خطرات کوچکی که می تواند منجر به بریدگی و خراش جزئی شود ، بخشی از زندگی روزمره است.  اگرچه بریدگی ها و خراش ها معمولاً یک بیماری جدی پزشکی نیستند ، اما باید همیشه برای جلوگیری از عفونت یا عوارض ، سریعاً آنها را درمان کنید.

نحوه درمان زخم ، خراش و بریدگی ها

تفاوت برش و خراش های سطحی

  • در خراش های سطحی تقریبا ۳ میلی از ضخامت پوست آسیب می بیند.
  • برش ها از لایه های اصلی پوست عبور می کنند.
  • بریدگی هایی زمانی که باز شوند برای بسته شدن و کنترل نیاز به بخیه دارند اما خراش ها نیازی به بخیه ندارند.

نکات مهم

اکثر بریدگی های جزئی را می توان با خیال راحت در خانه درمان کرد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که زخم شما تمیز است و درگیر عفونت نمی شود. برخی نکات مهم شامل:

  • وقتی پوست شما زخم شد ، مطمئن شوید که آن را به خوبی با آب تمیز می کنید. اگر آلودگی یا باقی مانده های خاک و یا علت ایجاد کننده زخم در آن است آن ها را از زخم خارج کرده سپس زخم را شستشو دهید.  درست شستن زخم مهمترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از ایجاد عفونت انجام دهید.
  • برای کمک به بهبود زخم می توانید از وازلین یا پماد آنتی بیوتیک روی زخم استفاده کنید. بعد از این ، یک باند خشک و تمیز روی آن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک بار در روز پانسمان را تعویض می کنید.
  • در صورت داشتن بریدگی های جزئی می توانید استحمام کنید اما از شنا کردن و قرار گرفتن طولانی مدت در وان خودداری کنید.
  • وجود درد با زخم امری طبیعی است. برای کنترل درد می توانید استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (موترین ، ادویل) مصرف کنید. از مصرف محصولاتی مانند آسپرین خودداری کنید ، زیرا آنها می توانند باعث خونریزی یا طولانی شدن زمان درمان شوند.
  • اگر کبودی یا تورم دارید ، کمپرس یخ بگذارید و از برداشتن لخته ها خودداری کنید.
  • اگر شغل شما به صورتی است که باید زمان زیادی را در مقابل نور آفتاب قرار داشته باشید حتما در منطقه آسیب دیده از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • تنها چیزی که همیشه باید در دسترس شما باشد باند است. در صورتی که زخم خونریزی کرد یا اینکه برای پانسمان هر مشکلی پیش آمد باید باند در نزدیکی شما باشد تا بتوانید سریعا آن را تعویض کنید.

نحوه درمان زخم ، خراش و بریدگی ها

علائم و عوارض

چگونه می توانید تشخیص دهید که بریدگی یا خراش شما به درستی بهبود می یابد؟ اگر ناحیه را تمیز نگه دارید ، احتمال عفونت کم است و زخم به درستی بهبود می یابد. برخی از علائم عفونت عبارتند از:

  • ترشح یا چرک از برش یا خراش
  • تب
  • افزایش درد
  • بوی بد ناشی از برش
  • قرمزی ، تورم یا سوزش در ناحیه آسیب دیده

*اگر هر یک از این علائم ظاهر شود ، آسیب دیدگی شما نیاز به توجه پزشک دارد. برای جلوگیری از شیوع عفونت ، درمان اغلب شامل استفاده از یک کرم یا پماد آنتی بیوتیک یا در موارد شدیدتر ، تجویز آنتی بیوتیک خوراکی است.

بعضی از افراد در صورت بریدگی یا خراش نیاز به مراقبت ویژه دارند زیرا آسیب های آنها به راحتی بهبود نمی یابد این افراد شامل افرادی می شوند که:

  • سیستم ایمنی ضعیفی دارند. (به عنوان مثال ، از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شود، استفاده می کنند)
  • از داروهایی استفاده می کنند که پوست را خشک و شکننده می کند.(به عنوان مثال پردنیزون)
  • داروهایی مصرف می کنند که لخته شدن خون را کاهش می دهد .(به عنوان مثال ، وارفارین)
  • دیابت دارند.
  • کسانی مسن هستند ، زیرا با افزایش سن پوست نازک می شود و بهبودی با سرعت کمتری اتفاق می افتد.

اگر در رده های پرخطر هستید ، پیگیر باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی چه اقدامات احتیاطی ویژه ای باید انجام دهید و در صورت صدمه زدن به خود چه کاری باید انجام دهید.

نحوه درمان زخم ، خراش و بریدگی ها

چه موقع باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید؟

بریدگی های بزرگ ، شکاف دار و عمیق تر یا هر زخمی که جلوی خونریزی را در آن نشود گرفت نیاز به درمان پزشکی دارد. بعلاوه ، اگر در زخم چیزی گیر کرده است یا درد یا نگرانی دارید باید به اورژانس بروید.

اگر زخمی عمیق به نظر می رسد ، خونریزی در آن متوقف نمی شود یا چربی یا عضله در معرض دید قرار دارد ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد.

مهم است که حداقل ۲۴ ساعت یک باند روی بخیه های خود بگذارید. بعد از آن می توانید باند را بردارید. دوش گرفتن در حالت عادی خوب است فقط مطمئن شوید که مراقبت اطراف زخم هستید و در پایان کار آن را به خوبی خشک می کنید. سپس دستورات پزشک را برای استفاده از پماد یا نحوه گذاشتن پانسمان دنبال کنید.

کمک به شخصی که درگیر زخم است!

اگر به شخصی برخورد کردید که زخم آن خونریزی دارد، مهم است که حداقل به مدت پنج دقیقه مستقیماً به زخم فشار وارد کنید و سعی کنید در اسرع وقت مراقبت های پزشکی را برای وی انجام دهید. در صورتی که خونریزی شدید است و یا زخم عمیق است به وارد کردن فشار ادامه داده و به اوراژانس مراجعه کنید.

جلوگیری

برای جلوگیری از ایجاد زخم، خراش و بریدگی ها زمان انجام فعالیت های خطرناک دقت داشته باشید و موارد ایمنی را به طور کامل رعایت کنید.

نحوه درمان زخم ، خراش و بریدگی ها

خلاصه

به طور کلی همه زخم ها و خراش ها نیاز به مراجعه به پزشک ندارند و شما می توانید با رعایت یک سری نکات به بهبود خود کمک کنید. اولین و مهم ترین نکته این است که اگر شغلی خطرناک دارید همیشه از وسایل ایمنی استفاده کنید و جعبه کمک های اولیه را در کنار خود داشته باشید.

اما در صورت ایجاد زخم و خراش به طور خلاصه می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  1. دست هایتان را بشوییداین به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
  2. خونریزی را متوقف کنیدبریدگی ها و خراش های جزئی معمولاً خود به خود خونریزی را متوقف می کنند. در صورت نیاز ، با یک بانداژ یا پارچه تمیز فشار ملایم وارد کرده و زخم را بالا نگهدارید تا خونریزی متوقف شود.
  3. زخم را تمیز کنیدزخم را با آب بشویید. نگه داشتن زخم زیر آب خطر عفونت را کاهش می دهد. اطراف زخم را با صابون بشویید. اما صابون را روی زخم قرار ندهید. از محلول های حاوی الکل استفاده نکنید زیرا می تواند تحریک کننده باشد. با یک موچین تمیز شده با الکل ، هرگونه آلودگی را از بین ببرید. اگر نمی توانید همه اجزا باقی مانده در زخم را بردارید به پزشک مراجعه کنید.
  4. آنتی بیوتیک بزنیدبرای مرطوب نگه داشتن سطح و جلوگیری از ایجاد زخم ، یک لایه نازک از یک پماد آنتی بیوتیک بزنید. برخی از مواد موجود در برخی از پمادها می توانند در برخی افراد بثورات خفیف ایجاد کنند. در صورت بروز بثورات ، استفاده از پماد را متوقف کنید.
  5. زخم را بپوشانیدبانداژ یا گاز را با نوار کاغذی روی زخم بگذارید. پوشاندن زخم آن را تمیز نگه می دارد. اگر آسیب فقط جزئی است ، آن را بدون روکش بگذارید.
  6. پانسمان را عوض کنیداین کار را حداقل یک بار در روز یا هر زمان که بانداژ خیس یا کثیف می شود ، انجام دهید.
  7. یک واکسن کزاز بزنیداگر در پنج سال گذشته واکسن کزاز را نزده اید حتما به پزشک مراجعه کرده تا آن را برای شما تجویز کند.
  8. مراقب علائم عفونت باشیددر صورت مشاهده علائم عفونت روی پوست یا نزدیک به زخم ، مانند قرمزی ، افزایش درد ، تخلیه ، سوزش یا تورم به پزشک مراجعه کنید.

در صورت عدم کنترل خونریزی و مشاهده علائم جدی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه درمان زخم ، خراش و بریدگی ها

Source: www.healthline.com, www.seattlechildrens.org, www.mayoclinic.org


شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره زخم و رزرو نوبت از شنبه تا پنجشنبه، ۹ صبح الی ۷ شب با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۳۹۴۹۲۲ تماس حاصل فرمایید.

کلینیک زخم پلاس: تهران، جنت آباد، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، تقاطع خیابان بهار و امام حسین (ع)، بیمارستان فوق تخصصی عرفان نیایش، طبقه MZ، کلینیک تخصصی زخم و استومی


کلینیک زخم پلاسمشاهده نوشته ها

Avatar for کلینیک زخم پلاس

کلینیک زخم پلاس، با بهره‌گیری از مجرب‌ترین درمانگران زخم کشور و اولین مولف درسنامه روش‌های نوین درمان زخم، در صورت نیاز، همواره مشتاق کمک به شما عزیزان گرامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *