ماگوت تراپی یکی از جدید ترین روش های درمان زخم در جهان به شمار می رود. به گفته محققان مرکز سازمان غذا و دارو FDA آمریکا لارو کرم نخستین موجود زنده است که به عنوان ابزاری برای بهبود سلامت انسان به کار گرفته شده است. این روش درمانی برای نخستین بار توسط یک پزشک پس از جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. این شخص لارو کرم ها را روی زخم باز قرار داده وشاهد معجزه ای خیره کننده بود.
در وهله اول شاید قرار دادن لارو کرم ها روی زخم کمی غیر عادی و دلخراش به نظر برسد. اما جالب است بدانید که لارو کرم آثار معجره آسایی در درمان زخم های باز دارد. این کرم ها با قرار گرفتن روی زخم های باز و زخم های عمیقی که به نظر هرگز التیام پیدا نخواهند کرد، نتایج اعجاب آوری را بر جای گذاشته است.
در این روش درمانی از لارو کرم برای برداشتن بافت مرده زخم استفاده می شود. تحقیقات تکمیلی که در این باره به انجام رسیده است، نشان می دهد استفاده از روش ماگوت تراپی روند درمان زخم را به کلی متحول ساخته است. به این ترتیب مزایای استفاده از لارو کرم در درمان زخم های باز به خوبی به اثبات رسیده است. با استفاده از ماگوت تراپی بافت های مرده زخم با سرعت بی نظیری از بین رفته و از این گذشته زخم با سرعت بیشتری بسته پخواهد شد. علاوه بر این ماگوت تراپی بر روند بازسازی پوست نیز سرعت می بخشد.

ماگوت تراپی چیست؟

ماگوت تراپی برای درمان چه زخم هایی پیشنهاد می شود؟

بنا به اظهارات سازمان غذا و داروی آمریکا این روش درمانی برای درمان زخم هایی که به سادگی التیام پیدا نمی کنند و همینطور برای درمان زخم های باز با بافت مرده بیش از اندازه بسیار موثر خواهد بود. با توجه به اثربخشی این روش درمانی پزشکان و جراحان برای درمان زخم های چالش برانگیز از این روش درمانی بهره گرفته اند.
پزشکان از روش ماگوت تراپی برای درمان زخم های شدید و بازی که پس از انجام جراحی های متفاوت برجای می ماند، استفاده می کنند. به این ترتیب لارو کرم ها در درمان زخم هایی مانند زخم های حاصل از دیابت که در پای بیمار مشاهده می شود به کار برده می شود. زخم های حاصل از بیماری دیابت برای مدت بسیار طولانی باز مانده و بیمار را در خطر ابتلا به عفونت می کند. از این رو افراد زیادی در گذشته پای خود را بر اثر عفونت های به وجود آمده در محل زخم از دست داده اند.
خوشبختانه امروزه با پیشرفت روش های درمان زخم مانند ماگوت تراپی دیگر جای نگرانی وجود نداشته و فرد می تواند با استفاده از لارو کرم ها شاهد بهبودی زخم خود باشد. این اتفاق در جامعه پزشکی اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارد. این روش درمان برای زخم های حاصل از واریس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مثالی از نتایج ماگوت تراپی

محققان دانشگاه با استفاده از روش ماگوت تراپی در درمان زخم های خاص نتایج زیر را به ثبت رسانده اند. بر اساس مطالعات انجام شده در این مرکز تحقیقاتی، استفاده از ماگوت تراپی روی زخمی با مساحتی برابر ۱۰ در ۵ سانتی متر مربع در این مرکز زیر نظر گرفته شد. برای قرار دادن لارو های کرم روی زخم از کاوری بهره برده شد. این کاور که همچون قفسی عمل می کند، لارو های کرم را به شکل مناسبی روی زخم قرار داده و روند درمان را آغاز کردند. این کاور برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت روی زخم باقی ماند.
کاور به کار برده شده زخم را به کلی محصور خواهد کرد، اما نوع کاور به کار رفته امکان عبور هوا و رسیدن اکسیژن به زخم را ممکن ساخته است. به این ترتیب علاوه بر تهویه مناسب زخم، منافذی برای تخلیه بافت های مرده نیز وجود خواهد داشت. پزشک با توجه به نوع و محل زخم و همینطور مساحت زخم کاور مورد نظر را در محل درمان تهیه خواهد کرد.

روش عملکرد لارو ها در ماگوت تراپی

لارو کرم ها با استفاده از قلاب های خود که دو ماه از رشد آنها می گذرد به محل زخم متصل شده و درمان را آغاز می کنند. لارو ها پس از استقرار در محل زخم از بافت های مرده تغذیه کرده و به این ترتیب این بافت ها را به کلی از بین می برند. بزاق دهان این لارو ها می تواند بافت های مرده زخم را به خوبی هضم کند. بزاق دهان این موجودات می تواند عفونت موجود در محل زخم را نیز از بین ببرد. از این رو این لارو ها برای از بین بردن بافت های مرده زخم و همینطور برای پایین آوردن میزان عفونت زخم های کهنه که مدت ها باز مانده اند، نیز سود مند خواهند بود.
ماگوت تراپی ضمن اکسیژن رسانی به زخم، سرعت بازسازی بافت زخم را افزایش خواهد داد. در صورت لزوم برای دستیابی به نتایج مورد نظر می توان این روش درمانی را مجددا به کار برد. اما در هر بار استفاده از لارو کرم ها باید از تعدادی لارو کرم جدید بهره برده خواهد شد. در هر نوبت ماگوت تراپی از لاروهای تازه ای استفاده خواهد شد.

نتایج حاصل از درمان ماگوت تراپی

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در صد برداشت بافت مرده از زخم ها با استفاده از کرم در درمان زخم در مقایسه با روش ها معمول مراقب از زخم ۸۰ به ۴۸ بوده است. این میزان بسیار قابل تامل است. ماگوت تراپی بافت زخم بیمار را به خوبی تمیز کرده و عفونت را از سطح زخم می زداید و از همه مهمتر سرعت بازسازی بافت را به شدت افزایش میدهد.
محققان با بررسی های متعددی که در خصوص اثر بخشی این روش درمانی انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که، بیمارانی که تحت ماگوت تراپی قرار گرفته اند در مقایسه بیمارانی که از روش های درمانی دیگر بهره برده اند، شاهد کاهش یک سوم بافتهای مرده زخم بوده اند. در واقع بیمار پس از ۳ هفته ماگوت تراپی شاهد کاهش چشمگیر میان بافت ها ی مرده در زخم خود بوده است.
از این گذشته همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، سرعت بهبودی زخم ها با استفاده از لارو کرم ها به شدت افزایش پیدا کرده است. به حدی که سرعت بهبودی زخم با این روش درمانی در مقایسه با دیگر روش های درمانی قابل مقایسه نیست.

ماگوت تراپی چیست؟

عوارض جانبی ماگوت تراپی

ماگوت تراپی تنها در موارد بسیار نادری منجر به احساس درد و اضطراب و استرس در بیمار شده است. البته این علائم به ندرت در بیمارانی که تحت ماگوت درمانی قرار گرفته اند مشاهده خواهد شد. از این گذشته ممکن است بیماران خونریزی و عفونت را نیز تجربه کنند.
خروج خون آبه از زخم محتمل خواهد بود، اما این امر می تواند علامت این باشد که لارو کرم ها به بافت زنده رسیده اند. احتمال بروز عفونت نیز تنها زمانی بالا خواهد رفت که لارو کرم ها، قبل از قرار گرفتن روی زخم ضد عفونی نشده باشند. در این صورت بیمار ممکن است دچار عفونت هایی در زخم خود شود.
از این گذشته در صورتی که کرم ها به خوبی استریل نشوند می توانند منجر به انتشار عفونت در زخم بیمار شوند. روش درمانی ماگوت تراپی نخستین بار در جنگ های ناپلئونی مورد استفاده قرار گرفت. اما نخستین بار دکتر بیر پس از جنگ جهانی اول این روش درمانی را مورد استفاده قرار گرفت و جهان را با نتایج بی نظیر استفاده از این موجودات آشنا کرد.

Source: www.healio.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *