درمان زخم به روش PRP | روش انجام، مزایا و نتایج آن

PRP نام اختصاری روش درمان ،  Plasma Rich Platelet پلاسمای غنی شده ازپلاکت است.

 

هدف از کاربرد (PRP)چیست؟

پلاکت ها یا ترومبوسیت ها، اجزای خون هستند که حاوی فاکتورهای رشد هستند که برای بازگرداندن بافت آسیب دیده در بدن ما و بازگشت به حالت طبیعی آنها ضروری است. هنگامی که هر گونه آسیب در بافت ها اتفاق می افتد، خون پلاکت ها را به این بافت جمع آوری و روند بازسازی را آغاز می کند. هدف از کاربرد درمان PRP، این است که تعداد بیشتری از پلاکت ها را فراهم کند تا از طریق گردش خون به بافت هدف منتقل شود. بنابراین بازسازی بافت آسیب دیده به سرعت و به شدت شروع می شود و به نتایج سریع تر منجر می شود. زیرا تراکم پلاکت های حاصل از PRp 2تا ۴ برابر بیشتر از خون است.

 

درمان زخم به روش PRP | روش انجام، مزایا و نتایج آن

 

آیا هدف PRP، بهبود زخم است؟ رابطه بین جوان سازی پوست و بهبود زخم چیست؟

پیری پوست، همانطور که در روند آسیب زخم ایجاد می شود، به دلیل از دست دادن برخی از خواص فیزیکی نیز است. بنابراین، در برنامه های کاربردی برای جوان سازی پوست، در حقیقت، شیوه هایی را که بدن برای درمان زخم انجام می دهد را تقلید می کنند. محصولات پوستی همچون مواد بازسازی کننده پوست یا عوامل رشد مصنوعی ایجاد شده را برای آغاز روند بهبودی فراهم می کنند.

 

آیا این یک روش جدید است؟ در کدام قسمت ها کاربرد دارند؟

کاربرد PRP ، تنها یکی از زمینه های کاربردی درمان سلولی است. این یک روش جدید نیست؛ کاربرد آن در زمینه های زیبایی که با ایمپلنت های دندانی آغاز می شود، ارتوپدی و درمان زخم هایی که دیر بهبود می یابند در حال گسترش است. انتظار می رود مطالعات علمی متعددی در زمینه استفاده از PRP در درمان درد مزمن، آسیب تاندون و شکایت های روماتیسمی در آینده نزدیک منتشر شود.

 

این برنامه با چه روش هایی انجام می شود؟

بسیاری از برنامه های کاربردی  PRP، توسط متخصصان از طریق بسته های کاربردی تولید شده توسط شرکت بیوتکنولوژی به نام RegenLab انجام می شود. همانطور که از PRP می توان در تهیه ماسک ها استفاده کرد، در مزوتراپی نیز می توان از آن استفاده کرد.  شایع ترین تعریف زیبایی شناسی در PRP ، در قسمت هایی از بدن مانند صورت، گردن، دست ها، پاها و بازوها است.

برخی از کاربردها:

  • بلافاصله پس از کاربرد لیزر یا لایه برداری، حفاظت از ساختار پوست
  • از بین بردن چین و چروک، بازگرداندن انعطاف پذیری وشفافیت به پوستی که سال ها در معرض اشعه UV قرار گرفته است
  • فراهم کردن شرایط برای کنترل، بهبود زخم طولانی مدت وضعیت ترک و آسیب پوست
  • استفاده کردن به تنهایی در ریزش مو یا تقویت کردن اثر دیگر گزینه های درمانی ریزش مو

 

آیا PRP نوعی از درمان سلول های بنیادی است؟

درمان سلول های بنیادی یا درمان سلولی به معنای معرفی سلول های جدید به یک عضو، برای درمان آسیب یا بیماری است. در کاربرد PRP، پلاکت ها به عنوان عامل شروع ترمیم و تحریک کننده برای ترمیم بافت آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند. دو کاربرد در این زمینه متفاوت هستند.

 

درمان زخم به روش PRP | روش انجام، مزایا و نتایج آن

 

آیا کاربرد پردازش خون خود بیمار و تزریق دوباره آن به بیمار قابل اعتماد است؟

برنامه PRP اتولوگ بود، یعنی پلاکت هایی که از خود بیمار گرفته می شود، استفاده می شود، علاوه بر این، روش هایی مانند گرفتن خون و جداسازی پلاکت ها با کمک یک کیت استریل و بسته انجام می شود، یعنی خطر آلودگی از خارج وجود ندارد. جدا از این، هیچ چیز به پلاکت های عرضه شده اضافه نمی شود. به همین دلیل، این کاربرد قابل اعتماد می باشد.

 

استفاده از PRP چگونه انجام می شود؟

۲ یا ۳ لوله (۲۳-۲۶ میلی لیتر) از خون فردی که درمان می شود گرفته شده ، پلاکت ها در دستگاه سانتریفوژ جدا می شوند. پلاکت های جدا شده، در کیت داخل لوله تجمع می یابند و یک محصول خون به نام PRP تولید می شود. این محصول (PRP) به وسیله تزریق یا مزوتراپی به پوست اعمال می شود، اثر جوان کننده پوست، بلافاصله بعد از کاربرد با یک ظاهر روشن و واضح دیده می شود.

 

  اجرای این درمان چه مدت طول می کشد؟ آیا به شرایط خاص نیاز دارد؟

حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. به راحتی  و بدون درد انجام می شود.

 

آیا گرفتن خون و جداسازی پلاکت ها باید در یک آزمایشگاه انجام شود ؟

در کاربرد PRP، تمام مراحل از گرفتن خون تا تزریق کردن و یا مزوتراپی و یا استفاده از ماسک به دلایل فنی و بهداشتی باید در همان محل انجام شود.

 

از آنجا که پلاکت ها در خون ما آزاد هستند، چرا خود آنها به بافت پیر نمی روند و این روند را آغاز نمی کنند؟

در واقع، پلاکت هایی که با گردش خون به بافت ها رسانده می شوند، به میزان مشخصی ایجاد می شوند، با این حال، این تحریک برای یک بدن پیر کافی نیست. بنابراین، پلاکت ها تشددید و به PRP تبدیل می شوند و در بافت های هدف مانند صورت، گردن، دست و سایر نقاط مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 آیا یک روش واحد برای به دست آوردن PRP با تشدید پلاکت ها وجود دارد؟

تشدید پلاکت ها برای به دست آوردن PRP مربوط به امکانات فنی است. اول از همه، پلاکت ها نباید در طول  فرآیند غنی سازی آسیب ببینند. علاوه بر این، غنی سازی باید به میزان مشخص باشد. به عنوان مثال، PRP بیش از حد غنی شده به کار نخواهد آمد. علاوه بر این، برای بازگشت خون گرفته شده از یک بیمار به همان بیمار، باید از محصولات و روش ها با کارایی و اعتبار مورد تایید استفاده کرد. محصولات RegenLab برای کارایی و قابلیت اطمینان در این منطقه تست شده اند. به عنوان تجهیزات پزشکی در کشورهای اتحادیه اروپا تایید شده است. به عنوان محصولات CE مهر و موم شده در سراسر جهان استفاده می شود.

 

آیا PRP حتما باید تزریق شود؟

PRP را می توان با استفاده از مزوتراپی یا روش تزریق به پوست اعمال کرد و یا می توان آن را با ماسک اعمال کرد. همچنین می توان PRP را به یک کرم مخصوص اضافه کرده و استفاده کرد.

 

درمان زخم به روش PRP | روش انجام، مزایا و نتایج آن

 

 آیا ماسک همانند روش مزوتراپی، یک اثر جوان کننده را به وجود می آورد؟

فراهم می کند. از آنجا که PRP، که توسط تزریق یا مزوتراپی استفاده می شود، به وسیله اشباع شدن آن به یک ماسک کاغذی به راحتی، اعمال می شود، بدون در نظر گرفتن چگونگی اعمال آن به پوست، اثر آن نشان داده می شود. علاوه بر این، ازPRP  نه تنها در جوان سازی، بلکه در بهبود زخم، زخم های باز، ایمپلنت فکی و بسیاری از مناطق دیگر استفاده می شود.

 

آیا یک دوز خاص برای کاربرد PRP وجود دارد؟ چقدر مورد نیاز است؟ چقدر اعمال می شود؟

در اینجا مشکل دوز اضافه وجود ندارد. PRP به دست آمده می تواند کامل مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، مجموع ۸ میلی لیتر PRP را می توان با یک کیت مزوتراپی به دست آورد. این برای درمان تمام مناطق مانند چهره، گردن، قسمت بیرونی دست ها و قسمت داخلی پاها مناسب است.

 

اثر مثبت PRP چه زمانی دیده می شود؟

بلافاصله پس از کاربرد، شفافیت روی پوست ظاهر می شود. در این ظاهر روشن، یک رگرسیون جزئی مشاهده می شود، اما پس از ۳ یا ۴ کاربرد (یعنی پس از ۱ درمان) یک اثر دائمی ظاهر می شود.

 

برای اطمینان از اثر کامل، چند برنامه کاربردی لازم است؟

برای یک اثر کامل در کل ۳ یا ۴ برنامه کاربردی لازم است، یعنی یک شفافیت دائمی، ظاهر می شود.

 

آیا نتایج مثبتی که با درمان به دست می آید، بعدا به طور کامل از بین می رود؟

از بین نمی رود. اما پس از ۳ یا ۴ کاربرد لازم است که هر ۱۰ تا ۱۲ ماه تکرار شود. در این مورد، اثر داروهای اعمال شده معادل یک اثر جوان کننده دائمی است. به عبارت دیگر، درمان باید شامل ۳ یا ۴ برنامه کاربردی باشد که هر ۱۵ روز انجام می شود و به طور متوسط سالانه تکرار شود.

 

مهمترین مزیت PRP چیست؟

اثر خیره کننده ارائه شده توسط PRP مانند اثرات تزریق و به دست آمده در برنامه های مشابه، تنها در مناطق خاص متمرکز نیست و گسترش آن بر روی  بخش بزرگی از پوست و دائمی تر است. نتایج مثبت ارائه شده توسط روش های دیگر برای یک دوره زمانی مشخص ادامه می یابد، با این حال، نتایج مثبت PRP متعلق به فردی است که کاربرد به طور کامل انجام شده است و از بین نمی رود.

 

آیا در این کاربرد اثرات نامطلوب وجود دارد؟

به بیمار یک ماده (PRP) تولید شده از خون خود بیمار داده می شود. این روش به سادگی برای شروع و تسریع روند بهبود زخم است. احتمال برخورد با یک اثر نامطلوب بسیار کم است.

 

آیا کاربرد PRP دردناک است؟

اعمال  PRP، به غیر از ماسک توسط تزریق انجام می شود. احساس درد بیشتر نسبت به دردی که هنگام گرفتن خون حس می شود، وجود ندارد. مزوتراپی با PRP معمولا ۱.۵ میلی متر زیر پوست است. برای اضافه کردن حجم به پوست، لازم است که عمیق تر اعمال شود، با این حال، در این کاربردها ، استفاده از کرم های بی حس کننده مانع از احساس درد می شوند.

 

کاربرد prp  برای چه افرادی مناسب نیست؟

در بیماران با شمارش پلاکت ناکافی و در بیماران سرطانی انجام نمی شود.

 

source: bulentturkyilmaz.com

برخی از خدمات کلینیک زخم پلاس، مرکز درمان سوختگی:


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *