونه انجام می شود؟

پانسمان توسط یک متخصص، پرستار زخم و یا بیمار برای کمک به بهبود زخم و جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات استفاده می شود. پانسمان های نوین زخم برای تماس مستقیم با زخم طراحی شده است. نوع پانسمان به عوامل مختلف مانند نوع، شدت و محل زخم بستگی دارد. پانسمان نه تنها مهمترین عامل کاهش خطر ابتلا به عفونت است، بلکه خونریزی را متوقف می کند و به آغاز شکل گیری لخته و سایر فرایندهای بهبود کمک می کند.

  • پانسمان هیدروکلوئید در سوختگی ها، زخم های خفیف تا متوسط، زخم های نکروز، زخم های فشاری و زخم های وریدی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پانسمان هیدروژل در زخم های بیش از حد دردناک، زخم های فشاری، سوختگی های درجه ۲ یا بالاتر و زخم های عفونی استفاده می شود.
  • پانسمان آلژینات در زخم های متوسط و بزرگ، قطع زهکشی زخم و زخم های وریدی استفاده می شود.
  • پانسمان کلاژن را می توان برای زخم بستر، زخم های مزمن، زخم های جراحی، سوختگی های درجه ۲ یا بالاتر و زخم های بزرگ استفاده کرد.

 

source: acibademmobil.com

 

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، مرکز درمان زخم بستر:


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

۲ دیدگاه ها

  • باسلام خدمت شما دکتران عزیز خدا قوت بنده ضایعه نخاعی هستم الان ۱۶ماهه که زخم بستر از ناحیه ران دارم اندازه پنج میل به عمق دوسانت باز شده وعفونت میاد بیرون بیمارستان بستری شدم ومتخصص رفتم دارو دادن ولی بهتر نشدم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم کجا برای درمان برم ساکن تبریز هستم

    • سلام با ارزوی سلامتی و بهبودی . قطعا برای درمان زخم بستر یکی از اقدامات آنتی بیوتیک تراپی است . اما در کنار آن ابتدا باید شرایط شما و سوابق بیماری و مدارک شما بررسی شود . چون زخم طولانی مدت است یک ام آر ای از جهت بررسی عفونت استخوان اخذ شود و در کنار همه ی این اقدامات درمان موضعی زخم هم با توجه به وضعیت زخم و میزان عفونت آن انتخاب شود . ضمنا برای درمان زخم بستر الگوی تغذیه ای شما باید اصلاح شود همچنین نوع تشک مواج شما و تغییر مداوم پوزیشن برای برداشتن فشار از سطح زخم نیز ضروری است که باید توسط درمانگر شما به شما اموزش داده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *