زخم بستر مرحله I و II معمولاً طی چند هفته و / یا چند ماه با مراقبت خوب از بیمار ، مراقبت جامع و دقیق از زخم بهبود می یابد. بهبود زخم بستر مرحله III و IV دشوارتر است.

مراقبت و درمان زخم بستر

تیم درمان:

مراقبت از زخم معمولاً نیاز به یک رویکرد چند رشته ای دارد. و اعضای تیم مراقبت از زخم باید:

  • متخصصی که بر برنامه درمانی بیمار نظارت دارد
  • یک پرستار متخصص در مراقبت از زخم
  • یک مراقب حرفه ای که مراقبت طولانی مدت را به بیمار ارائه می دهد و اطلاعات صحیحی را با خانواده به اشتراک می گذارد.
  • یک متخصص که به افزایش تحرک کمک می کند
  • متخصص تغذیه با توجه به نیازهای غذایی و برنامه ریزی رژیم غذایی مناسب

کاهش فشار:

اولین قدم در درمان زخم بستر کاهش فشار در ناحیه ای است که در تماس مداوم با تخت است. استراتژی ها به شرح زیر است؛

پوزیشن دادن: در صورت وجود زخم بستر ، باید مرتباً موقعیت های صحیح به بیمار داده شود. اگر بیمار از صندلی چرخدار استفاده می کند ،هر ۱۵ دقیقه باید وزن به طرف دیگر داده شود  و موقعیت باید هر ساعت تغییر کند. اگر وابسته به بستر باشد ، باید موقعیت آن هر دو ساعت یکبار تغییر یابد.

هنگام پوزیشن دادن به بیمار از ظرفیت بیمار درخواست کمک کنید. مراقبان می توانند برای بلند کردن و قرار دادن بیمار از پارچه های میانی استفاده کنند. بنابراین می توان اصطکاک و آسیب پوست را کاهش داد.

استفاده از مواد پشتیبان: برای قرار گرفتن بیمار در موقعیت مناسب ، محافظت از زخم و پوست از فشار، باید از بالشتک و پدهای مخصوص استفاده شود.

تمیز کردن و پانسمان زخم:

مدل نگهداری که به بهبود کمک می کند باید شامل موارد زیر باشد:

تمیز کردن: برای جلوگیری از تزریق ، تمیز کردن زخم ضروری است. اگر یکپارچگی پوست مختل نشده است (درجه یک) ، به آرامی پوست را با کمی صابون و آب بشویید و با یک پد خشک کنید. هنگام تعویض پانسمان زخم را با سرم تمیز کنید.

بستن زخم: بستن زخم با مرطوب نگه داشتن زخم ، سدی در برابر عفونت ایجاد می کند و باعث می شود بافت اطراف آن خشک شود ، در نتیجه باعث تسریع در بهبود زخم می شود. گزینه های بستن زخم می تواند گاز ، ژل ، فیلم زخم  باشد. از ترکیب این مواد می توان برای پانسمان زخم نیز استفاده کرد.

متخصص  بسته به اندازه و شدت زخم ، ترشحات و سهولت استفاده و برداشتن ، ماده بستن زخم را با در نظر گرفتن بسیاری از این متغیرها انتخاب می کند.

حذف بافت آسیب دیده (دبریدمان زخم):

برای بهبود مناسب ، باید زخم ها را از بافت های آسیب دیده ، مرده و آلوده تمیز کرد. دبریدمان زخم با استفاده از روش های مختلفی مطابق با شرایط عمومی بیمار ، اهداف درمان و شدت زخم انجام می شود.

دبریدمان جراحی: برداشتن بافت های مرده

دبریدمان مکانیکی: بقایای زخم را شل کرده و از بین می برد. این کار را می توان با دستگاه های سونوگرافی با فرکانس پایین یا مواد مخصوص پانسمان انجام داد.

دبریدمان اتولیتیک: عملکرد طبیعی بدن با استفاده از توانایی آنزیم ها برای از بین بردن بافت مرده انجام می شود. این روش برای زخم های  غیرعفونی  و کوچک استفاده می شود.

دبریدمان آنزیمی: با استفاده از آنزیم های شیمیایی و انتخاب مواد مناسب برای بستن زخم که باعث از بین رفتن بافت مرده می شود انجام می شود.

مراقبت و درمان زخم بستر

اقدامات دیگر:

مداخلات دیگر که ممکن است انجام شود:

مدیریت درد: زخم بستر می تواند دردناک باشد. ایبوپروفن یا ناپروکسن و غیره ممکن است درد را کاهش دهد. این داروها می توانند در عوض کردن  پانسمان و دبریدمان بسیار مفید باشند. همچنین در این روش ها می توان از کرم های ضد درد استفاده کرد.

آنتی بیوتیک ها: در زخم های آلوده ، آنتی بیوتیک های خوراکی یا کرم از درمان پشتیبانی می کنند.

یک رژیم غذایی سالم: برای تسریع در بهبود زخم ، متخصص ممکن است یک رژیم کالری سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین بالا که باعث افزایش پشتیبانی مایعات می شود توصیه کند. توصیه می شود بیمار از غذاهای مکمل حاوی ویتامین C و روی استفاده کند.

بی اختیاری ادرار و مدفوع : مشکلات بی اختیاری ناشی از مثانه و روده باکتری ها و رطوبت بیش از حد پوست باعث ایجاد عفونت می شود. مبارزه با بی اختیاری بهبود زخم را تسریع می کند. راهکارهای کمک به بیمار در ادرار کردن ، تعویض مکرر پوشک ، استفاده از لوسیون های محافظ بر روی پوست سالم و استفاده از سوند می تواند باشد.

از بین بردن اسپاسم عضلانی: اصطکاک و آسیب دیدگی ناشی از اسپاسم باعث بدتر شدن زخم بستر می شود. در این موارد شل کننده های عضلانی مفید هستند.

درمان فشار منفی: این روش درمانی از دستگاهی استفاده می کند که فشار منفی را بر روی زخم تمیز اعمال می کند. باعث تسریع بهبود در درمان زخم های فشاری می شود.

جراحی:

روش های جراحی ممکن است برای زخم های بستر که قابل بهبود نیستند ضروری باشد. هدف از برنامه های جراحی بهبود بهداشت و ظاهر زخم، محافظت و درمان عفونت ، کاهش ترشحات زخم و کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

در صورت نیاز به مداخله جراحی ، روش انجام شده توسط محل زخم و وجود بافت اسکار مشخص می شود. به طور کلی ، بسیاری از زخم های بستر با استفاده از ماهیچه ، پوست و سایر بافت های زیرین پوشیده می شوند.

Source: www.istanbulmedicalcenter.com


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *